opinió
‘Hey there! I am buying Whatsapp'
La compra de Whatsapp per part de Facebook per 19.000 milions de dòlars il·lustra les darreres tendències en tecnologia a una valoració sorprenentment alta. La lògica de l'operació és fàcil d'entendre, Facebook s'ha de posicionar en el mercat de les aplicacions per a mòbil. Sumant Whatsapp a la compra ja feta d'Instagram agafa el lideratge en missatges de text i fotografies compartides, dos dels segments d'aplicacions per a mòbil més importants, a part dels jocs. L'empresa de Zuckerberg ha demostrat que ha sabut començar a treure rendiment (o monetitzar) als seus usuaris, particularment en mòbils. Ha abandonat el discurs dels creixements exponencials d'usuaris, massa comú en emprenedors d'internet.
La valoració és enorme, si ho comparem amb compres com la d'Instagram ($1.000 milions) o PayPal ($1.500) o la idea de sortir a borsa del creador de Candy Crush per $500 milions. Whatsapp aporta a Facebook una base d'usuaris mensuals de 450 milions, amb gran presència en mercats emergents i lideratge en el mercat de missatges de text, estimat en uns $100.000 milions. Ara bé, la seva proposta es basa en la gratuïtat per a l'usuari (no hi ha dades de quants usuaris utilitzen la versió de pagament, però se sospita que no són majoria) i la simplicitat, que dificulta la monetització via publicitat o aplicacions addicionals de pagament.
El risc és limitat pel fet que Facebook paga més del 75% del preu amb accions. Quan una empresa que no tindria problemes per pagar en efectiu utilitza les seves pròpies accions, indica que estan sobrevalorades.
La compra té lògica però el preu de $42 per usuari no. Si per seguir competint en un mercat de preferències volàtils s'han de fer aquest tipus d'adquisicions, l'estratègia no és sostenible.