Empreses

L'atreviment afavoreix la terra

Oleum Flumen crea productes de verge extra i exporta el 70% de l'oli a 10 països

Les oli­ve­res de la finca Les Tei­xe­res pouen de la tra­dició de con­reu, la terra i el clima de les Gar­ri­gues. Però la mirada empre­sa­rial de Martí Terés, que va com­prar-la fa una dècada, és deci­di­da­ment inno­va­dora. Ja ales­ho­res, aquest vila­noví va creure en el poten­cial d'un pro­ducte i un sec­tor lli­gats, pel bo i pel dolent, al cos­tum. “L'oli juga un paper fona­men­tal a la cuina, però empre­sa­ri­al­ment i com­pa­rat amb el desen­vo­lu­pa­ment del vi català, encara té mol­tes pos­si­bi­li­tats”, asse­gura.

Terés va fun­dar l'empresa ARP Cata­lana, pro­pietària entre altres de la marca Oleum Flu­men. La volun­tat és ser un “refe­rent” en el seg­ment de verge extra de gamma alta. Així, ha tras­plan­tat la filo­so­fia empre­sa­rial del ter­roir viti­vinícola, ori­ginària de França, a l'oli. La raó de ser és acon­se­guir pro­duc­tes “rodons, de molta qua­li­tat i equi­li­brats amb la resta d'ali­ments que acom­pa­nyen. Alhora, que reflec­tei­xin la per­so­na­li­tat i el res­pecte per la terra dels pro­ces­sos de pro­ducció i ela­bo­ració”.

Oleum Flu­men comer­ci­a­litza tres olis verge extra amb cer­ti­fi­cació ecològica: el Ninou, pen­sat per com­bi­nar amb postres; el De Finca, ade­quat per degus­tar amb ape­ri­tius, i el Pre­mium, versàtil a la cuina. Olibo és la marca cre­ada per a les cui­nes dels res­tau­rants. Tots tenen un per­fil comú: “Són nets i equi­li­brats en astringència i ver­dor, asse­qui­bles al públic. I amb un color que es manté per gau­dir-ne al llarg del temps.” L'empresa tre­ba­lla les vari­e­tats arbe­quina, gor­bla, fulla de salze, vera, palo­mar, picudo i hoji­blanca. “S'obté millor qua­li­tat a l'hàbitat propi de cada vari­e­tat, en lloc de tras­plan­tar-les aquí”, explica Terés. Així, a banda de les 50 hectàrees de les Tei­xe­res, en pos­se­eix o ges­ti­ona 130 més d'oli­ve­res a la serra de Baena (Anda­lu­sia), al Pri­o­rat i a Mont­ser­rat.

EN COM­PA­NYIA.

A par­tir d'una idea i una fórmula pròpia, la filo­so­fia de Terés és “col·labo­rar amb altres pro­duc­tors”. Com la química de gasos Mes­ser, amb qui van demos­trar que l'oli con­serva millor l'aroma, color i qua­li­tat en bag in box que en la tra­di­ci­o­nal ampo­lla de vidre, que n'acce­lera l'oxi­dació. Des d'ales­ho­res, l'empresa també ven oli a la res­tau­ració en aquests enva­sos pro­te­gits de la llum.

Fruit de la recerca per­ma­nent i de la volun­tat de fer de la diver­si­fi­cació de gamma una de les estratègies del negoci, fa vuit anys van crear la marca Uhmm. Ela­bora i comer­ci­a­litza pro­duc­tes inno­va­dors, on l'oli n'és l'ele­ment dife­ren­cial: tape­nada, crema d'ave­llana i xoco­lata, crui­xents de pell de taronja, foie, pan­ses amb oli i vai­ni­lla afri­cana, i oli­ves. Ara, tre­ba­llen perquè tots els pro­duc­tes esde­vin­guin bom­bons. Ace­tum Flu­men és la marca de vina­gres. Entre altres, comer­ci­a­litza un de Pedro Xime­nes del celler propi a Jerez de la Fron­tera, amb 25 anys d'enve­lli­ment.

L'empresa fuig de l'ortodòxia, però segueix mètodes de con­reu tra­di­ci­o­nal tot apli­cant-hi noves tècni­ques. Als camps, en lloc de llau­rar-se, els rucs Madonna i Elvis man­te­nen a rat­lla les her­bes, con­ser­vant així l'equi­li­bri de l'eco­sis­tema. I, com en el vi, la tria del dia de la collita de l'oliva és deter­mi­nant: tan sols quan estan al punt desit­jat de madu­ració ade­quada per a l'obtenció del per­fil de cada oli. “L'oli és un suc amb per­so­na­li­tats con­cre­tes. Ens diri­gim a un mer­cat glo­bal, però no fem olis expres­sa­ment per a una zona con­creta. Cre­iem que el nos­tre cli­ent, el que apre­cia un pro­ducte d'alta qua­li­tat, és pre­sent arreu.” Expor­ten el 70% de la pro­ducció (40.000 litres anu­als). Els olis i ela­bo­rats es tro­ben als Estats Units, Mon­te­ne­gro, França, Ale­ma­nya, Dina­marca, Sin­ga­pur, Japó i Suïssa, entre altres. “No tenim fron­te­res, però sí arrels. Si un empre­sari està pre­o­cu­pat per la inde­pendència és perquè és cap­tiu d'un sol mer­cat”, afirma Terés. La fac­tu­ració creix el 12% anual, i el 2013 es va situar en els 262.000 euros.

TAS­TOS HEDÒNICS.

Vore­jada de bosc, amet­llers i vinya, Les Tei­xe­res és més que un sòl. Té vocació de relat sen­cer. Enguany, hi estre­nen visi­tes amb tast d'oli i mari­datge per a grups. “Volem donar a conèixer el pro­ducte i la cul­tura de l'oli. Si no l'obrim al públic, és com tenir un res­tau­rant i ser­vir només crois­sants.”

Nou molí, noves tècniques

Aquesta primavera, a Les Teixeres culminaran tres anys d'inversions. Sumen 600.000 euros i permetran la posada en marxa d'un molí nou. La millora constant en processos, producte i presentació és la clau que empeny Oleum Flumen. “Hem investigat amb la Universitat de Florència tècniques per permetre rendiments superiors i, alhora, mantenir la qualitat organolèptica de l'oli.” La mòlta de l'oliva es vol més delicada amb el fruit.

En línia amb la seva filosofia empresarial, el molí estarà escalfat amb biomassa. S'hi reciclarà tota l'aigua, inclosa la de pluja, que s'aprofitarà per al regadiu i en el procés d'elaboració de l'oli. La resta d'instal·lacions de la finca ja funcionen amb energia solar i eòlica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia