Preziss no es talla i entra en aeronàutica
El productor d'eines de tall de diamant policristal·lí de Montgat ha aconseguit penetrar en el sector del metall, especialment en indústries punteres que fabriquen avions i automòbils
a les necessitats
dels clients
Facturació
7 M€
Treballadors
63
Any de fundació
1971
Productes amb valor afegit i una resposta ràpida per ajustar-se a les necessitats específiques de cada client. Així és com Preziss Diamant s'ha obert camí al món i pot presumir de ser present en mercats tan competitius com l'alemany, per on van encetar el seu procés d'internacionalització a principi dels anys vuitanta. Preziss és una empresa familiar amb seu a Montgat dedicada a la fabricació d'eines de tall de diamant policristal·lí. Fundada l'any 1971, des del principi s'ha dedicat a donar solucions de mecanització a empreses de manufactura de la fusta i els seus derivats.
En els darrers deu anys, Preziss ha fet un canvi estratègic molt important i ha començat a oferir solucions de mecanització per al sector del metall, sobretot empreses d'automoció i aeronàutica. Aquesta ha estat la seva aposta per continuar creixent. L'han afrontat amb recursos propis i en els darrers tres anys, en plena crisi, han fet una inversió de més de dos milions d'euros en recursos tecnològics per oferir productes i serveis al sector del metall. Aquestes inversions continuaran en els propers anys per no quedar-se enrere en la tecnologia. La diversificació de mercats els ha permès incrementar les exportacions ja que, en els àmbits de l'automoció i l'aeronàutica, les grans empreses són fora de l'Estat.
Les vendes en el sector de la fusta representen encara un 75% del total de la facturació. Són bàsicament petites i mitjanes empreses dedicades a la fabricació de mobles i derivats, mentre que els clients del sector del metall són companyies més grans. L'empresa exporta el 50% de la seva facturació, però aquest percentatge continua creixent gràcies a l'aportació del sector del metall, on l'exportació ja representa el 70% de les vendes. Marc Farrarons, director comercial de Preziss i fill dels fundadors de l'empresa, explica que l'objectiu “no és substituir un sector per l'altre sinó compaginar-los tots dos”.
A l'hora d'emprendre el projecte del metall han aprofitat tot el bagatge d'anys d'experiència tant en l'apartat tècnic com en l'hàbit d'exportar en el sector de la fusta. “Quan fa gairebé trenta anys vam començar a exportar, ens vam posar com a repte començar per Alemanya, que era el referent mundial. Si érem capaços de vendre allà, podríem vendre a tot el món”, assegura Farrarons. I així va ser. D'Europa van fer el salt a la resta de continents i a hores d'ara tenen clients en una cinquantena de països. Destaquen els Estats Units, els països de l'Amèrica Central, l'Europa del Nord i central i el mercat asiàtic, on es concentren les empreses consumidores de les solucions tècniques que Preziss ofereix. A poc a poc han anat guanyant quota de mercat en les zones estratègiques que concentren el major potencial ja que, segons Farrarons, “els creixements més importants no es fan només a Europa i als EUA, se situen en països emergents”. Tot i això, considera que és un error creure que els únics que poden créixer són països com Brasil, Rússia, Índia o Xina. “Hi ha molt més que això perquè aquests són països complexos i n'hi ha d'altres, com Mèxic, Colòmbia o Turquia, on hi pot haver grans oportunitats.” L'objectiu és créixer en la divisió de metall en entorns on hi ha un creixement industrial important i diversificar tant en mercats com en productes. “La dependència d'un sol mercat és perillosa a la llarga”, manté el director comercial de Preziss. Afirmen satisfets que han pogut entrar indirectament en projectes d'empreses com Airbus i Boeing. “És un orgull, però per fer-ho necessites partners tecnològics que et tinguin en consideració i això no es fa en dos dies. Ells són els que venen o recomanen les nostres solucions en mecanització a les grans empreses.”
El mercat interior ha notat força la crisi dels darrers anys tot i que, a Preziss, detecten una remuntada que van començar a registrar el juliol de l'any passat i entre setembre i desembre s'ha anat consolidant. “Cal entendre més i millor les necessitats del mercat i veure que continua havent-hi grans oportunitats de negoci”, diu Marc Farrarons.
En aquest sentit, Preziss té clar que no pot competir amb solucions estandarditzades perquè els costos laborals fan difícil ser competitius a Europa. Es tracta d'oferir solucions i serveis de forma flexible i àgil, desenvolupar projectes a mida del client. A partir de les indicacions i necessitats del client, poden fer tot el procés de disseny i fabricació de les eines. Tant poden oferir solucions tècniques per a projectes inicials fent l'estudi d'enginyeria previ, com d'altres destinats a una solució tècnica que ja existeix on es poden implementar millores per incrementar la productivitat i optimitzar-ne els processos. “Són els projectes a mida els que ens ajuden a generar valor afegit”, explica el director comercial. Reconeix que, tot i que no és el més important, el fet d'oferir preus competitius també ajuda: “El que busquem és aportar valor i fer-ho de forma més ràpida i flexible que els nostres competidors globals. Aquest és el nostre valor i això implica ser molt autoexigents per mantenir-se.”
Tota la producció es fa a la fàbrica de Montgat. Es tracta de productes 100% catalans que es comercialitzen al món. Per fer-ho possible disposen d'una plantilla de 63 treballadors. Des que es va iniciar la crisi han aconseguit no haver de fer cap retallada de plantilla, la qual fins i tot s'ha incrementat lleugerament des del 2006. Reconeixen la dificultat de trobar personal qualificat i ho atribueixen al fet que el sistema educatiu no ha estat prou enfocat a formar persones en sectors com el seu. “Perquè les indústries puguin seguir creixent cal potenciar la formació professional especialitzada”, reclamen.
La voluntat de l'empresa és seguir sent un negoci familiar i créixer amb la mateixa estructura, si és possible. En total facturen set milions d'euros i l'objectiu és arribar als 10 milions en tres anys. “Sabem que és un objectiu molt ambiciós però ens agraden els reptes”, conclou Farrarons.