Gran angular

Teixint la trama local

proveïdors de materials i productes formen part de la guia de producció local Cuaderno Brillante, que acaba de néixer

La des­lo­ca­lit­zació indus­trial, pri­mer, i la crisi econòmica, després, han cas­ti­gat dura­ment el tei­xit de petits pro­duc­tors de Cata­lu­nya. Tant és així que la gene­ració de joves cre­a­dors tenen difi­cul­tats per man­te­nir-se fidels al prin­cipi que guia a molts d'ells de no com­prar fora allò que poden tro­bar aquí. A la des­a­pa­rició dels seus proveïdors habi­tu­als se suma el fet que els pocs que van que­dant són difícils de tro­bar, ja que molts d'aquests super­vi­vents no tenen ni pàgina web i alguns pre­fe­rei­xen no tenir-ne.

En aquest entorn cada cop més res­trin­git, els petits dis­se­nya­dors de moda, de joies o de com­ple­ments de pell miren de com­par­tir els seus con­tac­tes entre els col·legues i així anar tram­pe­jant la situ­ació, però no sem­pre és fàcil: “Tinc mol­tes difi­cul­tats per tro­bar empre­ses de gènere de punt que em puguin pro­veir per fer les meves cre­a­ci­ons; per a mi fer encàrrecs a la Xina no és una opció perquè ni a ells els interes­sen les peti­tes coman­des ni jo vull donar feina fora”, explica Alícia Roselló, una jove dis­se­nya­dora apas­si­o­nada per res­ca­tar anti­gues tècni­ques arte­sa­nals que reco­neix que a vega­des s'ha hagut de con­for­mar amb les res­tes de sèrie de grans fir­mes.

Roselló i dos col·legues més, Emma Par­dos, dis­se­nya­dora de bos­ses, i Daniel Levy, cre­a­dor de com­ple­ments de pell, van deci­dir fa un any obrir els seus qua­derns de con­tac­tes i pen­jar-los a inter­net i con­vi­dar que tot­hom ho faci. L'objec­tiu és tenir un direc­tori al més com­plet pos­si­ble sobre proveïdors de mate­ri­als i pro­duc­tes amb capa­ci­tat per abas­tir tota aquesta gene­ració de joves arte­sans i com­pra­dors com­pro­me­sos amb el con­sum de pro­xi­mi­tat. “Hi ha una gran neces­si­tat de conei­xe­ment”, subrat­lla Roselló. “Pre­te­nem donar visi­bi­li­tat a tots aquests fabri­cants per reforçar els punts més febles de la cadena de pro­ducció i que hi hagi un equi­li­bri”, explica Par­dos.

El resul­tat és la guia de pro­ducció local Cua­derno Bri­llante, que ja té una cin­quan­tena de per­fils de proveïdors de tot l'Estat -si bé la majo­ria són de Cata­lu­nya- que es poden cer­car per mate­rial, procés o àrea geogràfica. Cada usu­ari pot ela­bo­rar el seu propi qua­dern amb els proveïdors pre­fe­rits.

Un ampli ven­tall.

N'hi ha de ben recents, com ara Greta and the Fibers, que va néixer el 2010 a Bar­ce­lona i que tenyeix lla­nes i sedes natu­rals, o cen­tenàries, com ara Ser­ra­lle­ria March, una forja de ferro de Mataró espe­ci­a­lit­zada en els tre­balls cre­a­tius a mida; també es pot tro­bar la firma reu­senca La Capsa de l'Àngel, que fa pro­duc­tes arte­sa­nals de fusta a demanda, i Arti­cor, de Pala­fru­gell, que ela­bora pro­duc­tes deri­vats del suro.

El que no vol ser Cua­derno Bri­llante és un apa­ra­dor de dis­se­nya­dors que ofe­rei­xin els seus ser­veis, tot i que han rebut “mol­tes sol·lici­tuds d'aquest tipus”, reco­neix Par­dos.

Per arri­bar al mig cen­te­nar de pro­duc­tors, els tres joves han hagut d'inver­tir el seu temps lliure per loca­lit­zar aquests can­di­dats i reco­pi­lar la infor­mació necessària per fer-ne una fitxa. Ara l'objec­tiu és gua­nyar massa crítica i ani­mar els pro­duc­tors perquè s'hi apun­tin; per això recor­den que el regis­tre és gratuït.

Alícia Roselló i Emma Par­dos pen­sen que Cua­derno Bri­llante neix en un bon moment pel res­sor­gi­ment del bri­co­latge, les tècni­ques arte­sa­nals i la consciència que els apa­rells electrònics, els mobles o les saba­tes es poden repa­rar quan s'espat­llen i que no cal llençar-los.

Els tres cre­a­dors de Cua­derno Bri­llante aspi­ren que la guia de pro­ducció local no sigui una eina d'ús exclu­siu del col·lec­tiu de dis­se­nya­dors i con­vi­den a conèixer-la a altres gre­mis com ara els cre­a­dors audi­o­vi­su­als, peri­o­dis­tes, orga­nit­za­dors d'esde­ve­ni­ments, ins­tal·ladors d'expo­si­ci­ons, etcètera, per tal que en el trans­curs de la seva acti­vi­tat acu­dei­xin als pro­duc­tors que tenen prop de casa i que ho fan amb qua­li­tat. “És la manera de gene­rar riquesa i feina en el nos­tre entorn”, diu Roselló.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.