opinió
El tan esperat projecte de llei
el govern espanyol
Ja tenim en marxa la tramitació parlamentària de la modificació de la llei general de la Seguretat Social en relació amb el règim jurídic de les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social.
El tan esperat projecte de llei, que deriva del mandat inclòs en la disposició addicional 14a de la Llei 27/2011 d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social, s'ha allargat més enllà dels sis mesos que aquesta norma preveia perquè es presentés aquest projecte.
Sens dubte el règim jurídic de les mútues variarà substancialment amb la redacció proposada pel govern de la seva regulació en la llei general de la Seguretat Social. Vegem alguns d'aquests aspectes:
1. La seva denominació passa a ser “mútues col·laboradores de la Seguretat Social”, més coherent amb el seu objecte social que abasta més enllà de les contingències professionals. Queden incorporades expressament dins del sector públic administratiu sense perjudici de la seva naturalesa jurídica privada.
2. La seva estructura institucional experimenta canvis significatius puix que en la junta directiva hi haurien d'estar presents —un terç— les empreses associades a la mútua amb més treballadors en plantilla. Així mateix, el president disposa d'una regulació específica i haurà d'estar informat del funcionament de l'entitat, tindrà la capacitat d'emetre les indicacions que estimi convenients i passarà a tenir un règim compensatori específic a determinar reglamentàriament.
3. Es reconeix el dret de participació dels treballadors autònoms o adherits, de manera que s'incorporen per mitjà d'un representant en la comissió de control i seguiment i en la comissió de prestacions especials.
4. Les responsabilitats per l'incompliment de l'ordenament jurídic no només afecten la junta directiva i el director-gerent; arribaran també al personal executiu de l'entitat.
5. La responsabilitat mancomunada dels empresaris associats s'estén a actes singulars,
no només a l'existència de dèficit de gestió en el moment de tancar un exercici.
6. Els convenis d'associació i els documents d'adhesió (i les opcions que comporten) tindran una durada d'un any. Se supera així l'opció que semblava imposar-se fins a l'últim moment per la qual aquests documents tindrien una durada mínima de tres anys.
7. Les relacions laborals (especialment les retribucions dels treballadors al servei de les mútues) queden sotmeses a les normes reglamentàries que es dictaran (cas dels contractes d'alta direcció) o bé a la llei de Pressupostos Generals de l'Estat de cada exercici per a la resta de personal.
8. Es reforma el sistema de reserves, de manera que es preveu uns nous màxims per a la seva quantitat; per aquest motiu, les mútues procediran a traspassar a la Seguretat Social, una vegada aprovada la llei, els actuals excessos sobre els futurs límits màxims de les reserves.
9. Es crea (o es recupera, segons com es miri) la reserva complementària (abans voluntària) que podrà ser utilitzada per cobrir excessos en les despeses d'administració, de despeses processals que no tinguin objecte prestacions de la Seguretat Social o de sancions administratives. Per aquest motiu, si una mútua vol recórrer contra una resolució de l'Institut Nacional de la Seguretat Social que reconeix una prestació, haurà de pagar aquest recurs amb fons del seu patrimoni històric. En cap cas aquesta reserva complementària podrà aplicar-se per compensar despeses indegudes o indemnitzacions del personal de la mútua.
10. Es reforma la prestació de cessament d'activitat dels treballadors autònoms per intentar superar l'actual situació d'inaplicació pràctica per la rigidesa de la normativa que la regula.
11. En coherència amb el reial decret 625/2014 de 18 de juliol es modifica la llei General de la Seguretat Social en relació amb la gestió de les incapacitats temporals derivades de contingències comunes.