La facturació de Xocolates Torras puja un 21% en 6 anys
L'aposta que l'empresa de Cornellà del Terri ha fet pels productes sense sucre, que ja representen el 60% de la producció, ha estat clau per continuar creixent en un context de crisi econòmica
Xocolates Torras, amb seu a Cornellà del Terri, pot presumir d'haver crescut en plena crisi econòmica. Ha passat de tenir una facturació de 7 milions d'euros el 2008 a arribar als 8,5 milions d'euros aquest 2014, és a dir, un 21% més. Segons publica l'Agència Catalana de Notícies, entre els factors que ho han fet possible destaquen l'aposta per la fabricació de xocolata sense sucre –que ja representa un 60% del total de la producció–, la venda de marca blanca a dins i fora de l'Estat espanyol i la seva capacitat exportadora.
El risc que Xocolates Torras va assumir a finals del 1992 quan va començar a produir xocolata sense sucre, una raresa en el sector, ha demostrat amb els anys ser un autèntic encert. Aquesta línia de productes representa ja el 60% del total de la producció i arribaria a ser del 80% si s'exclogués la xocolata amb sucre de marca blanca que actualment es fabrica. L'any 2001 suposava només l'11% del negoci. “Aquesta és la veta de mercat que ens interessa consolidar i on hem apostat en l'àmbit nacional i internacional”, explica el gerent de l'empresa, Xavier Recoder.
La idea és continuar ampliant aquesta línia, en detriment de la de sucre. De fet, la firma gironina només incorpora nous productes sense sucre, i actualment en té 40 referències, contra les 20 que hi ha amb sucre. I l'objectiu final és dedicar-se exclusivament al mercat de la xocolata sense sucre, malgrat que els responsables de l'empresa no tenen un calendari fixat.
Quan el 1992 la família Sans de Mataró va adquirir la fàbrica ho va fer amb un clar objectiu: obrir el negoci a l'estranger per poder créixer en un mercat molt competitiu i dominat per les grans marques. En aquells moments la firma no exportava a cap país. L'any 2008 ja estava present en 33 països i aquest 2014 ha venut en 42 països. Entre els indrets on s'ha obert mercat destaca el Canadà, Bolívia, Xile i Sud-àfrica. De moment, la Xina no és un mercat potencial perquè la xocolata no és un producte habitual en la seva dieta.
En xifres absolutes, però, els nivells d'exportació han reculat una mica passant de prop del 40% el 2008 al 34% aquest any, tot i que la facturació ha continuat creixent. Segons Recoder: “Cada cop costa més entrar a nous països i del que es tracta és de consolidar les vendes on ja hi ha presència.”
A Catalunya, estan presents en gairebé totes les cadenes de supermercats, per a qui també fabriquen marques blanques, mentre que a la resta de l'Estat espanyol treballen amb distribuïdors i amb establiments especialitzats en productes sense sucre. En definitiva, que la bona marxa del negoci es pot resumir d'aquesta manera, segons paraules del mateix Recoder: “La marca blanca estatal i internacional, les exportacions i la marca pròpia han estat les quatre potes que han permès suportar millor la crisi per comparació a aquelles que només en tenien una.”
El creixement també ha permès augmentar la plantilla. Dels 35 empleats el 2008 ara n'hi ha un total de 41, que treballen en els dos torns de dilluns a divendres. El 2012 també s'hi va incorporar una nova línia de producció de rajoles per tenir més flexibilitat a l'hora d'atendre les comandes de l'estranger.
La fàbrica de Cornellà del Terri, únic centre de producció de l'empresa, ocupa 4.000 m² i disposa de quatre línies principals de productes: rajoles de xocolata, xocolata desfeta, crema de cacau i avellanes i cobertures industrials. Entre els objectius que s'ha marcat la direcció a mitjà termini hi ha arribar a facturar uns catorze o quinze milions d'euros.
La producció es manté a nivells dels últims anys: unes mil vuit-centes tones anuals. Entre les novetats, també destaca l'obertura d'una botiga en línia com a una “nova finestra” per facilitar la feina als compradors. Segons Recoder, trobar totes les referències en un sol punt de venda és impossible i per això es va decidir obrir aquesta botiga virtual, que també permet comprar a Europa. Un altre factor que els ha ajudat a agafar posició ha estat poder vendre tota la seva gamma com a productes sense gluten.