Seat fa rugir el lleó i aposta el futur als SUV
La filial del grup VW va reduir les pèrdues a la meitat fins als 65,7 milions d'euros el 2014
“Seat va pel bon camí”, deia el president de Seat, Jürgen Stackmann, en la roda de premsa de presentació dels resultats del 2014, “un bon any” per a la marca filial del grup Volkswagen. El fabricant va reduir un 56% els números vermells l'any passat, 65,7 milions d'euros (el resultat després d'impostos i segons les normes de comptabilitat espanyoles), des dels 149 milions d'euros negatius de tancament del 2013.
En aquesta millora dels resultats de Seat després d'impostos hi ha jugat un paper destacat la incorporació al balanç del negoci de la filial fabricant de caixes de canvis (Gearbox), però també molt especialment el bon comportament de les vendes, que van vorejar els 7.500 milions d'euros, una xifra rècord mai assolida que suposa un increment del 16% respecte del 2013. I en aquest balanç hi té molt a dir la família del Seat León, que per primer cop en la història del fabricant va desbancar en el rànquing mundial de vendes la família de l'Ibiza, amb un pes del 39% sobre el total. Per això no resulta estrany que Stackmann parli de “lleonitzar la marca” com a estratègia a seguir. I això, segons el president de Seat, vol dir aplicar “l'esperit” de la família Lleó a altres productes futurs.
I en aquest futur hi tindrà molt a dir la nova família de tot terrenys urbans que el fabricant vol impulsar amb un primer model de SUV que arribarà al mercat l'any que ve i que, tot i fabricar-se finalment a la República Txeca, es va dissenyar íntegrament a Martorell. I tot i que encara falta per arribar aquest primer model, la companyia ja obre la porta que n'hi hagi un segon i un tercer. “Aquest és el segment que més creix i el que lidera el mercat”, va dir Stackmann. I Seat no vol perdre's la seva quota en aquest mercat, tot i que la filial del grup VW admet que per a això cal seguir treballant per millorar el posicionament de marca. Per això Stackmann reconeix que ara per ara el prototip 20v20 presentat al Saló de Ginebra no podria passar d'això, de ser un prototip.
L'impuls de la família Lleó en les vendes del 2014 explica també en part l'increment de l'ingrés mitjà per vehicle, que va assolir els 6.572 milions d'euros, 450 més que el 2013.
La producció a Martorell també va continuar creixent l'any passat fins a les 443.000 unitats, un 13% més que en l'exercici anterior, cosa que va permetre la incorporació de 800 nous llocs de treball, dels quals 350 tenen ja contracte indefinit.
També el cash flow de la firma va fer un salt important durant el passat 2014, un 46% més, per això el vicepresident de Finances i d'Organització, Holger Kintscher, va dir: “Ens fa estar molt ben encaminats al nostre objectiu de rendibilitat.” En tot cas els responsables de Seat continuen sense avançar quan preveuen tornar als números negres. “Arribarà”, es va limitar a dir el seu president.
Pel que fa a les previsions per a aquest 2015, els dos primers mesos han estat també bons, amb un augment del 7,5% de les vendes, i tot i que els responsables de la marca consideren precipitat fer previsions per al conjunt de l'any, el president de la companyia va afirmar que el 2015 serà “un any clau per al futur de Seat”.
Enguany el fabricant celebrarà, a més, el 40è aniversari del seu centre tècnic, on preveu incorporar en els propers mesos 100 nous enginyers.
Pel que fa a la situació del mercat espanyol, els directius de Seat van remarcar que la marca no depèn del que passa aquí però van valorar molt positivament els successius plans PIVE.
Seat fa rugir el lleó i aposta el futur als SUV