La firma de salses per a la restauració Ikofa vendrà a les botigues
La nova línia de productes es trobarà en comerços i cadenes de supermercat mitjanes. La firma va produir un 12% més el 2014
Hem incorporat un responsable d'exportacions, perquè siguin el 10% en cinc anys
Ikofa, el fabricant de les salses Iko per a la restauració i l'hoteleria, començarà a vendre directament al consumidor en petits comerços i cadenes de supermercat mitjanes. S'estrenaran amb quatre referències (Cafè de París, Pedro Ximénez, fruits vermells i bolets), que aniran ampliant en funció de l'acollida que tingui entre el públic. La iniciativa té lloc després de la inversió de 200.000 euros en maquinària per a envasat que l'empresa va dur a terme el 2014.
“Arribar al consumidor final ens ajudarà a reforçar la nostra marca”, explica Mari Carmen del Jesús, directora comercial de l'empresa. Amb una trajectòria de 36 anys, Ikofa s'ha fet un nom en el sector Horeca a tot l'Estat espanyol. Disposen d'una àmplia cartera de clients molt fidels, però reconeixen que a l'hora d'incorporar-ne de nous es troben amb dificultats perquè n'hi ha que prefereixen decantar-se per altres marques més conegudes comercialment. És per aquest motiu que els responsables de l'empresa pensen que la seva presència als lineals dels comerços també pot ajudar, de retruc, a vendre més a restaurants i hotels, que és la principal font d'ingressos de la firma.
Paral·lelament, s'estan intensificant els contactes internacionals per potenciar les exportacions, que ara només representen el 2% de les vendes i que s'ha assolit passivament: per l'interès d'empreses estrangeres que han trucat a la porta d'Ikofa.
La creació del departament d'internacional i la incorporació d'un responsable d'aquesta àrea ha estat el primer pas per estructurar i donar continuïtat a les accions en aquest terreny. De fet, la participació en missions comercials i en algunes fires ja comença a donar fruits: Alemanya, la República Txeca, Turquia i Polònia són els països de procedència d'algunes de les empreses amb què han començat a treballar o preveuen tancar acords pròximament. “En cinc anys hauríem d'estar venent el 10% de la nostra facturació a l'exterior”, vaticina De Jesús.
Rafael Llàcer, responsable de producció, assegura que un dels punt forts d'Ikofa és la seva flexibilitat i capacitat d'adaptació a les necessitats concretes del client, per la qual cosa no els amoïna el repte que suposa fer-les per a mercats de consum molt diferents: “En el fons les bases de les salses són iguals a tots els països, l'únic que canvia és si les prefereixen més especiades, agres o picants”, explica.
Llàcer, que treballa a l'empresa gairebé des dels inicis (Ikofa es va fundar el 1979), diu que quan elaboren una nova salsa per encàrrec, parteixen de la referència que els dur el client, i comencen a fer proves deixant-se portar pels anys d'experiència. Al final la tasca acaba sent una responsabilitat compartida amb bona part de la plantilla, que tasta les diferents proves fins que troben la que respon millor als requeriments del client. “És una forma de treballar que de moment ens ha donat bons resultats”, explica Llàcer.
D'aquesta manera s'han elaborat les prop de setanta referències que actualment formen l'oferta d'aquesta empresa de Santa Perpètua de Mogoda. L'any passat, la producció va arribar a les 629,5 tones, que es reparteixen en salses salades (565 tones), xarops dolços (48 tones) i additius lactis (15 tones). En tots els casos es tracta de salses cuinades i el procediment d'elaboració és similar al domèstic però amb el compromís que el resultat sempre serà el mateix: així, es pesen els ingredients, es cuinen en grans cassoles, es pasteuritzen i s'envasen en calent. A partir d'aquest procediment, la capacitat de producció de l'empresa és d'unes vuit tones de producte en vuit hores de feina, amb el resultat de la salsa envasada i llesta per a la comercialització. Ikofa descarta entrar en el món de les salses fredes, com ara la maionesa, el quètxup o la mostassa, tot i que en algun moment passat ho havia provat. Els additius làctics, que avui dia representen una part petita de la producció total, són, de fet, l'origen d'Ikofa, però una dècada després van evolucionar cap al món de les salses.
Repte.
Ara esperen recuperar el mercat perdut tot i que les regles del joc han canviat: els seus proveïdors (tots ells de l'Estat) són ara més flexibles a l'hora d'adaptar-se als volums de producte que se sol·liciten, de la mateixa manera que Ikofa ha deixat de fer grans produccions i emmagatzemar-les, i ara són més flexibles en la fabricació.
Al ritme de la moda
Al contrari del que pot semblar, el món de les salses no és estable sinó que es mou per modes. Rafael Llàcer recorda el ‘boom' de les salses italianes (napolitana, carbonara, pesto o bolonyesa), després van venir les xineses (agredolça i soja) i més tard les ‘tex mex' (‘ranchera', barbacoa, o de xili), que encara resisteixen, amb les salses asiàtiques (‘curry' i ‘thai').
En aquest moment la reina és la salsa de formatge cheddar, de la qual l'any passat es va fer un 25% de la producció total. Fa uns anys aquest lloc privilegiat corresponia a la carbonara i a la beixamel, que ara són menys sol·licitades.
La firma de salses per a la restauració Ikofa vendrà a les botigues