Els músculs de Gaultier, per a Puig
El grup català preveu que les fragàncies del dissenyador impulsin les vendes
Puig està convençut que amb Jean Paul Gaultier podrà assolir l'objectiu d'enfilar-se al tercer lloc del rànquing de la perfumeria mundial amb el 12% del mercat. Per això la firma catalana acaba de tancat un acord amb la japonesa Shiseido per avançar un any l'adquisició de tots els drets de la marca del dissenyador francès i que sigui efectiva a partir de l'1 de gener de l'any que ve. Això malgrat que el preu castigarà els resultats dels pròxims dos anys. “Serà en bona mesura la palanca per assolir els nostres objectius del pla estratègic 2015-2017”, va dir Marc Puig, president i conseller delegat de Puig, en la presentació de resultats. Cal pensar que els perfums de Gaultier poden arribar a representar el 10% de les vendes del grup. El primer pas d'aquesta operació es va fer el maig del 2011 quan va comprar el 45% de la marca Gaultier al grup Hermes i un 15% addicional al mateix dissenyador.
Ara bé, com s'ha comentat, Marc Puig preveu un impacte negatiu en els resultats el 2015 i 2016 pel preu de la compra i la integració de la marca francesa. Però també per l'esforç addicional que es farà per potenciar la resta de marques de la companyia. Entre aquestes cal destacar: Carolina Herrera, Paco Rabanne o Nina Ricci, les colònies de famosos com Antonio Banderas i Shakira, i les cases de fragàncies Penhaligon's London i L'Artisan Parfumeur Paris, que Puig ha adquirit a començaments del 2015. Aquestes dues marques reforcen el posicionament de la firma catalana en el perfum de luxe, que el conseller delegat considera un segment en progressió. L'estratègia és potenciar-les mitjançant botigues pròpies i, en aquest sentit, es va anunciar l'obertura d'un establiment de Penhaligon's al Rockefeller Center de Nova York.
Puig va tancar el 2014 amb unes vendes de 1.508 milions d'euros, un 0,6% més que el 2013, o un 4,2% més a un tipus de canvi constant: “L'evolució negativa de l'euro respecte a les monedes dels països emergents (on Puig té el 46% del seu mercat) ha afectat el balanç i fa l'impressió que les vendes s'han estancat”, va explicar Marc Puig, que espera que enguany, amb la depreciació de l'euro, l'efecte sigui el contrari. D'altra banda, els costos es van disparar com a conseqüència de les despeses de celebració del centenari, que van incloure una paga extraordinària als treballadors, de manera que els beneficis nets van ser de 177 milions, un 0,8% més.
Puig espera que després de la transició del 2015 i 2016, l'any 2017 podrà assolir els 2.000 milions d'euros de facturació (un 33% més en el període) i situar la rendibilitat en el 15%, tal i com preveu el pla estratègic. Cal tenir en compte que el creixement anual del sector de la perfumeria és del 3%.
Sobre la possibilitat d'efectuar noves operacions d'adquisició per acostar-se als objectius, el màxim executiu de la companyia va dir que el grup sempre es mostrava actiu en la cerca d'oportunitat i que la posició financera era sòlida per abordar-les, però va recordar que darrerament algunes grans marques del sector havien hagut de reconèixer que s'havien excedit a l'hora de valorar algunes compres, i va apel·lar a la prudència.
Actualment, el 86% del negoci de Puig està fora d'Espanya,si bé aquí es fabriquen el 67% dels productes (hi ha tres centres de producció dels quatre de la companyia). Les vendes a l'estat va repuntar un 6% l'any passat després d'anys de caigudes. Puig ven a 140 països i té filials a 22.
Els músculs de Gaultier per a Puig