Empreses

Faro estudia tornar a produir llums i ventiladors a Catalunya

El plantejament té lloc després d'una dècada en què la firma de Castellbisbal ha passat de ser sols una importadora a dissenyar producte propi. L'empresa acaba d'absorbir Biosca & Botey

Faro, l'empresa d'il·luminació i ventilació de Castellbisbal i pionera en la producció a Àsia, estudia tornar a fabricar a Catalunya. Després del gir estratègic que la companyia va fer fa una dècada cap al disseny propi, el director general, Xavier Martí, creu que es donen les condicions per muntar una fàbrica de llums i ventiladors, un plantejament impensable fa uns anys.

En els càlculs que fa Martí hi ha, d'una banda, que la depreciació de l'euro es consolidarà i, d'una altra, que podrà plantejar un sistema de producció que ajusti els costos. A més, apropant la fabricació guanyarà flexibilitat i capacitat de resposta als canvis del mercat.

Faro disposa d'una planta de 10.000 metres quadrats al polígon de Santa Rita de Castellbisbal. “Aquí podem créixer en alçada i guanyar espai en el magatzem que ara tenim”, explica el director general.

Flexos.

Per a l'empresa serà, en certa manera, com tornar als seus orígens: un fabricant de flexos del Poblenou de Barcelona. El fill del fundador i actual propietari, Carlos López, va ser el responsable el 1982 de la primera transformació de la firma. Després d'un viatge a la Xina va decidir deixar de produir i dedicar-se a importar producte. Faro es va convertir en un proveïdor de tot tipus d'articles per a les botigues de llums: des de bombetes de Nadal fins a llums de menjador. Amb gamma i preus assequibles, la firma va aconseguir una gran presència a tot el canal comercial més tradicional. Però el model es va començar a esgotar vint anys després: “Quan m'incorporo, el 2003, Faro és una empresa rendible però amb amenaces: tenia un posicionament en el mercat molt baix, eren vistos com una marca low cost i el nostre únic valor afegit estava en la logística”, explica Xavier Martí. Aleshores es va decidir endegar un canvi estratègic progressiu introduint el disseny propi o de dissenyadors coneguts en algunes línies de productes. “Eren articles més cars però el mercat els va rebre molt bé”, diu. Paral·lelament Faro es va internacionalitzar començant per França, que encara és el primer mercat exterior, amb el 20% de la facturació. Avui dia la firma catalana és present a 92 països i l'exterior suposa el 55% de les vendes, i la intenció és incrementar aquest percentatge sobretot incorporant nous mercats amb distribuïdors exclusius o multimarca. Recentment s'han iniciat en els EUA i el Canadà, gràcies a fires que Faro utilitza com a trampolí.

Luxe.

El 2009 es crea la línia de producte de luxe Dress Light, amb una confecció artesanal i bàsicament catalana que, segons Xavier Martí, ha ajudat a elevar el posicionament de la marca. Posteriorment han muntat una empresa de vidre bufat, que va inaugurar una línia de parament de la llar, i van comprar la coneguda botiga barcelonina Biosca & Botey, que ara acaben de fusionar: “Amb Faro és com si juguessin a segona B i volia pujar a la primera divisió”, reconeix Marín.

Més d'una dècada després del cop de timó, el producte propi ja representa el 45% de les vendes i guanya terreny a passes gegantines. Faro està creixent aquest any a un ritme del 28% i la previsió és que a final d'any estigui en el 30%. Aquest creixement prové sobretot de l'exterior, però les vendes a l'Estat augmenten a un gens menyspreable 7,5%. Una tercera part prové d'internet, canal que Faro està explorant amb intensitat.

El gir estratègic protagonitzat per Faro ha alterat el perfil professional de la plantilla. Bona part dels setanta treballadors que actualment té la companyia són enginyers, dissenyadors, tècnics de control de qualitat, etcètera.
Facturació
20 M€
Treballadors
70
Any de fundació
1946


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.