Confiar en el turisme habitual
L'Alt Maresme preveu una bona temporada d'estiu gràcies al visitant de proximitat, tant estranger com estatal
El mercat rus manté la davallada i es consolida el model de reserva de vacances a última hora
L'Alt Maresme viurà una bona temporada turística, si es compleixen les prediccions, i ho farà a partir de mitjans de juliol gràcies al visitant de proximitat, tant aquell estatal que pot arribar en cotxe o en tren en un desplaçament de poques hores com aquell estranger que, en el mateix temps, pot agafar un avió de low cost i plantar-se a la costa a la recerca de sol i platja. Després d'uns anys en què l'esclat del mercat rus va provocar l'arribada massiva d'aquests turistes amb un alt poder adquisitiu i va desplaçar els visitants habituals provinents tant de França com dels països centreeuropeus, la devaluació del ruble, la crisi d'Ucraïna i les sancions de la Unió Europea a Rússia han provocat una frenada en sec que sembla difícil de recuperar amb una caiguda prevista per aquest 2015 que frega el 50%. El director general de l'empresa de NT Incoming, Joan Pascual, una de les agències receptives de turisme rus més importants a Catalunya vinculada a l'operador turístic rus Natalie Tours, matisa, però, certa revifalla de visitants provinents de les grans capitals, com ara Moscou, que ha permès omplir dos vols xàrter cap a la costa catalana a partir de demà. Paral·lelament, Pascual reconeix que el turista britànic augmentarà precisament per la fortalesa de la seva moneda. “El britànic se sent volgut i estimat i aposta per gaudir del magnífic temps que tenim aquí i del sol i la platja”, apunta. Al contrari que altres veus consultades, pel director general de NT Incoming, el mercat espanyol “no acaba d'arrencar”. “Hem tingut un juny més fluix que l'any passat i els primers quinze dies de juliol no seran cap meravella, però a partir de la segona quinzena preveiem que la temporada arrencarà amb molta força”, vaticina.
A nivell de municipis, l'alcaldessa de Calella, Montserrat Candini (CiU), precisa que el segment de turisme rus a la ciutat “no ha superat mai el 18% del total” i es felicita que el mercat britànic manté el creixement esperat, com també altres països tradicionalment emissors de turistes com Alemanya, Holanda i Bèlgica.
Món globalitzat
L'alcaldessa reconeix que el conflicte bèl·lic i l'amenaça terrorista a destinacions turístiques del nord d'Àfrica que són competència directa acaba afavorint l'arribada de més turistes. “Sap greu que sigui així, però en un turisme tan globalitzat com el nostre qualsevol episodi desestabilitzador afecta positivament en les destinacions que garanteixen seguretat”, diu. Per Candini, malgrat que el sol i la platja continuen encapçalant l'oferta del municipi, les activitats complementàries vinculades a la cultura i a l'esport ja tenen un lloc consolidat. “Durant aquests quatre mesos de temporada pràcticament cada dia hi ha esdeveniments culturals a Calella”, recorda. En aquest mateix sentit es manifesta la presidenta de l'Associació Turística de Calella, Isabel Mallol, que afegeix que aquest any s'impulsa un nou nínxol de mercat que té com a protagonista la bicicleta. “La Calella Cycling Experience la integren un seguit de rutes en bicicleta per la comarca que acabarà amb una estada específica de l'11 al 18 d'octubre”, avança.
Tot i que el component de sol i platja és comú denominador a la zona nord del Maresme, els municipis turístics reivindiquen la seva singularitat. En el cas de Malgrat, l'atractiu resideix en “una població tranquil·la, amb una oferta d'oci perfectament equilibrada amb el descans, que pot donar resposta a clients molt diversos i que té un parc pensat per als més menuts que atrau famílies d'arreu de Catalunya”. Ester Gil, tècnica de Turisme de Malgrat de Mar, coincideix a destacar que l'efectivitat de les prediccions d'ocupació perd pes davant el nou model de reserva on-line i a última hora. “Les noves generacions es decideixen a fer una reserva d'hotel pel cap de setmana el dijous o divendres al matí”, apunta, però afirma que tot apunta que la temporada anirà “prou bé”.
Familiar i esportiu
Pineda, amb una oferta d'establiments que es reparteix al 50% en places hoteleres i de càmping fa temps que juga fort per impulsar el sector turístic. La presentació d'una imatge turística pròpia el mes d'abril passat a la fira B-Travel de Barcelona va demostrar l'interès de posicionar-se millor en un sector tan competitiu. “La platja és el nostre principal valor, acompanyada de les activitats familiars, l'oferta gastronòmica i cultural i esportiva, amb la base nàutica, les competicions futbolístiques o les rutes pel Montnegre”, diu la regidora de Turisme, Carme Aragonès (PSC), que recorda que les estratègies turístiques es debaten en el si d'una Taula de Turisme integrada per l'Ajuntament i els actors turístics privats locals. El visitant de proximitat, francès i britànic especialment, se sent molt atret per Pineda de Mar.
Finalment, Santa Susanna, amb l'oferta hotelera més moderna de la zona i “amb un producte 100% familiar” parla d'un juliol “encara per definir” i d'unes perspectives d'agost i setembre “molt bones, segons em diu el sector”. L'alcalde, Joan Campolier (CiU), també parla de la davallada del turisme rus i de l'augment del britànic. Pel que fa a l'estatal, “funciona bé els caps de setmana amb reserves d'última hora”.
LES FRASES
Cabrera de Mar estrena una platja adaptada
Cabrera de Mar ha estrenat aquesta temporada un tram de platja completament adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. La platja dels Vinyals disposa també d'una dotzena de places d'aparcament reservades per a persones amb discapacitat, disposa de banys i dutxes adaptats i s'ha habilitat una zona fixa d'ombra d'ús preferent per a aquest col·lectiu. En col·laboració amb el Club Nàutic, també s'ofereix la possibilitat de practicar esports aquàtics adaptats. L'instigador del projecte és l'esportista Álvaro Bayona, que posa com a exemple d'inclusió les platges del Cantàbric.
El projecte ha tingut la participació de l'Ajuntament de Cabrera de Mar, el Club Nàutic i el mateix Bayona. S'han transformat 50 metres de platja, davant mateix de les instal·lacions del Club Nàutic. L'últim tram de l'aparcament de sorra de la platja està reservat per a persones amb mobilitat reduïda i, des d'allà, diferent passeres fan accessibles tots els serveis. A través de 60 metres de passeres es connecta l'aparcament amb els vestidors, el bany i les dutxes, tots ells adaptats, la sorra de la platja i el punt de bany assistit a través d'una cadira amfíbia. També permeten arribar a una zona d'ombra pensada per a aquest col·lectiu, el restaurant, l'escola de vela i esports nàutics.
Amb aquest projecte, Cabrera vol esdevenir un referent de les polítiques inclusives que ajudi a sensibilitzar sobre les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda.