Economia

Seat xifra en 700.000 els cotxes amb el motor trucat

És un 6,3% del total de vehicles afectats al món

L'Estat li reclamarà ara les ajudes atorgades amb el pla Pive

Volkswagen retira del mercat espanyol 3.320 vehicles amb el programari il·legal

Seat ha confirmat finalment que 700.000 vehicles de la marca incorporen en els seus motors el programari que falsejava les emissions de gasos contaminants, la qual cosa representa el 6,3% del total de vehicles afectats, que és d'11 milions a nivell mundial. La marca és la que menys vehicles afectats té dins el grup, en què destaquen els més de 6,8 milions d'unitats de Volkswagen (entre turismes i vehicles industrials), els 2,1 milions de cotxes de la marca Audi i els 1,8 milions de Skoda. Tots ells inclouen el motor dièsel EA189, equipat amb un programari dissenyat per manipular les emissions.

Caldrà saber ara on estan col·locats aquests cotxes, perquè la xarxa comercial que Seat té arreu del món els ha distribuït en aquells països on té mercat. La casa treballa en l'elaboració d'una relació de països afectats.

De la mateixa manera, ahir Seat i el grup Volkswagen-Audi van ordenar retirar dels seus concessionaris al mercat espanyol un total de 3.320 vehicles nous que incorporen el motor en qüestió. Es tracta de models de les marques Seat, Volkswagen, Audi, Skoda i Volkswagen Vehicles Comercials i la mesura, segons fonts de Seat, s'aplica de forma “preventiva” i “en compliment de la legislació en vigor”. La suspensió estarà vigent de manera temporal fins que es determini si cal aplicar una solució tècnica o, en cas que sigui necessària, fins que aquesta s'implementi.

És previst que el fabricant automobilístic alemany i totes les seves marques presentin aquest mes d'octubre a les autoritats les solucions i mesures tècniques a prendre amb els vehicles que inclouen el motor dièsel EA189 EU 5 manipulat. Mentrestant, Seat posarà en marxa en breu –probablement aquesta mateixa setmana– un pàgina web a Internet en la que els propietaris de vehicles de la marca susceptibles d'estar equipats amb un motor dièsel manipulat puguin introduir les seves dades i saber amb exactament si el seu cotxe està afectat.

A més, la companyia ha confirmat que es posarà en contacte directament amb els propietaris dels vehicles equipats amb els motors manipulats per informar-los de la situació. De la mateixa manera, la central de la marca està en contacte amb els concessionaris, segons explicava ahir un portaveu de Seat. El grup entén que en una situació de crisi de credibilitat com l'actual, la comunicació i transparència són fonamentals.

L'Estat reclama els ajuts

Afegint més llenya al foc, des de l'Estat espanyol s'insisteix que la companyia haurà de retornar els ajuts rebuts i ahir el ministre d'Indústria, José Manuel Soria, anunciava que li reclamarà tot el que s'havia abonat en els plan d'eficiència energètica, el conegut com a pla PIVE. Dels 2.000 euros bonificats en el pla per cada vehicle nou adquirit, 1.000 euros provenen dels Pressupostos Generals de l'Estat (PGE), una quantitat que no li serà reclamada al consumidor, que “ha estat enganyat en la seva bona fe havent comprat un vehicle que creia més eficient”.

“A l'empresa no li ha semblat malament que se li reclami, ja que hi ha un reconeixement explícit per part seva que s'ha procedit a instal·lar aquest programari que no mesurava correctament les emissions”, va dir Soria.

La decisió del govern espanyol ha estat criticada pels sindicats i la UGT li exigia “responsabilitat” i “compromís” vers els treballadors de Seat en comptes de “posar en risc milers de llocs de treball directes i indirectes a Catalunya”. Ahir el comitè xifrava en 120.000 els treballadors a l'Estat en aquesta situació.

LA XIFRA

2.000
euros
de bonificació reben els compradors de cotxes ambientalment eficients, dels quals 1.000 surten dels PGE.

La plantilla de Seat se sent estafada, segons el comitè

Els treballadors de les plantes de Seat a Martorell i Volkswagen a Navarra “són víctimes del frau que hagi pogut cometre el grup”, segons un comunicat signat pels màxims responsables sectorials de la UGT, entre els quals hi ha el president del comitè d'empresa, Matías Carnero. El sindicat vol que es depurin responsabilitats, reclama al grup que mantingui les inversions i a les administracions que defensin “l'absència de responsabilitat de les plantes espanyoles”.

Màxima exigència del govern català, segons Felip Puig

La Generalitat tindrà “màxima exigència i màxim acompanyament” amb Seat, segons va dir ahir el conseller d'Empresa, Felip Puig. “Tothom ha de complir la llei però no cal recordar-ho constantment”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.