La destil·leria Sorel s'anima amb les vendes a l'exterior
La companyia de licors i begudes alcohòliques aspira a facturar a altres mercats el 25% de les vendes
La firma va tancar l'any amb una facturació de 6,5 milions d'euros sense impostos
Justament quan la crisi copejava més durament les empreses i les vendes s'ensorraven, la firma de licors i begudes Sorel va començar a créixer i millorar les seves dades com l'escuma. Des de l'any 2007 fins avui han aconseguit doblar la facturació i tenen entre els seus productes autèntics èxits de vendes, com una ginebra prèmium que és la segona més venuda a l'Estat espanyol, i aquesta fita té molt de mèrit tenint en compte que aquesta empresa familiar catalana de poc més de 30 empleats ha de competir en un sector controlat per multinacionals.
La fórmula d'aquests bons resultats a contracorrent es deu a dos fets: haver fet els deures abans que comencés la crisi i apostar pel producte que més va funcionar en temps de vaques magres.
L'any 2007 (un abans que esclatés la crisi) van traslladar les seves instal·lacions des del centre d'Arenys de Munt al polígon industrial d'aquesta població del Maresme, amb una planta que multiplicava la capacitat productiva i els permetia donar resposta a la creixent demanda de la marca blanca. Amb una inversió total de 3 milions d'euros van decidir diversificar la seva cartera de productes, fins aleshores molt centrats en una gamma mitjana de licors.
Marca blanca.
Alhora que la producció de marca blanca els donava ales van fer una aposta, ara s'ha demostrat que ben encertada, pel producte premium. Sota la marca Atmosphera, han desenvolupat una línia de licors i begudes diferents amb presentacions molt ben cuidades. Aleshores van treure al mercat les ginebres 5th (infusionades amb sabors), o una xocolata líquida amb alcohol, o el rom Mazagüe, infusionat amb canyella, taronja i cafè, que els ha permès, a més de diversificar en el mercat local, fer el salt internacional. Aquesta línia ara com ara repremium presenta un 25 % del seu negoci.
I justament aquesta aposta pel premium ha estat també un segment que ha guanyat adeptes en temps de crisi. “En els darrers anys s'ha posat de moda el consum d'alcohol de més nivell i a nosaltres ens ha beneficiat”, explica Jordi Boada, el director comercial de la companyia.
Així que la línia d'Atmosphera ha estat amb la que la companyia va optar per iniciar-se en la seva aventura internacional i amb la que ara vol fer un nou impuls. De fet, com diu Jordi Boada, ja han començat a atacar mercats diversos, com Europa i l'americà, per guanyar pes global. Boada explica que el seu objectiu és arribar el 2020 a facturar el 25% de les vendes a fora. Ara com ara, a penes suposa el 5% del total.
De moment, a la planta li han fet una posada a punt, amb una inversió de 200.000 euros, per afrontar aquesta nova etapa. “Les nostres instal·lacions tenen capacitat per produir tres cops més del que ho fan ara”, diu Boada. I no només això, també han reforçat l laboratori per seguir donant un toc innovador als seus licors.
La ratafia està de moda entre el jovent
El consum d'alcohol comença a assimilar-se cada cop més amb els patrons de compra de roba. Les modes són les que fan pujar o baixar les vendes, i cada cop per un període més curt. L'exemple més clar ha estat l'eclosió de la beguda Jägermeister, un licor dolç que bevien els caçadors alemanys i que amb una bona campanya de màrqueting s'ha convertit en el producte estrella entre el jovent. Més o menys el que està passant amb la ratafia i els joves de Girona.
La destil·leria Sorel s'anima amb les vendes a l'exterior