Pastoret dobla la facturació en 5 anys amb la nova fàbrica
La làctia de la Segarra vol posar el focus en la distribució, consolidar l'exportació i reforçar la plantilla
El fabricant de productes lactis Pastoret ha doblat la seva facturació des de l'any 2010 fins al darrer exercici, que va tenir unes vendes de 16,5 milions d'euros. L'explicació que dóna l'empresa de Sant Guim de Freixenet (la Segarra) per aquest creixement és la posada en marxa d'una de les fàbriques més modernes d'Europa del sector, que va suposar una inversió de 8 milions d'euros i que va incorporar l'última tecnologia per fer possible que els productes elaborats de forma artesanal arribin amb la màxima garantia al consumidor. Per als pròxims dos anys, l'estratègia passa per posar el focus en la distribució i consolidar les exportacions.
“Amb la nova planta, que ara està a un 50% de la seva capacitat, vam incorporar els iogurts, fet que va accelerar l'increment de la facturació”, explica Teresa Vallès, cofundadora de Pastoret, una empresa de caràcter familiar que fa 24 anys que elabora mató i quatre, altres derivats de la llet.
Per als dos pròxims anys la companyia s'ha marcat una estratègia que consisteix en tres punts clau. El primer és reforçar la distribució. “Volem augmentar la presència en punts de venda i sobretot incrementar el nombre de referències”, diu Teresa Vallès. En aquests moments la firma lleidatana està referenciada en més de 5.000 punts de venda de l'Estat espanyol. L'altre punt que la companyia considera de primer ordre és la consolidació de les exportacions, no tant augmentar el nombre de països sinó fer més gran la partida en cada un d'aquests nous mercats. Suïssa, Àustria, Dinamarca, Txèquia, Suècia, Finlàndia, Bèlgica, Alemanya o la Xina són alguns dels països on la firma catalana destina alguns dels seus productes. En la major part de les ocasions “els països on exportem són com a conseqüència que alguns contactes ens han demanat producte”, explica la copropietària de la firma làctia; “el que volem fer ara és guanyar pes en aquests països, sobretot, amb més referències”, matisa Teresa Vallès. Itàlia i Dubai són els darrers mercats que acaba d'obrir Pastoret.
Iogurt cap a hong kong.
L'empresa de la Segarra té una filosofia molt definida. Volen que les vaques o el ramat cada dia pugui pasturar o que se'ls munyi unes determinades vegades al dia, “tal com ho fèiem nosaltres a l'origen”, diu la cofundadora de la companyia, fet que entronca amb la idea de seguir mantenint els processos el més artesanals possible. L'altre aspecte clau és l'aposta per la innovació, “que està incorporada en tots els àmbits de l'empresa”. I posen com a exemple fer el mató que dura 21 dies sense conservants, “això ja és tota una innovació”, diuen fonts de l'empresa amb satisfacció.
Tant el reforç de la distribució com de la internacionalització ha suposat incrementar la plantilla en set treballadors el passat exercici i preveu un augment del mateix nombre d'empleats enguany.
El procés d'internacionalització de Pastoret va començar el 2013. Ara, la firma de Sant Guim de Freixenet forma part del clúster Gourmet Catalunya idisposa del suport d'ACCIÓ a través del programa Catalunya Clúster, que busca promoure la millora de la competitivitat empresarial. Pastoret ha presentat noves referències a l'edició d'Alimentària 2016.
Facturació
16,5 M€
Treballadors
58
Any de fundació
1992
Líders en l'elaboració de mató
L'empresa Pastoret, que va néixer any 1992, té els seus orígens en la producció artesana de mató, per aprofitar l'excedent de llet de les cabres del ramat familiar. La producció inicial anava adreçada a la producció pròpia tot i que es va acabar repartint entre els veïns, restaurants i comerços de la Segarra. Fruit de l'èxit obtingut es va traspassar la producció a un petit obrador i es va iniciar l'elaboració de nous productes, com el formatge fresc i el iogurt. Tot i així, aquesta empresa lleidatana és líder en elaboració de mató i ara suposa entorn del 20% de la facturació de l'empresa.
El gran salt de l'empresa de caràcter familiar es produeix a partir del 2010, quan s'inaugura la nova fàbrica. Tot i així el llarg procés administratiu sumat a la profunda crisi econòmica va allargar la posada en marxa d'aquesta nova planta més del que estava previst. Des de llavors, “el creixement ha estat de dos dígits cada any”, sentencia Teresa Vallès.