Grangers per imperatiu del mercat
La formatgeria Betara compra ovelles ecològiques per mantenir el negoci
Betara és una empresa formatgera artesanal creada l'any 1992 pel pare de l'actual director general, Ramon Berengueras. Una de les principals dificultats amb què van topar en els seus inicis era trobar llet per fer el formatge, “Catalunya no tenia una cultura del món formatger, fa trenta anys ni tan sols n'hi havia a la nostra dieta”, recorda el fill. Finalment van aconseguir proveïdors de continuïtat per elaborar el formatge cada dia. 23 anys després la història es va repetir, l'únic ramader de llet d'ovella ecològica va tancar i Betara es va trobar en la disjuntiva de si deixar de produir formatge ecològic o prendre la iniciativa. Des de fa dos mesos tenen el seu ramat d'ovelles ecològiques pròpies i una granja totalment ecològica per a autoabastir la seva producció. L'adversitat l'han convertit en una oportunitat, i ja han començat a donar-li altres usos, ja que organitzen visites per a escoles i d'altres associacions per donar a conèixer tot el procés de producció de formatge i la granja. “El meu pare em diu que ja m'ha sortit la vena de mestre”, explica somrient Ramon Berengueras, que és professor de formació i va exercir uns anys abans d'incorporar-se de ple al negoci familiar. Amb la granja d'ovelles Berengueras entén que se'ls obren noves oportunitats, com els productes frescos. “Tenim més capacitat de diversificar, però dependrà de la capacitat de producció de la llet”, explica.
La incursió de Betara en el producte ecològic es remunta a l'any 2008, aleshores es van convertir en els primers de Catalunya a oferir aquesta varietat de producte. La crisi, però, no els va ajudar a créixer tot el que esperaven en aquesta línia, “el preu del producte ecològic és un 30% més car i van ser anys en què el consumidor comprava per preu”, explica Berengueras, qui creu que malgrat uns inicis discrets és un dels productes amb més perspectives de creixement.
Ara com ara, el seu mercat, està focalitzat principalment a Catalunya, molt poc a Espanya i un 10% en l'exterior, sobretot a Europa i EUA, i en els pròxims exercicis i gràcies a l'impuls de la producció ecològica esperen apuntalar el creixement de la companyia amb l'exportació.
Ramon Berengueras recorda que tot i el tarannà artesanal de la companyia el seu pare va tenir una visió molt comercial del negoci des del primer dia. Va començar a vendre a les comarques veïnes i fa aproximadament 10 anys van decidir fer el salt al mercat barceloní. En la darrera dècada, han entrat a vendre a la gran distribució a Carrefour, el Corte Inglés o Caprabo i tenen botigues pròpies al Corte Inglés, fet que els ha permès convertir-se en una de les formatgeres artesanals més importants de Catalunya. De fet han aconseguit mantenir un creixement continuat del 12%, fins i tot en anys de crisi.
Facturació
1,6 M€
Treballadors
12
Any de fundació
1992
Grangers per imperatiu del mercat