Empreses

La impremta Encuny obre botiga en línia de mobles de cartró

La firma de Viladecans s'adreça als participants de fires que vulguin un estand econòmic i personalitzat

El mobiliari està elaborat amb cartró niu d'abella, que es molt resistent tot i la seva lleugeresa

Una empresa d'arts gràfiques que fa mobles? Així d'entrada pot sonar sor­pre­nent però és el resul­tat de la seqüència de deci­si­ons que es van des­en­ca­de­nar a l'empresa Encuny de Vila­de­cans (Baix Llo­bre­gat) el dia que van obrir una reflexió interna sobre com por­tar les fron­te­res del seu negoci una mica més enllà. “Vam veure unes fotos de mobles de cartró i vam pen­sar que nosal­tres podríem pro­por­ci­o­nar un plus al mer­cat”, explica Ricard Xavier Rodríguez, gerent de l'empresa. El resul­tat és Tot­bes­poken, una línia de mobles de cartró impre­sos amb motius tri­ats pel cli­ent que es poden encar­re­gar a través del web.

A Encuny pen­sen que aquests mobles (tau­les, cadi­res i pres­tat­ge­ries) poden ser molt atrac­tius per a empre­ses que bus­quin fórmu­les per donar visi­bi­li­tat a les seves mar­ques espe­ci­al­ment en llocs com ara fires o salons. Rodríguez ha obser­vat que la presència de les empre­ses en aquests esde­ve­ni­ments oscil·la entre aque­lles que fan pro­jec­tes d'arqui­tec­tura efímera molt cos­to­sos i que reque­rei­xen molt de temps a mun­tar-se i des­mun­tar-se, i les empre­ses que impro­vi­sen amb mobi­li­ari bàsic de fir­mes de gran con­sum del sec­tor; en altres parau­les, d'Ikea. És aquí on la pro­posta d'Encuny pot tenir èxit, perquè es pot treure el màxim suc a un pres­su­post ajus­tat ja que es tracta de dis­senys per­so­na­lit­zats, peces lleu­ge­res i fàcils de mun­tar, però igual­ment robus­tes i sòlides.

Per a Encuny, Tot­bes­poken sig­ni­fica un repte tec­nològic i per això ha incor­po­rat una maquinària d'impressió digi­tal d'última gene­ració, però sobre­tot és un repte comer­cial, perquè neces­si­ten arri­bar a un cli­ent que no és el de la seva car­tera habi­tual: “Estem bus­cant els canals més adi­ents per fer-los arri­bar el nos­tre mis­satge”, diu Rodríguez.

Encuny va néixer com a una empresa auxi­liar del sec­tor de les arts gràfiques però amb els anys ha anat tro­bat el seu espai d'espe­ci­a­lit­zació en les cam­pa­nyes pro­mo­ci­o­nals de grans mar­ques de con­sum. Con­cre­ta­ment, el 50% de la fac­tu­ració prové d'encàrrecs per a acci­ons de publi­ci­tat en el punt de venda (PLV): expo­si­tors, pho­to­calls, etcètera. La resta són emba­lat­ges espe­ci­als i altres pro­duc­tes. D'aquesta manera, el per­fil del cli­ent habi­tual d'Encuny sol ser el d'una empresa de màrque­ting o un depar­ta­ment de màrque­ting d'una gran com­pa­nyia.

El 2015 van ven­dre per valor de cinc mili­ons d'euros i enguany es podrien asso­lir els 6 mili­ons. No obs­tant això la dependència de les cam­pa­nyes pro­mo­ci­o­nals els genera mol­tes oscil·laci­ons en la fac­tu­ració i la nova línia de negoci els hau­ria de pro­por­ci­o­nar una entrada d'ingres­sos crei­xents.

La reta­llada dels pres­su­pos­tos de comu­ni­cació que mol­tes empre­ses fan ver a l'inici de la crisi els va afec­tar direc­ta­ment. Ara bé, Rodríguez explica amb satis­facció que men­tre la major part dels nego­cis es va abo­car a reta­llar cos­tos, Encuny va optar per inver­tir i van apro­fi­tar per reno­var tota la tec­no­lo­gia. Així el 2008 incor­po­ren una màquina òfset UV, que els va obrir el mer­cat de la impressió sobre plàstic. “Ens vam tro­bar amb un deute bru­tal però amb capa­ci­tat i ganes per pre­sen­tar les nos­tres cre­den­ci­als a nous cli­ents”, explica el gerent de la impremta.

La història es torna a repe­tir ara amb els nous pro­jec­tes. Pot­ser per aquest motiu, Rodríguez es resis­teix a clas­si­fi­car la seva empresa dins del sec­tor de l'emba­latge: “Ens movem en un àmbit d'acti­vi­tat en què les fron­te­res són molt fines i la pos­si­bi­li­tat de sal­tar a un altre àmbit és molt real i molt fàcil”, asse­gura.

Els mobles de cartró van tenir el seu boom fa uns vuit anys gràcies a l'apli­cació de l'ano­me­nat cartró niu d'abe­lla, que ofe­reix una gran rigi­desa alhora que lleu­ge­resa. Les apli­ca­ci­ons d'aquest pro­ducte són mol­tes.

Encuny va néixer el 1990 per iniciativa de Ricard Xavier Rodríguez i el seu pare. Aquest últim estava buscant una sortida professional un cop l'antic negoci familiar en què ell havia treballat, també d'arts gràfiques, va tancar. Van arrencar amb part de les velles màquines.
Facturació
5 M€
Treballadors
25
Any de fundació
1990
Un moment de canvi

Òfset ‘versus' digital

Com tantes empreses d'arts gràfiques, Encuny es troba en aquella disjuntiva entre la tecnologia d'impressió òfset i la digital. Les màquines òfset encara són competitives pel preu i la qualitat de les seves impressions quan del que es tracta és de fer grans quantitats de productes. En canvi la impressió digital és competitiva per a petites quantitats o per fer impressions sobre suports no convencionals. Ara bé, la tecnologia està evolucionant de manera molt ràpida i les empreses han d'ajustar molt bé les seves inversions per no trobar-se fora de mercat en un sector molt competitiu. Les màquines òfset són cares però la seva vida és llarga, per la qual cosa la millor opció és la compra. En canvi, els canvis en digital són tan ràpids que el millor és el leasing. En aquest cas, les tintes són més cares.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia