Eines de promoció local per superar la frontera
Quinze municipis gironins i del Vallespir, a la Catalunya del Nord, es promocionen conjuntament
Després de la publicació de guies turístiques conjuntes s’està ultimant l’edició d’un mapa transfronterer amb l’editorial Alpina
Quinze municipis a banda i banda de la frontera –sis de les comarques gironines i nou de la Catalunya del Nord– aposten per promocionar conjuntament els seus atractius turístics i naturals. Sota la coordinació de la Casa de la Generalitat a Perpinyà, han impulsat la publicació d’un guia turística i s’està ultimant la publicació d’un nou mapa transfronterer i d’una guia d’excursionisme i senders que uneixen els diferents pobles del massís de les Salines i l'Alta Garrotxa amb el Vallespir a l'altra banda de la carena fronterera. Aquesta última publicació, a càrrec de l’editorial Alpina, està en la fase de les últimes correccions i es preveu posar a la venda aquesta tardor. A la Catalunya del Nord els ajuntaments implicats en el projecte són Arles de Tec, els Banys d’Arles, Ceret, Costoja, la Menera, Morellàs-les Illes, Reiners, Sant Llorenç de Cerdans i Serrallonga; els municipis gironins són Agullana, Albanyà, la Vajol, Maçanet de Cabrenys, Montagut i Oix, i Camprodon (Beget). Quatre entitats supramunicipals col·laboren en aquest projecte. Es tracta del Consorci Salines Bassegoda i el Consorci de l’Alta Garrotxa, i les agrupacions de municipis del Vallespir i Alt Vallespir-Sud Canigó a la vessant nord.
Problemàtiques similars
Tot s’ha anat concretant a partir de reunions periòdiques d’una taula de treball amb representants dels diferents ajuntaments i entitats supramunicipals que ha coordinat la Casa de la Generalitat de Perpinyà. “Les reunions es van iniciar el 2017 i van molt bé perquè permeten als alcaldes conèixer-se, intercanviar idees, projectes, problemàtiques que comparteixen amb els seus municipis veïns”, explica Estel Turbau, directora tècnica del consorci Salines Bassegoda, una de les entitats que s’encarrega de la logística d’aquest projecte. Entre els temes tractats en aquesta dinàmica, afegeix Turbau, hi ha aspectes com les telecomunicacions, la recepció d’emissores de televisió a una banda i l’altra, o la millora de les comunicacions amb les carreteres que comparteixen aquests municipis.
El primer pas consensuat ha estat l’edició de material conjunt de promoció turística. A final del 2019 es va distribuir una revista d’informació d’una vintena de pàgines que recull serveis i propostes de visites que es poden fer als quinze pobles. Amb un tiratge d’uns dotze mil exemplars, amb una versió català/francès i una altra anglès/castellà, la revista és a disposició dels visitants en oficines de turisme, ajuntaments i establiments turístics dels municipis participants. La fase següent és la publicació dels dos mapes i una guia d’excursionisme que està ultimant l’Alpina.
A diferència dels mapes tradicionals –francesos o espanyols– que són molt explícits dins els seus límits estatals, i menys a l’altra banda de la ratlla, aquí es tractarà aquest territori com una unitat. “A més, les rutes que es promocionen són antics camins de contrabandistes o camins de l’exili, carregats d’història”, recalca Turbau.
LA FRASE
“Volem facilitar la mobilitat de la ciutadania d’un costat a l’altre”
Josep Puigbert és el director de la Casa de la Generalitat a Perpinyà des del 2014. L’ens impulsa diverses iniciatives de col·laboració entre la Catalunya Nord i les comarques gironines.
Noves connexions transfrontereres de bus
Si les previsions es compleixen, abans de final d’any es posarà en marxa un altre projecte que també està pensat per facilitar la comunicació entre la Catalunya del Nord i les comarques de Girona: es tracta de ConnECT, un programa que vol millorar el servei d’autobús de l’espai català transfronterer. El projecte planteja quatre eixos o corredors de mobilitat. El primer, en direcció a Perpinyà, s’establirà via Figueres-la Jonquera-els Límits-el Pertús-el Voló. La xarxa existent al nord entre Arles de Tec (Vallespir) i Perpinyà, connectarà al sud través d’una línia Figueres- Maçanet de Cabrenys-Costoja-Sant Llorenç de Cerdans. La mobilitat entre Arles, Perpinyà i Ripoll es farà amb l’eix Camprodon-Molló-Prats de Molló. Finalment, hi haurà el corredor a la Cerdanya transfronterera i l’Hospital de Cerdanya, amb quatre rutes: Girona-Puigcerdà-Llívia-la Guingueta d’Ix; Barcelona- Puigcerdà-Llívia-la Guingueta d’Ix; Porté Puymorens-Puigcerdà-Montlluís; i Formigueres-Puigcerdà-Er. Aquests serveis a Cerdanya ja s’han posat en marxa aquest passat setembre. Tota la xarxa de transport públic de la Regió d’Occitània es podrà consultar al cercador Mou-te amb transport públic per Catalunya , ja que la Generalitat, la Regió d’Occitània i el Consell Departamental dels Pirineus Orientals s’han associat per aquesta iniciativa. ConnECT està cofinançat en un 65 per cent pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (Poctefa 2014-2020).