La covid realça el perfil inversor de Smart Rooms
La gestora cerca oportunitats per créixer a Espanya i Portugal en hotels que tenen dificultats, mentre activa un segon projecte de ‘coliving’ a Colòmbia
La pandèmia està sent catastròfica per al sector turístic, especialment per a la indústria hotelera, i Smart Rooms Company no n’és pas una excepció. La gestora catalana dels hotels Yurbban Passage i Yurbban Trafalgar, a Barcelona, s’ha vist obligada a concentrar la poca activitat que té al primer hotel i deixar fora de servei el segon. “Ara estem enfocats en la supervivència, però tenim una estructura petita i hem crescut de manera prudent, per tant som optimistes”, explica el responsable executiu, Oriol Serra, que confia que la situació comenci a millorar a la primavera, però aquest és només l’escenari més favorable dels tres que considera.
Això no obstant, Smart Rooms llegeix la situació originada per la covid-19 com una oportunitat per accelerar el creixement previst en el pla estratègic de la companyia i passar de les 900 habitacions actuals a les 2.000 en quatre anys. Bàsicament en dues àrees geogràfiques prioritàries: a la península Ibèrica i a l’Amèrica Llatina.
A l’Estat espanyol, als dos hotels de Barcelona esmentats, Smart Rooms n’afegirà un altre a Palma l’estiu vinent, que ara està en construcció -la inversió prevista és de 12 milions d’euros-, i que també formarà part de la marca Yurbban, que és la gamma més alta de les tres que té la companyia. UMA Suites és la divisa per a productes d’un perfil mitjà, que inclou apartaments turístics i hotels boutique a Barcelona i Madrid, fins a un total de 50 places. Per acabar, Spotty Hostels agrupa els albergs, i de moment en té un que acaba d’obrir a Bogotà, Colòmbia, amb 219 llits.
Oriol Serra explica que la covid està obligant molts hotelers a plantejar-se vendre el seu establiment i estan estudiant diverses oportunitats per a les quals comptarien amb la implicació del soci capitalista de la companyia. “Ens agradaria tenir presència a les principals ciutats de la Península: Madrid, Sant Sebastià, València, Sevilla, Lisboa o Porto”, afirma.
Això pel que fa al negoci de l’allotjament (hospitality en l’argot professional) però Smart Rooms també té una pota en el negoci residencial (living) amb un interès molt concret pels apartaments de lloguer flexible i espais compartits per a estudiants i professionals (altrament dit coliving). “Ja havíem identificat alguns solars per desenvolupar projectes a Barcelona però ho hem aturat, no són temps per fer experiments sinó per apostar pels sectors tradicionals”, diu Serra.
En canvi, a l’Amèrica Llatina la penetració de la companyia està sent sobretot en el negoci del living. Després de set anys de treballs, acaba de veure la llum Torre Barcelona Centro, un edifici de 28 plantes al bell mig de Bogotà. L’immoble disposa de 315 apartaments en règim de coliving, i d’un alberg en les plantes inferiors de 106 habitacions. El projecte ha suposat una inversió total de 20 milions d’euros, que s’ha finançat amb les aportacions de molts inversors particulars, en règim de condomini.
Serra explica que la singularitat del producte per a aquell mercat, molt estandarditzat, ha ajudat a fer que la comercialització hagi estat un èxit i aquest fet ha impulsat un segon projecte de característiques similars a la localitat de Chía, a prop de la capital colombiana. Torre Barcelona Chía tindrà 231 apartaments de lloguer flexible per a estudiants i professionals i la inversió prevista és de 12 milions. En tots dos casos, Smart Rooms ha actuat de promotora i gestionarà els colivings sota la marca The Spot. La previsió és que l’èxit del primer edifici acceleri els terminis d’aquest segon projecte, sobretot la fase financera, i no superi els quatre anys. “En plena pandèmia hem trobat la fórmula de l’èxit i, ara que ens hem fet un nom al país, volem desenvolupar el negoci hoteler”, avança el director general de Smart Rooms.
Orígens.