Economia

Fons europeus, que no passin de llarg

La mobi­lit­zació de 140.000 mili­ons d’euros vin­cu­lats als fons Next Gene­ra­tion de la Unió Euro­pea ha d’arri­bar a l’Estat espa­nyol durant els pròxims sis anys i supo­sarà una opor­tu­ni­tat única per superar la crisi econòmica i per abor­dar les trans­for­ma­ci­ons estruc­tu­rals que per­me­tin la tran­sició cap a una eco­no­mia verda, digi­tal, inclu­siva i social.

Aquesta ingent quan­ti­tat de recur­sos econòmics sor­gida de l’esforç com­par­tit i l’endeu­ta­ment soli­dari euro­peu exi­geix la defi­nició de plans sòlids i con­tras­tats, que caldrà jus­ti­fi­car davant la Comissió Euro­pea. Tin­guem-ho ben pre­sent: si no s’inver­tei­xen i es ges­ti­o­nen bé, pas­sa­ran de llarg sense que ens en bene­fi­ciem des d’un punt de vista col·lec­tiu.

És en aquest horitzó de can­vis pro­funds –en què hi ha de jugar un paper pre­e­mi­nent el dis­seny, la imple­men­tació i la gestió de plans de trans­for­mació, i amb una presència cada cop més deci­siva de les tec­no­lo­gies digi­tals– que cal posar en valor el rol deci­siu de la con­sul­to­ria en la con­se­cució dels fins plan­te­jats.

Amb el propòsit de con­tri­buir al màxim apro­fi­ta­ment d’aquests recur­sos econòmics, i sent cons­ci­ents que bona part dels diver­sos actors que hi inter­ve­nen ja estan posant sobre la taula pro­jec­tes estratègics i trac­tors, defen­sem, en pri­mer lloc, la cre­ació d’un orga­nisme publi­co­pri­vat (Pro­gramme Office) que garan­teixi una òptima selecció de pro­jec­tes, així com la seva imple­men­tació i una meto­do­lo­gia d’ava­lu­ació experta i trans­pa­rent: han de ser pro­jec­tes amb meto­do­lo­gies que garan­tei­xin equi­li­bri, qua­li­tat, impacte, inclusió, trans­parència i un indis­cu­ti­ble ali­ne­a­ment amb els objec­tius esta­blerts. No obli­dem que caldrà fer-ne un segui­ment estricte per garan­tir l’asso­li­ment de fites i objec­tius, així com dur a terme la jus­ti­fi­cació necessària cap als òrgans de super­visió euro­peus, al mateix temps que es vet­lla per la coor­di­nació i la iden­ti­fi­cació de siner­gies i el reti­ment de comp­tes.

La importància de les pimes.

Tin­guem pre­sent, en segon lloc, que una part fona­men­tal del tei­xit pro­duc­tiu del país està for­mat per pimes, amb un accés molt més limi­tat que les grans empre­ses als ser­veis tec­nològics i a les eines, així com als ser­veis de con­sul­to­ria neces­sa­ris per pre­pa­rar els seus plans i pro­jec­tes de trans­for­mació. Per cor­re­gir aquest dese­qui­li­bri (volem garan­tir les matei­xes regles de joc per a totes les empre­ses, oi?) cal­dria arti­cu­lar una ini­ci­a­tiva que posi a l’abast de les pimes, de forma estruc­tu­rada i orga­nit­zada, les capa­ci­tats de les empre­ses i con­sul­to­res TIC mit­jançant un xec/tiquet de con­sul­to­ria i ser­veis, que acom­pa­nyi aques­tes peti­tes i mit­ja­nes empre­ses en el procés de trans­for­mació digi­tal i implan­tació de solu­ci­ons.

I un ter­cer aspecte clau. Un requi­sit per fer de Cata­lu­nya un país de referència en l’impuls de les trans­for­ma­ci­ons verda i digi­tal de la seva indústria (els dos eixos prin­ci­pals del Next Gene­ra­tion són, pre­ci­sa­ment, el Green Deal i la trans­for­mació digi­tal) és la poten­ci­ació del sec­tor de la con­sul­to­ria mit­jançant un pla d’impuls del talent específic, capaç d’enca­rar els seus prin­ci­pals rep­tes: polítiques de foment de les voca­ci­ons STEM; gene­ració, atracció i retenció de talent TIC i de con­sul­to­ria; impuls d’ini­ci­a­ti­ves vin­cu­la­des a nous models de for­mació i reski­lling; des­ple­ga­ment de polítiques de suport, crei­xe­ment i escala de les empre­ses d’alt valor en aquests camps, i cre­ació de nous models de ciu­tats regió amb alta qua­li­tat pel tele­tre­ball, entre d’altres. Ens hi juguem la com­pe­ti­ti­vi­tat del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.