El Congrés aprova una esmena que obliga Aena a baixar el lloguer dels locals comercials d’aeroports
La iniciativa que prové del Senat obté el suport de partits com ERC i PNB
El Congrés ha aprovat una esmena que obliga Aena a baixar el lloguer dels locals comercials d’aeroports.
El text proposa eximir els locals comercials del pagament de la renda mínima anual garantida (RMAG) al gestor aeroportuari durant els mesos del primer estat d’alarma. A més, a partir de la finalització d’aquest període, fixa que la renda quedi reduïda proporcionalment en funció del volum de passatgers. No serà exigible el pagament íntegre de la renda fins que el volum anual de passatgers sigui igual al que va existir el 2019.
L’esmena procedia del Senat on ja havia rebut llum verda amb els vots de PP, ERC, EH Bildu, PDeCAT i Coalició Canària.
En la votació del Congrés, la iniciativa ha rebut el suport de partits com ERC, el PDeCAT o el PNB, mentre que el PSOE i Unides Podem s’han abstingut. L’esmena és dins del projecte de llei de reforma de la llei d’ordenació dels transports terrestres i ha obtingut 178 vots a favor, 16 en contra i 152 abstencions.
Aena xifra en 1.500 milions d’euros l’impacte d’abaixar els lloguers
Aena ha xifrat en 1.500 milions d’euros l’impacte en els seus comptes d’abaixar els lloguers dels locals comercials dels aeroports d’acord amb l’esmena aprovada aquest dijous al Congrés. L’esmena eximeix els locals de pagar el lloguer dels mesos del primer estat d’alarma i fixa una renda mínima proporcional a la caiguda de passatgers fins que es recuperin els nivells del 2019. Segons Aena, l’evolució del tràfic prevista no preveu recuperar els nivells previs a la pandèmia fins al 2026. El gestor aeroportuari ha avisat que analitza les “implicacions jurídiques” de la normativa i que prendrà “totes les accions” que calguin per defensar el seu interès.
En un fet rellevant enviat a la CNMV, el gestor aeroportuari diu que la modificació de la normativa aprovada al Congrés “no afectarà el dret d’Aena d’exigir el pagament de la renda variable establerta en els contractes en funció dels ingressos derivats de les vendes en els diferents locals”.
Tot i apuntar que l’evolució actual situa en el 2026 l’any de recuperació del tràfic aeri del 2019, Aena assegura que “l’impacte final de la mesura en les quantitats a cobrar en concepte de renda mínima anual garantida dependrà de l’evolució del tràfic de passatgers en els pròxims anys”.