Ni compreses ni tampons ni copes
Cocoro és la firma pionera a Europa de calcetes absorbents per a la menstruació, el fluix vaginal i les pèrdues d’orina
Van crear i gestionar, en format cooperativa, el primer portal d’higiene íntima. “Va ser en aquella etapa, quan promocionàvem molt la copa menstrual, que ens vam adonar que la majoria de dones feien servir productes externs per als dies de menstruació, bàsicament compreses i salvaslips, i no els acabava d’agradar, a més de ser fatals per al medi ambient. Aquesta insatisfacció ens va portar a la idea de crear un producte extern per als dies de regla que fos còmode, reutilitzable i sostenible. Així va nàixer Cocoro”, explica Clara Guasch, co-CEO i una de les quatre fundadores de la firma, juntament amb Eva Polio, Cristina Torres i Laida Memba.
Un test de producte durant tres mesos els va permetre ajustar els prototips i la combinació de teixits més efectiva i saludable. Abans de finalitzar el 2016, any en què va néixer, la firma va entrar en la seva primera campanya de micromecenatge, que va permetre finançar la producció de les primeres calcetes menstruals d’Europa.
“Volíem aconseguir 21.560 euros i vam finalitzar la campanya amb 170.324 euros. És a dir, en lloc de les 1.000 unitats que prevèiem produir, en vam fer 9.000. Això ens va obligar a canviar la logística i els tallers de producció”, explica Guasch. Cocoro es convertia en marca pionera a Europa i tercera pel que fa a calcetes absorbents per a la menstruació, el fluix vaginal i les petites pèrdues d’orina, després d’una companyia nord-americana i una altra d’australiana.
El disseny es fa a Barcelona, el 90% dels materials que s’utilitzen en la producció són locals, així com els distribuïdors i proveïdors, i la confecció es fa en tallers del Maresme i el Barcelonès. Aquesta estructura de proximitat respon als valors de la firma: sensibilitat mediambiental, sostenibilitat i foment de l’economia local.
Només un any després de la seva creació, Cocoro ja disposava de botiga en línia i el 2018 va iniciar una tímida internacionalització, molt més activa a partir del 2019.
Internacionals.
Les calces de Cocoro combinen diversos tipus de teixits tècnics que fan que el líquid s’evapori amb el mateix calor corporal. Es tracta d’un teixit absorbent, hidròfug, antibacterià i transpirable que es troba situat entre la roba de cotó de la part interna i el teixit extern, i no suposa més gruix que una calça normal.
Les calces es poden rentar a mà o a màquina, però s’ha d’evitar la utilització de suavitzant i d’assecadora. Si s’usen durant la menstruació i es fa un manteniment correcte, les calcetes tenen al voltant de dos anys de vida útil, ja que el teixit tècnic permet 60 rentades a 30 graus de temperatura. Passat aquest temps, es poden seguir utilitzant com a roba interior normal.
Cocoro disposa de sis col·leccions amb sis estils diferents –des del model clàssic al tanga–, vuit talles de la majoria de models i diferents graus d’absorció. El color bàsic és el negre, que han acompanyat de tocs de color en algunes col·leccions. “Aquest estiu hem tret un boxer, pensant també en els nois trans que menstruen”, explica Guasch, que assegura: “Estem treballant mirant endavant”, i anuncia que una nova col·lecció arribarà amb el 2022. Ja han comptabilitzat més de 130.000 calcetes venudes i el 2020 la facturació va doblar la de l’any anterior.
COCORO
D’Amnistia Internacional a Oysho
Després que les vendes nacionals se situessin al 66% de la producció, Cocoro ha fet enguany el salt al mercat britànic. Opera des d’una planta logística local, que permet una gestió eficaç i de proximitat. Al Regne Unit, la botiga en línia d’Amnistia Internacional ha incorporat dues de les col·leccions més icòniques de la firma, perquè han valorat la seva implicació “en temes de sostenibilitat i medi ambient”, explica Guasch.
D’altra banda, Cocoro ha fet una col·lecció exclusiva de calces absorbents per a Oysho, la marca de la firma Inditex que aposta per la sostenibilitat. Des del juny passat es pot trobar a la botiga en línia d’Oysho per a tot Europa. “És un gran pas per visibilitzar la importància de normalitzar la regla i popularitzar el canvi de mentalitat”, afirma Guasch. Per a Oysho, han dissenyat i produït tres formats de calceta: clàssica i tanga, per a una absorció moderada, i hipster, per als dies de més fluix.