Economia

Marxa lenta de gruistes del Pirineu a Sort per reclamar millores laborals

La situació de “precarietat” porta a les empreses del sector a dur a terme una plantada durant el pont festiu

Una vin­tena de gruis­tes del ser­vei d’assistència en car­re­tera del Piri­neu han par­ti­ci­pat aquest diu­menge en una marxa lenta que ha sor­tit del nucli de Mon­tar­dit de Baix, a Sort, i ha pas­sat pel tram urbà de la C-13 al seu pas per la capi­tal palla­resa. En total, han fet un recor­re­gut d’uns sis quilòmetres per recla­mar millo­res labo­rals i denun­ciar la situ­ació de “pre­ca­ri­e­tat” a la qual asse­gu­ren que es veuen sot­me­sos. Aquesta acció rei­vin­di­ca­tiva forma part d’una plan­tada que s’ha dut a terme des de dis­sabte i que s’allar­garà durant el pont fes­tiu del 15 d’agost. Així, durant aquests dies només es donarà cober­tura a les afec­ta­ci­ons a la segu­re­tat viària, als casos amb danys per­so­nals o els que vin­guin direc­ta­ment encar­re­gats per Trànsit.

L’objec­tiu de la pro­testa és fer visi­ble que les empre­ses d’aquest sec­tor no poden assu­mir el cost que té una plan­ti­lla d’ope­ra­ris de guàrdia per tots els dies i durant les 24 hores amb els preus que paguen les com­pa­nyies asse­gu­ra­do­res, clubs auto­mo­bilístics i pla­ta­for­mes d’assistència en viatge pels seus ser­veis. Així, Roger Sola­nes, gru­ista del taller Sola­nes de Sort, ha expli­cat que, a més, es tro­ben que els seus cos­tos es dis­pa­ren i que per això ha arri­bat el moment de dir “prou”.

D’aquesta manera, lamen­ten que aques­tes tari­fes no cobrei­xen ni els cos­tos d’explo­tació ni l’incre­ment del preu dels car­bu­rants. Fran­cisco Navas, gru­ista del taller Auto­riu­tor del Pont de Suert, asse­gura que la pujada de la ben­zina ha fet “ves­sar el got” i que les tari­fes gai­rebé no han variat des del 2009, amb la qual cosa veuen “impos­si­ble” man­te­nir les empre­ses. En aquest sen­tit, afirma que es veuen abo­cats al tan­ca­ment i aten­dre només a aque­lles com­pa­nyies que han accep­tat millo­rar els preus d’una forma “rao­na­ble”. Per aquest motiu, volen que aquests s’apli­quin de forma gene­ra­lit­zada.

A més, es tro­ben que en zones de mun­ta­nya des­po­bla­des i de difícil accés neces­si­ten un major temps d’assistència que no es veu com­pen­sat. “No podem englo­bar unes tari­fes de la capi­tal a la mun­ta­nya”, asse­nyala Sola­nes, que ha afe­git que les car­re­te­res d’aquesta zona són “estre­tes i amb mol­tes cor­bes” i que aquesta cir­cumstància fa que un ser­vei s’allar­gui més d’una hora i mitja o dues hores. Des del sec­tor no es des­carta que aquest tipus de mobi­lit­zació es repe­teixi en altres zones de l’estat espa­nyol.

A la marxa lenta d’aquest diu­menge han par­ti­ci­pat de forma pre­sen­cial pro­fes­si­o­nals del sec­tor de les comar­ques del Pallars Jussà i Sobirà, Val d’Aran i Alta Riba­gorça i també comp­ten amb el suport dels situ­ats a l’Alt Urgell i la Cer­da­nya. Al seu pas per l’artèria prin­ci­pal de Sort han fet sonar el clàxon dels seus vehi­cles i, en aca­bar, han atu­rat les grues i s’ha lle­git un mani­fest que recull les deman­des que rei­vin­di­quen. Pel que fa a la plan­tada, cal­cu­len que ha impli­cat dei­xar de fer més d’un 70% dels ser­veis que duen a terme de forma habi­tual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia