Espuña celebra el 75è aniversari amb la mirada posada en els mercats internacionals
Coincidint amb el seu 75è aniversari, la marca reforça el procés d’expansió internacional amb l’objectiu d’arribar a facturar 10 milions d’euros només a l’Amèrica del Nord
La companyia és present en 45 països i factura 38 milions anuals als mercats estrangers
L’empresa familiar olotina Espuña, especialitzada en la producció d’embotits, confia en doblar la facturació als Estats Units i el Canadà i arribar a 10 milions d’euros, en un dels mercats que considera prioritaris per al seu procés d’internacionalització. Després d’haver celebrat el seu 75è aniversari al llarg del 2022, la companyia vol mantenir el pols del seu pla d’expansió internacional, amb el qual ha aconseguit una facturació de 38,4 milions d’euros i la distribució dels seus productes a 45 països de tot el món. Així respon l’empresa al pla estratègic encetat amb la incorporació d’Esteve Espuña a la direcció general l’any 2019, en substitució del seu pare, Xavier Espuña, que havia ocupat el càrrec des del 1975.
“Durant aquests 75 anys, hem treballat la innovació i la sostenibilitat per aconseguir unir amb èxit la tradició i la modernitat. Hem consolidat així el llegat de les generacions anteriors i hem aconseguit projectar-nos a un futur on el creixement es basa a augmentar les nostres exportacions, amb especial atenció en el mercat nord-americà, amb els Estats Units i el Canadà com a països prioritaris”, ha explicat Esteve Espuña.
Actualment, la companyia compta amb 40 empleats en aquesta regió i és present en cadenes de distribució regionals. Espuña va iniciar la seva expansió a l’Amèrica del Nord amb la filial canadenca i la posterior compra de la companyia Pata Negra Jan, l’any 2016. Gràcies a aquesta operació, l’empresa càrnia familiar va poder començar a exportar als Estats Units (a les regions del nord-est i sud-est, i Texas) a través de la incorporació de les referències pròpies a la cartera de productes de la filial americana. Des d’aleshores, la cartera de productes d’Espuña ha augmentat més d’un 50%, arribant a més de 150 referències, amb un focus especial en les categories de pernil salat, embotits i llescats.
Clau del creixement
La internacionalització ha estat clau per al creixement d’Espuña, en un moment en què la producció d’embotits s’havia consolidat com un negoci sostenible.
Espuña ha expandit la seva activitat des de la fundació fins a la internacionalització actual. La companyia opera a través de filials pròpies en quatre mercats clau: els Estats Units, França, Alemanya i el Canadà. Des que va iniciar l’exportació dels seus productes, a principi dels anys noranta, l’empresa càrnia ha assolit el 45% de la facturació l’any 2021 a l’exterior, fet que suposa un increment del 6,3% en les vendes per exportacions respecte a l’exercici anterior.
Per a Esteve Espuña, la inauguració, el 2015, de la planta de producció a la Pobla de Lillet va suposar un punt d’inflexió en el procés d’expansió internacional de l’empresa, ja que garantia la producció de la gamma de tapes, estratègica per als mercats exteriors. Posteriorment, l’empresa va aconseguir la certificació USDA per a tota la factoria, que autoritza Espuña a l’exportació de productes addicionals de la gamma al mercat americà, i amplia així la capacitat productiva de la planta.
Full de ruta cap al centenari
Al llarg d’aquests 75 anys, Espuña ha reinventat amb èxit la xarcuteria tradicional a través de la innovació i la sostenibilitat, creixent fins a situar-se com a referent dels embotits en llesques, pernil curat en blocs, snacks i tapes.
El compromís de la companyia amb la sostenibilitat es va concretar l’any 2020 amb la creació del Comitè de Sostenibilitat, que ha impulsat iniciatives per promoure l’economia circular en les operacions de la companyia. En concret, el 2021 s’ha aconseguit reduir l’ús de plàstics en 200 tones, i el consum energètic també s’ha reduït un 8% i, alhora, s’ha augmentat l’estalvi en el consum d’aigua un 12%.
“La sostenibilitat és una premissa innegociable per als plans de futur d’Espuña”, assegura el seu director general. Entre altres projectes, la companyia treballa en el disseny d’envasos més petits i en el foment de la introducció del cartró en el disseny i producció dels embolcalls per reduir el consum de plàstics, tant d’un sol ús com reciclat.
Una història d’innovació i superació
Espuña va néixer el 1947 a Olot (Girona) com a fabricant d’embotits. Des d’aleshores ha ampliat la gamma de productes i s’ha obert camí en el mercat nacional i internacional, amb presència en més de 45 països. Les exportacions, que suposen un 45% de la facturació, són especialment rellevants a França, els EUA, Portugal, el Regne Unit i Alemanya, a més del Japó i Corea. La gamma de pernil serrà llescat representa el 45% de la cartera de productes d’Espuña i concentra el nombre més gran d’inversions. L’esforç en innovació s’ha vist recompensat pels ingressos addicionals generats per les noves presentacions de xarcuteria en llesques i de snacks carnis.