La Fageda, setè operador de iogurts de marca de l’Estat
La fundació garrotxina amplia la seva àrea de comercialització a Madrid i al País Valencià
Anuncia nous productes que llançarà al mercat aquest any
El iogurt natural és el líder de vendes de marca a Catalunya
La Fageda consolida la seva posició com a setè operador en iogurts de l’Estat espanyol amb l’ampliació de la seva àrea de comercialització a Madrid i al País Valencià. L’entitat afronta d’aquesta manera la necessitat de reforçar el seu projecte d’atenció a nous col·lectius en risc d’exclusió, per als quals ha generat llocs de treball i noves iniciatives de formació i inserció laboral.
El pas per a la comercialització dels lactis a València i Madrid compta amb la referència dels bons resultats que la marca està obtenint a Menorca i Mallorca, on distribueix quatre referències des del 2022 a través de distribuïdors locals, a les dues illes, i de les cadenes Binipreu a Menorca i El Corte Inglés, Eroski i Agromart a Mallorca, respectivament. També té presència en el mercat andorrà.
Al País Valencià, farà la distribució a través de la cadena de supermercats Consum Cooperativa a les demarcacions de Castelló i València amb quatre referències: natural, llimona, maduixa i sense lactosa. Amb les mateixes referències, i en aquest cas a Madrid, la distribució es durà a terme a través dels hipermercats d’El Corte Inglés.
La Fageda és una fundació que no s’escapa de la difícil situació quant a finançament que tenen les entitats del tercer sector, agreujada pels efectes de la pandèmia i l’increment dels costos de producció. Aquesta conjuntura, doncs, ha empès l’entitat a voler sumar més consumidors per als seus iogurts en altres zones, tal com remarca la directora general, Sílvia Domènech. “L’actual context socioeconòmic ens exigeix ser permeables i valents i apostar per palanques que poden enfortir el nostre projecte per seguir oferint oportunitats a gent que té la vida molt difícil.”
En aquesta línia, Domènech ha avançat també que a l’expansió a nous territoris s’hi afegiran ben aviat altres iniciatives d’envergadura. “Es tracta de nous productes que durant l’any aniran estant a les botigues que responen a les demandes de les famílies que cada dia opten per La Fageda en els seus esmorzars, berenars o postres”, ha indicat.
Líders a Catalunya
El iogurt natural de La Fageda és el líder de vendes de marca a Catalunya. El 2022 va tancar l’exercici amb una producció de més de 90 milions d’unitats. La Fageda Fundació, que és l’entitat que gestiona les activitats empresarials del projecte, va facturar en l’exercici del 2022 prop de 26 milions d’euros, dels quals el 85% corresponen a la secció de làctics amb els forts de iogurts i postres.
La producció de l’any passat va pujar a més de 90 milions d’unitats de iogurts. Amb l’extensió als nous mercats, l’entitat espera incrementar un 5% les vendes en valor. La quota en valor a Catalunya és del 7,4%, amb 2,8 milions de consumidors aproximadament també a Catalunya. El iogurt natural i el iogurt sense lactosa són líders en vendes a Catalunya de marca de fabricant.
Domènech recorda que a La Fageda li ha calgut prendre decisions al llarg de la seva trajectòria per anar reforçant el seu projecte i posa d’exemples la mateixa decisió de fer iogurts, la de fer gelats per salvar els llocs de treball d’un centre especial que hi havia a Badalona o melmelades per donar feina a persones del projecte que pel seu perfil no podien treballar a la fàbrica de iogurts. I conclou: “Com més forts som en l’àmbit empresarial, més sostenible és el projecte social.”
LES XIFRES
Una idea de fa quaranta anys
La Fageda va iniciar l’any 1982 un projecte social a la comarca de la Garrotxa amb l’objectiu de millorar la vida de persones amb malaltia mental i discapacitat intel·lectual. El seu fundador, el psicòleg Cristóbal Colón, que el va iniciar amb una quinzena de persones, tenia clar que, a diferència de l’atenció que se’ls oferia als manicomis, la millora de les seves vides es basava a estar ocupades en un treball real i digne i proporcionalment remunerat. La Fageda, ara una fundació, aplega avui unes 500 persones –350 de dedicades al projecte dels iogurts i postres làcties– i en els seus quaranta anys d’història ha impulsat diverses activitats empresarials i serveis per a persones amb discapacitat. L’any 2019 va incorporar nous col·lectius en risc d’exclusió. El projecte de La Fageda s’ha convertit en un referent en l’àmbit de la inclusió social i laboral a Catalunya. La seva singularitat fa que sigui objecte d’estudi a moltes universitats i escoles de negoci i un model inspirador per a emprenedors socials.
Trenta anys produint lactis al mas Els Casals
Els iogurts de La Fageda compleixen trenta anys. Abans, en els seus inicis, La Fageda venia la llet que produïa a la seva granja a altres empreses de productes làctics. Deu anys després, però, va decidir començar a produir els seus propis iogurts. L’any 1992 va rebre un impuls clau amb un acord històric amb l’hospital Vall d’Hebron, que es va convertir en el primer gran client d’una incipient fàbrica de làctics. L’acord amb el Vall d’Hebron permetia a La Fageda tirar endavant un projecte empresarial ambiciós, que, al cap i a la fi, permetria ampliar el seu projecte social, arribant a crear més de vuitanta llocs de treball per a persones en situació de vulnerabilitat a la Garrotxa.
Després de firmar l’acord, La Fageda va accelerar les obres de construcció de la nova fàbrica al mas Els Casals de la Fageda d’en Jordà i així es van poder produir els primers iogurts de la història de La Fageda. L’acord amb el Vall d’Hebron va facilitar que s’obrissin moltes portes i lentament els iogurts de La Fageda van començar a distribuir-se a altres hospitals de Catalunya, com el Clínic, el Parc Taulí, l’Hospital de Girona o el Psiquiàtric de Salt, entre altres centres. La inauguració de la fàbrica de productes làctics i l’acord amb el Vall d’Hebron van ser l’inici de tres dècades de creixement, desenvolupant nous productes i perfeccionant-ne l’elaboració amb matèries primeres de proximitat. La directora general de la fundació, Sílvia Domènech, ha remarcat que, gràcies a aquests productes, La Fageda ha aconseguit establir un projecte sòlid en què les persones més vulnerables poden desenvolupar la seva experiència laboral i fer-se un lloc en la societat.