Economia

Iberia traslladarà als bitllets l'alça "dramàtica" del cru

Economia

Iberia va enviar ahir un desesperat SOS davant el “dramàtic” encariment del petroli a més de 130 dòlars per barril, més del doble que fa un any, que alhora vol ser un avís preventiu per als clients. Tement que el cru continuï la seva brutal escalada, el president de l’aerolínia, Fernando Conte, va advertir que els viatgers pagaran part de la factura perquè traslladarà l’encariment del combustible als bitllets. “Almenys en part”, va precisar.
La factura del combustible ja suposa a l’aerolínia el doble de la despesa total en personal i el triple del que li costa la flota d’avions.

En una compareixença prèvia a la junta d’accionistes, Conte es va declarar “indefens”, i en to tràgic va advertir que en la història industrial no hi ha cap precedent d’un sector que hagi suportat que el 25% d’un cost fix com el combustible s’encareixi el doble en un sol any, de 60 dòlars per barril del gener del 2007 a 130 actualment. Quan se li va preguntar quin percentatge acabaran pagant els clients, però, Conte només va donar una pista: “Excediria moltíssim l’IPC”.

Cobertures a bon preu
Tot i l’alça del cru, que etiqueta com a “dramàtica” i que ha atacat amb “cruesa” els resultats del primer trimestre, Iberia va revelar que compta amb reserves del 48% del combustible que necessitarà per al 2008 ja contractat a un preu de 83 dòlars, quasi 50 dòlars menys que el preu actual del mercat. La companyia ultima un nou pla director 2009-2011 sobre la base que el preu del cru s’estabilitzarà al voltant de 110 o 120 dòlars.
Segons Conte, totes les companyies estaran obligades a adoptar mesures “dràstiques” per adaptar-se al nou escenari de preus elevats del cru. Per començar a reduir costos, Iberia ja ha avançat la retirada d’onze avions MD que s’havia de produir després de l’estiu, perquè aquests aparells consumeixen un 23% més de combustible que els nous que té la flota. Iberia, a més, presumeix d’estar més sanejada que la competència.

Conveni de pilots
La transparència de Conte en confessar els seus auguris pessimistes sobre un any 2008 que veu difícil va castigar la cotització d’Iberia, que en la sessió d’ahir es va deixar un 2,3% però que en algun moment del dia va arribar a caure fins i tot un 4%.

Entre els reptes de futur, Conte no va ocultar que té una “assignatura pendent”: resoldre el conveni amb els pilots. El pronòstic és que els propers mesos es firmi un acord “equilibrat”.

L’aerolínia va obtenir el 2007 un benefici consolidat abans d’ajustos fiscals de 327 milions d’euros, un 182% més que els 116 milions d’euros que va comptablilitzar el 2006.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.