Economia

LA CRÒNICA

Emili Agulló

El petit comerç es conjura

Onze associacions de comerç gironines reivindicaran plegades la seva dedicació els dies 17, 18 i 19 de novembre

La Comerçiada és la ini­ci­a­tiva fes­tiva del petit comerç per bas­tir una nova diada, tot com­par­tint l’espe­rit de festa i rei­vin­di­cació sobre el seu futur, pre­vista per al cap de set­mana entre el diven­dres 17 i el diu­menge 19 de novem­bre. La nove­tat és que ho fan de bra­cet amb la FOEG i simultània­ment en onze muni­ci­pis (Girona, Salt, Sarrià, Celrà, Olot, Pala­fru­gell, Sant Feliu de Guíxols, Palamós, la Bis­bal, Calonge i Sant Antoni i Roses). Onze asso­ci­a­ci­ons s’han aliat i coor­di­nat per donar el tret de sor­tida a la cam­pa­nya nada­lenca, el moment deci­siu en el calen­dari, i han impul­sat una cam­pa­nya alter­na­tiva i avançada a les modes i als cos­tums anglo­sa­xons que, com passa amb el duel entre Halloween i la cas­ta­nyada, defuig els angli­cis­mes del Black Fri­day, el Ciber­mon­day i el Shop Local Day, i se cele­bra una set­mana abans per inten­tar tenir pre­pa­rada la maquinària i cope­jar pri­mer.

Els dies vari­a­ran en funció de cada població, ja que a Pala­fru­gell, on ahir van pre­sen­tar el pro­jecte fet rea­li­tat, els diu­men­ges són hàbils i allar­ga­ran durant els tres dies. En canvi, hi haurà vari­a­ci­ons als altres muni­ci­pis, d’acord amb els hora­ris set­ma­nals con­vin­guts. Les con­sig­nes, però, són com­par­ti­des, com des­ta­cava el res­pon­sa­ble de Comerç de la patro­nal giro­nina, Albert Gómez: “Con­so­li­dar una data de referència per als con­su­mi­dors en el calen­dari anual”, i posar sobre el tau­lell de cada botiga els valors que la regei­xen: “Una com­pra més cons­ci­ent, sos­te­ni­ble i de pro­xi­mi­tat.”

En l’acte, al Museu del Suro, no s’ama­gava la com­petència ferotge que anys enrere supo­sa­ven els cen­tres comer­ci­als i avui impli­quen les pla­ta­for­mes vir­tu­als. Però Gómez recor­dava que, mal­grat la petita diferència de preu, els tri­buts que­den a casa, amb sala­ris menys pre­ca­ris i que arre­len per­so­nes al ter­ri­tori, tant pel que fa a la mà d’obra com al con­junt de la població. L’alcalde pala­fru­ge­llenc, Juli Fernández, va lloar l’aliança i va insis­tir que “qual­se­vol poble, sense comerç local, està mort”, i va ins­tar el sec­tor a con­ti­nuar rei­vin­di­cant millo­res als car­rers i en l’apar­ca­ment –si no és en ple cen­tre, a la roda­lia, per tal de con­ci­liar paci­fi­cació de trànsit i una pos­si­ble reha­bi­li­tació d’eixos secun­da­ris– i a apro­fun­dir en la col·labo­ració entre el sec­tor pri­vat i la “cosa pública”.

Entre la munió de pre­si­den­tes d’asso­ci­a­ci­ons impli­ca­des –una femi­nit­zació que es va des­ta­car–, com a amfi­tri­o­nes, les cares visi­bles de l’asso­ci­ació local de comer­ci­ants Ooh­xi­gen Pala­fru­gell. La pre­si­denta, Susanna Casa­de­mont, va fixar el repte que La Comerçiada no sigui flor d’un dia, o d’un cap de set­mana, sinó que es con­so­lidi. I la gerent, Verònica Ser­ralvo, en va expli­car algu­nes de les claus, com ara dei­xar de banda els des­comp­tes i poten­ciar al màxim l’experiència del comerç de pro­xi­mi­tat, amb regals o pre­mis per fide­lit­zar, o experiències, par­tint del clàssic brin­dis amb cava fins a xer­ra­des i acti­vi­tats com­ple­mentàries divul­ga­ti­ves per tei­xir xarxa. És el punt fort de les boti­gues, aque­lla experiència i conei­xe­ment mutu entre comer­ci­ants i cli­en­tela, el tracte per­so­nal, espe­ci­a­lit­zat, l’aposta per la qua­li­tat i l’empa­tia amb els que cada matí aixe­quen la per­si­ana i, al ves­pre, l’abai­xen.

El dis­se­nya­dor de la pri­mera cam­pa­nya ha estat David Font, amb una marca tre­ba­llada perquè tin­gui con­tinuïtat i el recurs ini­cial d’un expo­si­tor i deco­ració iden­ti­fi­ca­tiva per a cada comerç, cen­trada en el batec i les pet­ja­des de cada cli­ent que els dona vida. El per­so­nal dels esta­bli­ments adhe­rits ves­tirà de blanc durant el cap de set­mana, per aca­bar-ho de fer visi­ble. I és una idea ali­ne­ada amb les polítiques del Con­sorci de Comerç, Arte­sa­nia i Moda de Cata­lu­nya (CCAM) de la Gene­ra­li­tat, la direc­tora del qual, Agnès Russiñol, va aga­far la ini­ci­a­tiva com a exem­ple per esten­dre-la a la resta del país, en paral·lel a cam­pa­nyes de suport i pro­moció com ara la que, va avançar, llançaran en les pròximes set­ma­nes en mit­jans arreu del país, amb el lema El comerç t’espera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.