Mercadona inverteix 70,7 milions en sis anys a la demarcació
Mercadona, companyia de supermercats físics i de venda online, haurà destinat un total de 70,7 milions d’euros a l’ampliació i millora de la seva xarxa de botigues a les comarques gironines des de l’any 2017 fins a finals de 2023. L’objectiu de la cadena és continuar avançant en la implantació del nou model de botiga eficient, que optimitza l’acte de compra dels clients i permet reduir fins a un 40 % el consum energètic respecte a una botiga tradicional, segons informa en un comunicat.
La companyia va començar a implantar el nou model de botiga eficient a les comarques de Girona el juny del 2017 amb la reforma del supermercat ubicat a Sant Feliu de Guíxols. Des de l’any 2017 fins avui, ha reformat 18 supermercats i n’ha obert 3 de nous (tots 3 són supermercats que han reemplaçat els ja existents que no s’adaptaven als estàndards de qualitat que requereix el nou model com, per exemple, l’ubicat a la Plantera a Blanes que ha substituït els que hi havia a l’avinguda Europa i a la carretera N-II, a Mas Borinot).
Pel que fa a les reformes, a banda del Mercadona situat a Sant Feliu de Guíxols, que va ser el primer amb el nou model de botiga eficient a les comarques de Girona, també s’han reformat els supermercats de la cadena als municipis de Figueres (2), Palafrugell (1), Cassà de la Selva (1), Palamós (1), Lloret de Mar (1), l’Escala (1), Castelló d’Empúries (1), Santa Coloma de Farners (1), Banyoles (1), Castell-Platja d’Aro (1), Salt (el supermercat Mercadona del Mercat de Salt), Olot (el de la carretera de Sant Joan de les Abadesses) i els del carrer Barcelona, l’avinguda Josep Tarradellas i el carrer del Riu Güell a Girona ciutat.
Durant el mes de novembre, ha reobert el supermercat ubicat a la Devesa del Pla al municipi de Ripoll, després d’una reforma integral que ha suposat una inversió de 2,5 milions d’euros. En ella han participat 40 proveïdors d’obra que han donat feina a més de 90 persones durant la fase de la reforma. Amb aquesta obertura, ja són 21 els supermercats Mercadona que disposen del nou model de botiga eficient a les comarques de Girona, d’un total de 28.
L’horari d’obertura és de dilluns a dissabte, de 9:00 a 21:00 hores d’octubre a maig (horari d’hivern) i de 9:00 a 21:30 hores de juny a setembre (horari d’estiu). També s’ha habilitat el servei a domicili i la compra online a través del lloc web www.mercadona.es.
El nou model de botiga eficient disposa de xarcuteria amb pernil al tall i envasat, una góndola central a la perfumeria per a la cosmètica especialitzada, un servei de suc de taronja acabat d’esprémer, especialitats de sushi, i una secció de forn amb màquina per tallar el pa i pastisseria refrigerada, entre altres novetats.
Així mateix, incorpora la secció A punt per Menjar, que ofereix un total de 35 plats preparats per emportar. Totes aquestes opcions se serveixen en envasos fabricats amb materials naturals, com la canya de sucre (material compostable), el cartó o el paper.
Aquesta nova generació de supermercat eficient disposa d’un disseny totalment renovat respecte al model de botiga anterior, amb nous colors i materials, tant a la façana exterior d’accés com en la distribució de les diferents seccions. Aposta també per espais amplis i diàfans, que faciliten l’entrada de llum natural. També inclou una nova entrada amb doble vidre, que evita corrents d’aire, uns passadissos més amplis, i dos models de carretons, molt més ergonòmics i lleugers.
Estalvi energètic: botiga ecoeficient
Pel que fa a l’aspecte mediambiental, s’han pres mesures que permeten reduir fins a un 40 % el consum energètic respecte al model de botiga convencional, com ara la millora de l’aïllament tèrmic i acústic amb l’optimització dels materials i el gruix de les parets i els sostres, i nous congeladors horitzontals més eficients energèticament i respectuosos amb el medi ambient. A més, disposa d’un sistema d’il·luminació LED automatitzat que es regula segons les zones i els moments del dia per a una gestió energètica molt més eficient.
Tecnologia i ergonomia per als treballadors
Addicionalment, amb l’objectiu de facilitar les tasques diàries dels treballadors, aquest nou model de supermercat inclou múltiples mesures per millorar l’ergonomia i eliminar sobreesforços. Per exemple, el nou moble de caixa s’ha desenvolupat en col·laboració amb l’Institut de Biomecànica de València. Les botigues també disposen de zones comunes perquè els empleats gaudeixin de més comoditat en els moments de descans, així com un menjador més equipat i uns armariets personals més amplis i còmodes.
A més, aquestes noves botigues eficients estan completament connectades tecnològicament mitjançant la integració d’una sèrie de dispositius electrònics i eines col·laboratives per als treballadors, amb què es pot compartir informació des de qualsevol secció de la botiga, de manera que es facilita l’autogestió de cada supermercat i s’agilitzen els processos de tota la cadena. Entre els nous dispositius, hi ha, entre altres, la línia de caixes, les balances o l’ús de tauletes electròniques, que substitueixen el paper per fer gestions administratives. Tot això permet optimitzar els processos i conèixer la gestió de la botiga en temps real, la qual cosa facilita la presa de decisions i contribueix a una major agilitat, especialment, en la gestió dels productes frescos.
La companyia va començar a implantar el nou model de botiga eficient a Catalunya l’any 2017 amb la reforma del supermercat ubicat al municipi de Masquefa, el primer amb el nou model (febrer de 2017), i ha tancat el darrer exercici (2022) amb 187 supermercats eficients, d’un total de 250.