Economia

Dessacralitzar la pasta de sant

L’Art Cristià d’Olot crea la marca Neac Deco per reforçar el seu negoci d’imatgeria religiosa

Vol entrar en el món de la decoració i el disseny reformulant les peces religioses en art laic

L’oferta es basa en la pasta de fusta biodegradable i l’experiència centenària en modelatge i pintura

L’Art Cristià ha creat la marca Neac Deco per introduir-se en la neoartesania

El taller d’imatgeria religiosa L’Art Cristià d’Olot ha reforçat el seu negoci de fabricació artesana de sants i figures de pessebre, de fama mundial, amb una aposta potent per les noves tecnologies –xarxes UBR, experiències immersives...– i amb la creació d’una nova marca (Neac Deco) per obrir negoci en altres camps. De fet, es repeteix la història de fa 144 anys, quan els germans Joaquim i Marià Vayreda i Josep Berga i Boix, l’Avi Berga, van crear el taller per donar una sortida laboral als alumnes avantatjats de l’escola pública de dibuix creada pel bisbe Lorenzana l’any 1783, més coneguda com l’Escola del Paisatge. Ara, L’Art Cristià està incorporant gent jove a la plantilla per tirar endavant aquesta nova línia de negoci de contingut laic i ho fa amb la complicitat de l’Escola d’Art d’Olot i obert a nous talents joves.

L’eix sobre el qual pivota aquesta nova etapa de L’Art Cristià és la qualitat del procés de fabricació i la singularitat que li dona la matèria primera amb la qual treballa, la pasta de fusta –coles de conill, escaiola i arpillera–, de la qual el gerent, Pep Oliveras, remarca que és un material totalment biodegradable. Quant al procés, ell mateix, que forma part de la quarta generació familiar que està al capdavant del taller, remarca l’actiu humà que tenen especialitzat en el modelatge, retoc i pintat.

Amb aquests dos actius avalats per la trajectòria i el prestigi dels seus sants, L’Art Cristià ha creat la marca Neac Deco per introduir-se de ple en l’anomenada neoartesania i oferir tot el coneixement dels seus treballadors i l’experiència centenària de mestres artesans especialitzats en les tècniques tradicionals de la indústria artesanal dels sants d’Olot. Entre aquests mestres, hi destaquen els noms de Blay, Devesa, Llimona, Traité, Ache, Alentorn i molts d’altres de reconegut prestigi, cadascun a la seva època, molts dels quals enquadrats a l’Escola d’Olot de final del segle XIX i principis del XX.

Es tracta, però, d’una barreja de tradició i modernitat, ja que suma a les tècniques de la imatgeria religiosa els nous processos tècnics com ara la mecanització 3D, la digitalització... Al capdavall, es tracta de reinterpretar el fons patrimonial de L’Art Cristià abans citat. Oliveras concreta que amb aquesta barreja de tradició i innovació volen obrir-se mercat en el món de la decoració i de l’interiorisme, amb dissenys personalitzats i exclusius. El resultat, segons ell, han de ser peces decoratives i funcionals realitzades amb la pasta de fusta. L’assortidor de cervesa d’una coneguda marca Belga és un bon exemple d’aquesta nova via. Oliveras explica que aquesta empresa ha volgut reforçar la seva imatge com a productora de cervesa artesana amb uns assortidors creats amb una manufactura artesanal. “N’hem fet 500 exemplars. Si ens n’haguessin demanat 10.000, no ens interessaria; és un altre concepte”, diu.

Entre els primers objectes decoratius creats per aquesta nova línia, hi ha una ala típica dels àngels que creava Celestí Devesa reconvertida en safata, en canelobre o en suport floral; un trofeu creat per a una empresa participant en la fira Integrated Systems Europe (ISE) de Barcelona, celebrada recentment; peces de vaixella per a un restaurant, i una corona de sant reformulada com una safata. De fet, el taller ja havia treballat en els últims anys en elements com ara xais de pessebre de totes les mides amb decoracions modernes –d’un sol color, amb zones on veia la pasta de sant...–, escultures dels Gegants d’Olot, que són tot un símbol de la ciutat, i, per citar-ne només un altre exemple, naixements de pessebre de diferents estils.

Alumnes d’art

L’Art Cristià ja està duent a terme un taller amb alumnes de l’Escola d’Art d’Olot, que ofereix batxillerat, cicles formatius i estudis superiors de disseny, i ha iniciat així una estratègia conjunta per trobar sinergies que beneficiïn les dues parts. El taller es beneficia de la creativitat dels alumnes que cursen estudis d’art i capta talent jove, i el centre educatiu pot dur a terme activitats formatives en un entorn real de treball. A més, i tal com remarca el gerent de L’Art Cristià, l’empresa pot tirar endavant el relleu generacional que li cal tant per a la línia de negocis dels sants com per a la nova. “Estem molt il·lusionats, perquè veiem que hi ha un capital humà molt preparat que prové dels centres docents de disseny, cosa que ens ha de permetre consolidar equips de treball molt polivalents”, explica. Actualment el taller té un total de setze treballadors.

En aquest cas, al taller, hi han participat alumnes de primer i segon de l’especialitat d’escultura, que han pogut escollir peces del mostrari del taller per reformular-les i reconvertir-les en objectes de decoració contemporanis, els resultats del qual es mostraran en una exposició.

Pep Oliveras remarca que L’Art Cristià manté la seva activitat en el món de la imatgeria religiosa i insisteix que la nova línia de negoci de Neac Deco la complementa. Es tracta de dos espais de negoci que l’empresa olotina mantindrà en un context de laïcitat i d’un cert estancament del mercat de la imatgeria religiosa i d’una competència creixent de peces creades amb materials barats, fruit d’un procés industrial i sense la qualitat artística de les olotines.

La renovació inclou també una aposta decidida per les xarxes, fins al punt que, segons el gerent, s’aspira a convertir les vendes en línia en el gros principal del negoci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.