Economia

La crisi logística va animar TEM a fer una marca pròpia

El distribuïdor de peces per a fabricants de béns d’equipament emprèn i munta la primera productora local de mecatrònica

MSG té l’origen després de la covid, quan la falta de components va portar els proveïdors –tots de fora– a marginar els clients d’aquí

La nova empresa fa els sistemes electrònics i mecànics que porten totes les màquines

Pere Caro, fundador i màxim executiu de TEM, representant de marques estrangeres de motors reductors per a la indústria, reitera una vegada i una altra la il·lusió que ha generat entre els fabricants de béns d’equipaments la creació d’MSG, la primera marca catalana de mecatrònica, que ell ha impulsat. No és sorprenent. Al 2021, com a conseqüència de la crisi mundial de subministrament, després de la covid, el sector de la maquinària industrial va veure com les principals marques de solucions mecatròniques, moltes grans firmes europees, prioritzaven els clients dels respectius mercats nacionals en detriment dels de fora. “A Catalunya i Espanya no hi havia cap marca local i ho vam pagar molt car”, explica Caro.

Sense aquests sistemes que permeten automatitzar i moure els equips, els fabricants de maquinària no podien acabar les seves creacions (màquines d’envasament, d’impressió, tèxtil, de tractament d’aigües, aerogeneradors, d’eines, etc.) i alguns van estar a punt d’abaixar la persiana. Va ser un moment crític per a un sector molt important a Catalunya que no ho ha oblidat.

MSG (Mechatronic System Group) recull l’experiència de més de 25 anys de l’empresa TEM com a representant de part d’aquests sistemes, en concret la part mecànica (els motors, servomotors i reductors) de marques italianes i alemanyes. TEM disposa d’una nau de 1.500 m² dedicats a magatzem i muntatge a Igualada, que ara ha de compartir amb MSG, fins que s’acabi traslladant a una planta que es construirà en un terreny pròxim de 5.000 m² que ja s’ha adquirit. La previsió és construir uns 3.000 m² on es concentrarà l’activitat de la nova empresa: és a dir, desenvolupament i disseny de producte, programació i l’emmetxament de les peces. La fabricació dels components es fa integrament a la Xina, on actualment hi ha tota la producció del sector. Ara bé, tota la tecnologia és pròpia i està patentada.

Gamma àmplia

MSG neix amb un catàleg d’una trentena de components de formats diferents, que es poden combinar de moltes maneres. A més de la part mecànica, també inclou l’electrònica: pantalles, dispositius PLC que permeten programar les accions que la màquina executarà, servo drives, etc. Aquest material ha estat sotmès a proves pilot per part de fabricants de maquinària i la presentació oficial tindrà lloc en la fira Advance Factories, d’automatització industrial i robòtica, que se celebrarà al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona entre els dies 9 i 11 d’abril.

Serà la posada de llarg d’MSG, que s’ha donat un any de marge per créixer com a marca en el mercat espanyol, tot i que la intenció és ràpidament començar la singladura internacional. En aquest sentit, la voluntat és participar l’any vinent en el saló del sector SPS (Smart Productions Solutions) de Nuremberg, a Alemanya. Pere Caro té clar que MSG disposa de solucions tecnològiques que poden competir amb les primeres marques del sector, entre les quals hi ha les alemanyes Siemens, SEW Eurodrive i Lenze i la francesa Schneider Electric.

La creació d’MSG ha comportat la inversió de tres milions d’euros, amb fons propis procedents de l’hòlding familiar Igpema, al qual pertany TEM i també ASD (Auditing Software Distributor), una tecnològica que comercialitza solucions de gestió per al sector de les auditories. Pere Caro, sempre pendent de les oportunitats de negoci, va adquirir el 2017 els drets de propietat intel·lectual d’un programari d’auditoria comptable amb la voluntat de vincular-lo al núvol. Avui dia la firma factura vora 1,5 milions d’euros.

El pas que va de ser exclusivament representant de marques alienes a la creació d’una marca pròpia ha estat força natural. De fet, fa un any TEM va fer un moviment intermedi impulsant una unitat d’electrònica amb un grup industrial xinès per tenir producte propi en aquest àmbit, però l’experiència va anar força malament i Caro diu haver escarmentat de segons quines companyies de viatge.

Al final, el coneixement del producte, que comercialitzen des del 1998, i dels clients, amb una cartera força consolidada, els va fer decidir. El responsable de TEM i MSG pensa que poden captar aquelles empreses que les grans multinacionals “van deixar tirades durant la crisi logística”.

En aquest sentit, Pere Caro pensa que tan important com posar en un mercat madur un producte tecnològicament molt competitiu és oferir un bon servei de suport al client. “Al final, en el preu final d’una maquinària, el nostre equip no comporta un cost important, però sense la solució mecatrònica la màquina no funciona, per tant, és clau estar a l’altura en tots els sentits”, assegura.

En relació al suport a iniciatives industrials com la seva, l’empresari igualadí pensa que sovint s’aposta molt per empreses emergents i poc per projectes més industrials.

TEM
Una part de la plantilla de la veterana empresa s’ha desplaçat al nou projecte.
10
milions d’euros de facturació
25
treballadors
1998
any de la fundació

Una iniciativa industrial amb impacte local

“No aprofitem el talent que tenim i això és quelcom que em remou per dins, hem de fer coses perquè els joves es quedin a l’Anoia”, explica Pere Caro. Aquest va ser un argument més en la decisió de muntar MSG. Fa referència al cas concret dels estudiants de les titulacions d’enginyeria industrial i enginyeria de les tecnologies de la informació i la comunicació del campus d’Igualada de la Universitat de Lleida (UdL), que sovint acaben trobant feina a Barcelona, perquè no hi ha oferta laboral engrescadora a la comarca. En aquest sentit, MSG neix amb la voluntat d’establir un vincle de relació permanent amb la universitat. La nova empresa portarà els seus equips d’electromecànica a la facultat perquè els futurs enginyers els tinguin a la seva disposició i es familiaritzin amb els productes. També té la intenció d’acostar els joves a l’empresa perquè coneguin com es treballa en un entorn laboral.

El campus d’Igualada té l’origen en l’Escola Sindical Superior d’Adoberia del 1958. El 1970 es van crear els estudis d’enginyeria tècnica en química industrial. El 2018, la UdL va assumir la gestió del campus. El 2022 va començar el grau en enginyeria informàtica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia