Economia

"Mango no és una cadena, és una 'boutique' de moda"

Enric Casi és director general de Mango

Enric Casi és director general d’una de les empreses catalanes amb més pes arreu del món. Mango ocupa 7.500 persones de forma directa, té 1.050 botigues i factura 1.300 milions d’euros. Casi pensa que l’èxit de Mango és degut a un bon concepte de producte, en què predominen el disseny i el glamur i que és accessible a un gran ventall de públic. Especialitzats en moda per a noies joves, ara es proposen provar també en el mercat masculí.

Mango és líder en el seu segment de moda. ¿Aquest fenomen s’explica per una estratègia d’acostament al consumidor?
El nostre èxit és resultat d’un bon equip humà, d’un producte ben definit per a un públic determinat, fins ara noies joves, i d’una tecnologia pròpia. Oferim disseny amb una personalitat molt clara i a un preu accessible; defugim la imatge de cadena de roba a favor de la de boutique a través d’un bon estilisme i models de primera categoria. Disposem de 200 persones només dedicades al disseny i als processos de tecnologia pròpia.

Són a més de cent països. Treballar globalment és el seu lema?
En part sí, ja que la moda és un concepte global, però, d’altra banda, cada país és un món, ja que un nord-americà és molt diferent d’un francès, per exemple. La universalitat és un valor existent a la moda, però cal particularitzar per arribar al màxim de públic.

¿El seu producte implica treballar amb costos baixos i, per tant, buscar la deslocalització?
Avui dia, i sobretot a Catalunya, fer un producte acabat implica necessàriament deslocalitzar, com a mínim, la confecció. El disseny i els teixits es fan a Europa, però la confecció està deslocalitzada a països asiàtics, del nord d’Àfrica i de l’Europa de l’Est. Tot i així, continuem comprant teixits i peces a Catalunya, com serien els folres i les fornitures, i gastant milers d’euros al Principat, ja que és la nostra àrea i ens resulta rendible des del punt de vista de la qualitat i el preu.

¿Se sent representat pels organismes sectorials, com ara el Consell Intertèxtil?
Tot i que tenim voluntat de col·laborar amb tothom, no hi estem especialment implicats. La nostra producció és vertical i gestionem des de la concepció del producte fins a la distribució a les nostres botigues. Som una companyia molt singular respecte al que seria una típica empresa tèxtil que produeix fil, cotó o llana, i per aquesta raó normalment ens hem de resoldre els problemes nosaltres mateixos.

Per què no existeixen gaires empreses catalanes mundialment actives com Mango?
A nivell general, hi ha moltes empreses catalanes exitoses, més d’una vintena de grans multinacionals i una gran quantitat de petites i mitjanes empreses que estenen el seu negoci arreu del món. Més del 30% de l’exportació de l’Estat espanyol és d’origen català, un gran èxit, si tenim en compte que som un país petit, sense recursos naturals i que ens centrem en la transformació. Catalunya té una dinàmica econòmica bona, però potser no es visualitza, perquè no té una capitalitat d’Estat i no disposa d’un gran nombre de seus socials.

¿Han previst ampliar les instal·lacions que tenen a Catalunya?
Estan previstes inversions sobretot en l’àrea de logística, tot i que tenim problemes per trobar grans superfícies industrials a causa de les restriccions dels municipis, que moltes vegades descuiden la visió de país i d’Estat. Tenim instal·lacions repartides per tot el Barcelonès i el Vallès per les dificultats de trobar un gran espai on instal·lar-nos. Gràcies a les noves tecnologies, des de Palau-solità i Plegamans estem connectats amb les nostres oficines i botigues d’arreu del món.

¿És adequada la formació professional dels que es volen dedicar al món de la moda i el disseny?
Cada dia hi ha més especialització i disposem de bones escoles, com ara l’ESDI a Sabadell i d’altres de patronatge professional. Hi ha una bona formació professional en el nostre sector. A vegades el que és difícil és trobar persones amb qualitats humanes disposades a treballar en equip, honestedat i entusiasme.

¿Promocionar la moda és un dels objectius dels recents premis de disseny Mango?
Com a empresa centrada en el comerç, però sobretot en el disseny, volem promocionar el disseny i l’estilisme al nostre país. La singularitat de Mango és la prevalença del glamur en els seus productes, i el nostre valor afegit està en el concepte de producte, el disseny i la distribució més que no pas en la confecció i producció.

¿Hi ha possibilitats que Mango surti a borsa o s’obri a més socis?
Les empreses necessiten la borsa per finançar-se, fidelitzar clients o oferir el màxim de transparència als seus socis; una sèrie de necessitats que nosaltres aconseguim cobrir per altres vies. Sortir a borsa implicaria una pressió que a Mango no li interessa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.