Nissan sescuda en el futur per acomiadar 1.680 persones
Crisi econòmica
La multinacional Nissan va confirmar ahir que està preparant un expedient de regulació d’ocupació (ERO) que afectarà 1.680 treballadors de les seves plantes de Zona Franca i Montcada, a Barcelona. El grup japonès argumenta que necessita garantir el futur industrial d’aquestes instal·lacions més enllà del 2012, quan deixarà de fabricar a Barcelona els vehicles comercials lleugers Primastar (furgoneta) i Navara (camioneta) i el totterreny de grans dimensions Pathfinder.
El conseller director general de Nissan Motor Ibérica, Fumiaki Matsumoto, en la seva primera compareixença pública des que va assumir el càrrec a finals de l’agost passat, va defensar que no es tractava d’una acció a curt termini, sinó “d’una estratègia a mitjà i llarg”, ja que s’acompanya d’un pla 2008-2010 per millorar la competitivitat.
L’impacte de l’ERO que ahir es va presentar als sindicats i que s’implementarà fins al setembre del 2009 suposa desfer-se de 1.680 treballadors –prop de 1.300 d’aquí a finals d’any– sobre una plantilla total de 4.479, és a dir, s’elimina el 37,5% del personal. Això permetrà que les plantes de Barcelonan tornin a treballar en dos torns, que “és l’estàndard productiu de Nissan”, segons Matsumoto, i implicarà reduir la producció de les 193.000 unitats fabricades l’exercici fiscal del 2007 a les 130.000 unitats previstes per al present exercici i baixar a 110.000 al final del març del 2010.
Matsumoto va desestimar en reiterades ocasions que l’ERO sigui una acció per sortir del pas i minimitzar l’impacte de reducció de beneficis de la filial espanyola com a conseqüència de la crisi econòmica. Nissan Motor Ibérica va tenir un benefici de 56 milions l’últim exercici fiscal (tancat el març passat), un 35% sobre el rècord de 87 milions de l’exercici precedent.
El pla industrial passa per la millora dels costos logístics, dels processos productius i la qualitat. En conjunt, segons fonts sindicals, es persegueix una reducció de costos del 12% que se sumaria al descens del 31% de l’anterior pla de negoci 2005-2007.
Nous models el 2010
Ara “hem de transformar el centre de Barcelona perquè pugui accedir a nous projectes”, va dir Matsumoto. L’executiu nipó es va referir al fet que el 2010 la multinacional ha de decidir on fabricarà els 60 models nous que vol treure al mercat. Es tractarà de projectes que no tenen res a veure amb l’especialització que ha agafat Zona Franca, ja que no només la crisi econòmica internacional està provocant un descens de les vendes, sinó que també hi ha un canvi d’hàbits en la compra. El consumidor vol cotxes més petits, que consumeixin menys i més respectuosos amb el medi ambient.
CCOO, UGT i la USOC han rebutjat la mesura per “injustificada” i han demanat “determinació a l’administració”. A “un dels ajustos més seriosos dels últims anys a Catalunya” hi respondran amb “la màxima contundència sindical, que es traduirà en mobilitzacions de la plantilla i les empreses auxiliars afectades”.