Economia

Els catalans que triomfen als EUA fent escuma

Oh!FX fabrica maquinària per crear efectes escènics com ara llançament de confeti en grans esdeveniments i concerts

És el principal productor mundial de ginys que s’utilitzen en festes de l’escuma i ara obren empresa a Miami

Per afrontar l’aturada de la covid van crear en un mes una pistola per desinfectar superfícies

Ara com ara, ens costa concebre un concert en què només s’escolti música, sense efectes escènics com ara fum, flames, confeti, pantalles gegants, etc. En la darrera dècada s’han convertit en un acompanyament imprescindible i, al darrere d’aquests efectes, hi ha Oh!FX Entertainment, una empresa de Sant Martí de Centelles (Osona) que ho fa possible.

La companyia es dedica a produir la maquinària que projecta aquests elements en esdeveniments diversos, no només concerts, sinó també celebracions i espectacles teatrals. Oh!FX, de fet, s’ha convertit en el principal productor mundial de màquines per a festes de l’escuma, un divertiment que es va escampar a les discoteques de Catalunya i la resta de l’Estat fa 30 anys i que ara triomfa als EUA i en nombrosos càmpings de França i d’altres països europeus.

L’any 2022, de fet, l’empresa osonenca va obrir una delegació a Miami per poder donar una resposta més propera a les comandes d’aquell mercat i continuar així agafant pes en el món de l’entreteniment nord-americà. “Curiosament, allà, aquestes festes de l’escuma ara estan en una etapa emergent, especialment per a aniversaris i celebracions”, explica Dani Ubinyana, director general de la companyia.

El cor del negoci d’Oh!FX és, ara com ara, la fabricació i venda d’aquesta maquinària i d’altres com ara la que dispara confeti i la que genera fum o neu, però també consumibles, com els líquids per a l’escuma i el fum. Aquesta part industrial representa el 80% de la facturació de l’empresa i un15% restant prové de la prestació dels serveis de lloguer de les seves màquines.

Però no sempre han tingut aquest pes industrial tan important. De fet, l’empresa ha fet un procés de concentració vertical de la cadena de valor d’una manera progressiva. El fundador de la companyia, Francesc Sentias, que provenia del sector del lloguer d’equips de so i els esdeveniments, es va adonar en la primera dècada del segle XXI de l’eclosió dels efectes escènics i va crear l’empresa l’any 2008 com una companyia dedicada exclusivament a la comercialització de confeti. El mateix Sentias va ser qui va començar a desenvolupar les seves primeres màquines per llançar confeti en un petit taller i, a poc a poc, veient la bona resposta que trobava en el mercat, l’empresa es va anar convertint en una fàbrica de maquinària en sèrie i de consumibles de líquids per fer festes de l’escuma o per generar fum, que abans importaven. El seu procés de relocalització productiva ha estat tan reeixit que, a més de maquinària, estan dissenyant altres elements com ara el motlle de les garrafes que contenen els líquids.

“Vam començar aquest procés per un tema de control de qualitat, però també perquè ens donava més agilitat i capacitat de resposta en un sector en què els terminis són crítics”, explica Ubinyana, que hi afegeix que s’ho han pogut permetre perquè tenen a 30 km a la rodona un teixit empresarial per proveir-se de processos productius allà on ells no arriben: “Preferim tenir maquinària a les estanteries, perquè estem en un sector imprevisible, no sabem mai ni el que vendrem demà ni la setmana vinent i, alhora, se’ns reclama immediatesa”, hi afegeix.

Així doncs, l’empresa disposa de matèria primera en estoc per poder fabricar en poc temps les comandes, i amb l’avantatge, però, que es tracta de productes que o no tenen caducitat o és molt llarga.

El confeti és l’únic consumible que no han aconseguit produir a casa per una qüestió de costos. “Ens resulta impossible competir en preu amb la Xina i el client no està disposat a pagar més per aquest producte”, explica el director general.

L’empresa disposa d’un laboratori intern d’R+D des d’on dissenyen i milloren la maquinària i els consumibles, al qual dediquen al voltant del 15% de la seva facturació. Entre els diversos projectes que han portat a terme, hi ha crear la pols i la màquina envasadora per a les festes de colors Holi, un esdeveniment provinent de l’Índia però que s’ha anat estenent arreu del món.

Justament en aquest laboratori van dissenyar i desenvolupar en un mes i mig una màquina per a la desinfecció de superfícies quan va esclatar la pandèmia i van quedar sense comandes. “Vam desenvolupar una pistola per atomitzar els hidroalcohols que servien per desinfectar superfícies i això ens va ajudar a sobreviure a l’aturada total i absoluta del nostre sector. ” La van encertar i van poder resistir durant els dos anys de poca activitat social per després acabar enlairant-se.

La covid, com en altres sectors, va suposar un punt d’inflexió per a aquesta empresa osonenca. Van deixar de rebre comandes d’un dia per l’altre i van haver de reduir la plantilla fins a cinc persones de les vint que tenien. Ara bé, un cop superada la pandèmia, el sector de concerts i esdeveniments festius, festivals i celebracions va sortir catapultat com un coet. “Tot i que, històricament, aquesta tipologia d’activitat ha estat bastant al marge de les crisis, cada cop més, la societat demana vivències i celebracions”, explica. De fet, segons les darreres dades de l’informe Entertainment and Media Outlook 2023-2027 Espanya, de PwC, es preveu un creixement del 4,6% fins al 2027. Se superarà així el creixement general de l’economia.

De fet, una de les potes sobre les quals han basat el seu creixement ha estat la internacionalització. L’any 2011, coincidint amb la incorporació de Dani Ubinyana com a director general, l’empresa comença una expansió global, en un moment molt dolç en el sector. I la seva aposta ha fet eclosió fins al punt que quasi el 60% de la seva facturació prové de fora. Ara com ara, venen a més de 60 països d’arreu del món, en alguns dels quals a clients directament i en d’altres, a través de distribuïdors locals.

Oh!FX
Francesc Sentias va tancar l’empresa de lloguer d’equips de so i una altra d’esdeveniments quan va veure l’auge de l’ús del confeti en el món dels espectacles i festivals.
3,5
milions d’euros de facturació
21
treballadors
2008
any de fundació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.