Economia

Beure verd

Liquats Vegetals es proposa acabar l’any 2024 amb una facturació superior a la del 2023, que va ser de 91 milions d’euros

La contribució dels mercats exteriors, un 25% del negoci, ha estat decisiva

El 2023 Liquats Vegetals, fabricant de begudes amb base vegetal, en créixer un 7% el volum de negoci respecte de l’any anterior, va arribar als 90.957.000 euros, una xifra que, com avança Oriol Gabarró, director comercial de la companyia de Viladrau (Osona), “es pot superar el 2024, gràcies als rèdits que poden oferir la irrupció dels nous productes en diversos mercats de la UE, així com el Regne Unit”.

Liquats Vegetals compta amb presència en cinquanta mercats d’arreu del món, cosa que determina que fins a un 25% del volum de negoci ja es materialitzi més enllà de les nostres fronteres. Com explica Gabarró, “hem posat el focus en la consolidació de Natrue, la marca amb la qual operem als mercats estrangers, als mercats de l’Europa comunitària i el Regne Unit”. El director comercial de Liquats Vegetals destaca la importància que han anat adquirint mercats com ara els Països Baixos, Alemanya, Àustria, Bèlgica o França, a l’Europa Occidental, a més a més de la Gran Bretanya, però també fa esment dels canals oberts a l’est europeu, amb mercats tan importants per a la marca com Polònia, i una penetració ja rellevant a l’àrea geogràfica dels Balcans.

Líders

Pel que fa al mercat local, l’Estat espanyol, la companyia osonenca gaudeix d’una indiscutible posició de lideratge, amb una quota de mercat del 14,6%, la que ofereixen marques que s’han guanyat l’afecció del consumidor, com Yosoy, en el segment de les begudes vegetals, i Almendrola, en el d’ametlles. Oriol Gabarró considera que aquest 14,6% es pot superar: “El creixement de les marques pròpies té prou recorregut, tant pel creixement de la distribució com per la consolidació del nom de la marca entre els consumidors.” Tanmateix, no es pot oblidar el protagonisme que han anat assolint al si del negoci de Liquats Vegetals la fabricació per a tercers. Com reconeix Gabarró, “amb la fabricació per a tercers, s’ha consolidat un model dual, que ara com ara tenim balancejat”.

Amb tot, si cal buscar la raó del pes creixent que està adquirint al mercat Liquats Vegetals, la trobem en els productes baristes i sense sucre: “Hem anat un pas endavant en la innovació per crear productes nous, que responen a les necessitats d’un consumidor que aposta per una alimentació més conscient.” Actualment, és evident l’empenta que pren el mercat de cafè ready to drink, 47 milions de litres consumits, que suposen una despesa de 188 milions d’euros. Només un 4% d’aquest mercat està elaborat amb productes vegetals, i és aquí on vol incidir Liquats Vegetals amb les primeres begudes de cafè elaborades amb base de civada, Yosoy Barista, Barista Avena Café i Yosoy Barista Avena Capuccino, formats que no contenen additius, sucres afegits o glútens. I per reblar el clau en el segment barista, la companyia també ha llançat recentment Yosoy Soja Barista. Com diu Gabarró, “cal fer avinent que el 50% de les begudes vegetals sempre es consumeixen amb cafè, així que hi havia la necessitat de mercat de llançar al mercat productes que funcionessin millor que els que ja hi havia; és per això que hem aprofundit en el funcionament de la gamma barista.” I, com destaca, “no cal oblidar que ja hi ha moltes cafeteries que estan apostant per aquesta especialitat de la beguda vegetal sofisticada.” És per això que l’any 2025, Liquats Vegetals té previst llançar més novetats al segment barista: “Volem ampliar les gammes de civada i soja, i ampliar l’oferta amb noves bases, com l’ametlla, per cobrir totes les necessitats del consumidor.” De fet, en el pla estratègic 2025-2027, que es troba en la darrera fase de definició, la creació de noves categories en begudes vegetals, “tot observant quines noves necessitats cal cobrir ara, en la cerca d’alternatives a la llet”. Així mateix, en el pla s’estudiarà la possibilitat de construir un nou centre productiu per a la companyia.

Consumidor conscient

Oriol Gabarró explica que, d’alguna manera, Liquats Vegetals està satisfent la voluntat del nou consumidor d’estar ben informat sobre els productes saludables: “És clar que la gent està transitant, està molt més conscienciada, s’esforça més a llegir les etiquetes, per entendre què està consumint realment. Cal continuar educant el consumidor sobre què és saludable i què no.”

Liquats Vegetals també ha assolit una posició capdavantera en la producció de begudes sense gluten. En aquests moments, és l’única marca que comercialitza nou varietats sense gluten, entre les quals es troben tres varietats de begudes d’avena, tres varietats d’arròs, una de soja, una d’ametlles i l’última innovació, el producte Yosoy no es Leche.

Ubicada al bell mig del massís del Montseny, Liquats Vegetals ha fet de la cura pel seu entorn un dels trets distintius de la seva trajectòria, i bona prova la dona la inversió de més de sis milions d’euros en una depuradora d’última generació. La companyia ha aconseguit reduir un 21% l’aigua necessària per elaborar un litre de producte, cosa que li ha suposat rebre la certificació d’excel·lència en la gestió de l’aigua per part d’Alliance for Water Stewardship (AWS). Així mateix, la companyia compta amb el 100% de l’energia elèctrica renovable i aconsegueix recuperar el 97% dels residus.

En el capítol dels guardons, Yosoy Barista ha estat reconeguda com a millor alternativa vegetal amb el premi a la millor alternativa vegetal en els Premis Innovació que concedeix la cadena de distribució Carrefour.

Liquats Vegetals
La companyia va ser fundada el 1991 per Josep Maria Erra, procedent del sector empresarial de la llet. Es va proposar obtenir una beguda vegetal amb propietats nutricionals semblants a les d’origen animal.
91 M€
Benefici aconseguit el primer semestre
14,6%
Quota de mercat de la marca Yosoy
1991
Any de fundació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.