Economia
L’ICO liquida el pla VIVE i deixa penjats clients en ple procés de compra
L’agència ha repartit els últims fons entre les financeres i algunes no podran fer front a tot el finançament compromès. Les caigudes de vendes continuen
“El pla VIVE es dóna per acabat”. L’entrada en funcionament del nou pla, 2000E, i l’esgotament dels fons de l’ICO per al VIVE n’han precipitat la defunció, segons van confirmar a l’AVUI fonts de la patronal espanyola de concessionaris Faconauto. Aquest final precipitat –s’esperava que durés fins a finals de mes– deixa molts clients sense els beneficis del VIVE malgrat que ja se’ls havia aprovat el finançament perquè, com que estaven esperant que se’ls entregués el cotxe, no havien rebut encara l’ajuda de l’Estat.
Aquesta setmana l’ICO ha prorratejat els fons que quedaven del pla per potenciar els cotxes ecològics, com van admetre fonts de l’agència financera pública i del ministeri d’Indústria, per liquidar-lo i posar en funcionament dilluns el seu successor. Aquest prorrateig ha consistit a repartir els fons restants entre les entitats financeres, cosa que ha provocat que les financeres paralitzin les noves operacions, que ja ahir no es van dur a terme. Algunes ni tan sols no poden fer front a tots els plans VIVE compromesos i han hagut de denegar-ne de firmats, segons fonts del sector, que van explicar també que l’ICO va informar dimecres les financeres de les marques de la liquidació del pla.
La liquidació acaba amb un pla d’ajudes a la compra d’automòbils tan efímer com polèmic, que es va posar en marxa encara no fa un any i que es va haver de reformar al cap de pocs mesos perquè gairebé cap client s’hi acollia. Finalment, els ajuts al finançament de cotxes poc contaminants –fins a 120 grams de CO2 per quilòmetre– van acabar quallant i en sis mesos l’ICO ha esgotat els fons previstos per a tot l’any. Però fins i tot en la defunció del pla, el govern espanyol ha irritat els concessionaris, perquè no només han vist frenada la demanda fins dilluns sinó que, a més, amb la denegació de VIVEs inicialment aprovats es posa en perill la venda d’aquells cotxes.
Malgrat la bona acollida que va tenir el VIVE després de la seva reforma, el pla no ha aconseguit frenar l’espectacular caiguda en les matriculacions de turismes, que a tot l’Estat acumulen un descens del 43,7% en els primers quatre mesos del 2009.
Menys recaptació
La caiguda de vendes ha penalitzat directament les arques de les comunitats autònomes, que van recaptar 167,2 milions d’euros de l’impost de matriculació en el primer trimestre, un 44,9% menys que en el mateix període de l’any anterior. Catalunya ha estat la segona en recaptació, amb 29,9 milions, que signifiquen que ha recaptat gairebé 23 milions menys (un 43,2%) que en el mateix període del 2008.
Les vendes no només cauen a l’Estat espanyol; ahir l’Associació de Constructors Europeus d’Automòbils (ACEA) va presentar una nova dada negativa de tot el continent, on es van vendre 1,25 milions de cotxes a l’abril, un 12,3% menys que en el mateix mes de l’any passat. Espanya és un dels Estats on més cauen les matriculacions, que només pugen a Alemanya i Àustria, on es donen ajudes directes a la compra. En els quatre primers mesos de l’any la caiguda és del 15,9%.
Per girar aquesta truita estan sorgint solucions imaginatives. L’empresa Escaparate del Motor i la patronal Ganvam posaran en marxa a Sevilla la primera edició del Salón Factory del Automóvil, una fira outlet amb l’objectiu per donar sortida a l’estoc de cotxes nous, seminous, automatriculats i quilòmetre zero, amb descomptes de fins al 50%.
Aquesta setmana l’ICO ha prorratejat els fons que quedaven del pla per potenciar els cotxes ecològics, com van admetre fonts de l’agència financera pública i del ministeri d’Indústria, per liquidar-lo i posar en funcionament dilluns el seu successor. Aquest prorrateig ha consistit a repartir els fons restants entre les entitats financeres, cosa que ha provocat que les financeres paralitzin les noves operacions, que ja ahir no es van dur a terme. Algunes ni tan sols no poden fer front a tots els plans VIVE compromesos i han hagut de denegar-ne de firmats, segons fonts del sector, que van explicar també que l’ICO va informar dimecres les financeres de les marques de la liquidació del pla.
La liquidació acaba amb un pla d’ajudes a la compra d’automòbils tan efímer com polèmic, que es va posar en marxa encara no fa un any i que es va haver de reformar al cap de pocs mesos perquè gairebé cap client s’hi acollia. Finalment, els ajuts al finançament de cotxes poc contaminants –fins a 120 grams de CO2 per quilòmetre– van acabar quallant i en sis mesos l’ICO ha esgotat els fons previstos per a tot l’any. Però fins i tot en la defunció del pla, el govern espanyol ha irritat els concessionaris, perquè no només han vist frenada la demanda fins dilluns sinó que, a més, amb la denegació de VIVEs inicialment aprovats es posa en perill la venda d’aquells cotxes.
Malgrat la bona acollida que va tenir el VIVE després de la seva reforma, el pla no ha aconseguit frenar l’espectacular caiguda en les matriculacions de turismes, que a tot l’Estat acumulen un descens del 43,7% en els primers quatre mesos del 2009.
Menys recaptació
La caiguda de vendes ha penalitzat directament les arques de les comunitats autònomes, que van recaptar 167,2 milions d’euros de l’impost de matriculació en el primer trimestre, un 44,9% menys que en el mateix període de l’any anterior. Catalunya ha estat la segona en recaptació, amb 29,9 milions, que signifiquen que ha recaptat gairebé 23 milions menys (un 43,2%) que en el mateix període del 2008.
Les vendes no només cauen a l’Estat espanyol; ahir l’Associació de Constructors Europeus d’Automòbils (ACEA) va presentar una nova dada negativa de tot el continent, on es van vendre 1,25 milions de cotxes a l’abril, un 12,3% menys que en el mateix mes de l’any passat. Espanya és un dels Estats on més cauen les matriculacions, que només pugen a Alemanya i Àustria, on es donen ajudes directes a la compra. En els quatre primers mesos de l’any la caiguda és del 15,9%.
Per girar aquesta truita estan sorgint solucions imaginatives. L’empresa Escaparate del Motor i la patronal Ganvam posaran en marxa a Sevilla la primera edició del Salón Factory del Automóvil, una fira outlet amb l’objectiu per donar sortida a l’estoc de cotxes nous, seminous, automatriculats i quilòmetre zero, amb descomptes de fins al 50%.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.