L'Institut Català de Finances i La Caixa ajudaran a finançar l'ampliació de capital de Spanair
L'Institut Català de Finances (ICF) i La Caixa s'han compromès amb Turisme de Barcelona i amb la societat de capital risc Catalana d'Iniciatives a finançar l'ampliació de capital necessària una vegada que es dugui a terme la compra de Spanair, que rondarà els 300 milions d'euros.
Segons fonts financeres coneixedores de l'operació, ni l'ICF, que depèn de la Generalitat, ni La Caixa participarien directament en el capital, sinó que ajudarien a crear un grup de bancs per concedir un préstec sindicat que donés suport a l'ampliació de capital posterior a la compra.
Aquesta ampliació seria clau, perquè formaria part del compromís de Turisme de Barcelona i Catalana d'Iniciatives per comprar un 80% de Spanair a les línies aèries escandinaves SAS, que seguirien a la companyia amb un 20% del capital.
No obstant això, en la fase actual no és el finançament el tema més complex de l'operació que està liderant el president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, sinó trobar els socis necessaris per subscriure-la, ja que calen diners per renovar la flota d'avions de Spanair, actualment configurada per 48 aparells.
Per ara, només està compromès un 50%, que cobririen la mateixa SAS –20%– i Turisme de Barcelona i Catalana d'Iniciatives –prop d'un 30%–, i tot això condicionat a aconseguir nous socis que cobreixin el 50% restant.
Per a això, els promotors de l'operació estan sondejant Lufthansa, el gran grup aeri alemany, però també han contactat amb empresaris catalans vinculats a l'associació FemCat perquè assumeixin almenys un 5% de l'operació.
FemCat, presidida per Joaquim Boixareu, conseller delegat d'Irestal Group, integra empresaris com Albert Esteve (Esteve), Ramon Roca (Ros Roca) i José Miarnau (Comsa), la família Sumarroca, la constructora Copcisa i els laboratoris Uriach.
FemCat ja va intentar fa un any crear un fons de capital risc per a projectes industrials, però no el va poder tancar pel difícil moment financer, i sempre s'ha mostrat oberta a operacions que puguin resultar estratègiques per a Catalunya.
També es vol implicar com a inversora a Spanair la Cambra de Comerç de Mallorca perquè hi entri amb un paquet d'accions que podria fregar el 15%.
A final d'any, Catalana d'Iniciatives va anunciar en un comunicat que el vicepresident de la firma, Rafael Suñol, assumia les funcions de coordinació en el procés previ a la compra de Spanair a les línies aèries escandinaves SAS, que es prolongarà fins al 31 de gener, amb la qual cosa amb prou feines queda un mes per tancar l'operació.
La quota de mercat a l'aeroport del Prat de Star Alliance és d'un 20,8%, de la qual un 13% correspon a Spanair; i en el repartiment de la T-Sud, Spanair i socis de Star Alliance es van quedar un 21% de l'espai disponible, de manera que es va convertir en la segona aliança aèria més beneficiada després de Oneworld, que lideren Iberia i British Air.
Es dóna el cas que Lufthansa, que es pretén que participi en l'operació, també és membre, com la mateixa Spanair, de Star Alliance, de la qual també formen part United i Swiss, entre una vintena de companyies.
El 2007 Spanair va perdre 31,4 milions, té un deute de 280 milions, va facturar un total de 838 milions, i té un total de 8,4 milions de passatgers i una plantilla de més de 3.400 empleats.