Economia
El sector del cava espera el Nadal per esquivar la crisi
Les marques concentren aquests dies els seus esforços en la comercialització: se'n ven un 47% durant les festes
La majoria opten per consolidar o rellançar productes, però Caves Guilera n'és l'excepció
La patronal de petits i mitjans elaboradors de cava, que aplega 56 empreses i que presideix Mercè Rossell, Pimecava, confia que la campanya de Nadal que ara comença sigui “bona” per al sector i permeti remuntar les vendes que l'any passat es van perdre a causa de la crisi econòmica. L'any passat, les vendes de cava, el producte estel·lar per Nadal, van caure un 3,77% respecte a l'any anterior, tot i que es va arribar a comercialitzar fins a 219 milions d'ampolles –una xifra semblant a la del 2003–, amb pèrdues sobretot en el mercat exterior, un 5,55% menys.
La presidenta de Pimecava, Mercè Rossell, va explicar ahir que els socis, els petits elaboradors que no superen el milió i mig d'ampolles, centren durant aquests dies tots els esforços per poder comercialitzar amb garanties el seu producte, conscients que, malgrat els esforços que s'està fent des del sector, el vi escumós continua depenent massa d'aquestes dates per tancar amb números positius els balanços.
L'Institut del Cava, l'associació d'empreses elaboradores que presideix l'alcalde de Sant Sadurní d'Anoia, Joan Amat, va confirmar ahir que per Nadal es continua concentrant un 47% del volum de vendes del sector. “La tendència, però, s'ha modificat lleugerament en set anys. Abans era un 53%. Aquest canvi s'ha aconseguit fent campanyes de promoció per desestacionalitzar el cava, i difonent el producte com un valor gastronòmic. Tot i així, els costums no es canvien d'un dia per l'altre”, va explicar ahir la gerent de l'entitat, Maria del Mar Torres.
Per això, en aquest marc d'incertesa la majoria de marques han optat per consolidar, o en el millor dels casos rellançar, els seus productes, en espera de campanyes millors. Una de les grans marques que han fet aquesta aposta és Codorníu, que ha aprofitat les dates de Nadal per rellançar el Reina María Cristina Blanc de Noirs, que ja va llançar el 1997 amb la varietat chardonnay i que ara ha modificat per introduir-hi el pinot noir.
L'excepció del mercat es troba en unes petites caves familiars de Subirats, a l'Alt Penedès, Caves Guilera, dedicada a l'elaboració de caves de criança amb el sistema tradicional que no produeix més de 35.000 ampolles a l'any i que ha creat per aquestes festes de Nadal el cava Agosarat 1998, un cava extra brut gran reserva de la collita del 1998, “un cava de color groc pruna, lleuger i gens agressiu”, segons explica Pere Guilera, per acompanyar els àpats de Nadal. La seva és una aposta segura. Només ha fet unes 1.100 ampolles. Guilera és un dels petits elaboradors que més han apostat en els últims anys per donar a conèixer la seva cava i apostar per l'enoturisme, una sortida per quadrar balanços.