Focus

En sexe, també de carmanyola

Catalunya concentra el 90% de la indústria pornogràfica espanyola, en perill d'extinció per la gran oferta gratuïta a internet. Aquesta situació contrasta amb l'auge de les botigues eròtiques i la proliferació de les reunions ‘tuppersex'

En un any es van adjudicar 20.000 números per a telèfons eròtics
Confiem en el nostre ambiciós pla d'expansió a tot l'Estat

La indústria por­nogràfica dóna feina a 2.300 per­so­nes a l'Estat espa­nyol, on l'any 2009 va fac­tu­rar 420 mili­ons d'euros, segons les dades que es van difon­dre amb motiu de la cele­bració a Cor­nellà de Llo­bre­gat, la pri­ma­vera pas­sada, del I Saló Eròtic de Bar­ce­lona, en el que era el retorn del Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Cinema Eròtic de Bar­ce­lona, que el 2008 s'havia tras­lla­dat a Madrid i que només hi va durar una edició. Aquest volum de negoci va ser un 10,6% infe­rior als 470 mili­ons del 2008.

El nom­bre de pel·lícules por­nogràfiques que apa­rei­xen anu­al­ment en el mer­cat espa­nyol se segueix man­te­nint al vol­tant de 1.000, i cada any se'n venen 700.000 còpies i se n'eme­ten 1.095 per tele­visió. A l'Estat espa­nyol hi ha 12 pro­duc­to­res de cinema per a adults i 22 dis­tribuïdores, 298 sex shops, 147 boti­gues eròtiques i 28 dis­tribuïdors d'arti­cles de sexe. El 2009 es van rodar a Espa­nya 20 pel·lícules porno i 384 pro­duc­ci­ons específiques per a inter­net, gràcies al tre­ball de 22 actors, 46 actrius i 18 direc­tors. A més, les expor­ta­ci­ons de la indústria espa­nyola del sexe s'ele­ven fins als 40 mili­ons d'euros.

No hi ha dades per ter­ri­to­ris del negoci, però el sec­tor estima que el 90% del cinema eròtic i por­nogràfic espa­nyol es rea­litza a Cata­lu­nya. El “clúster de la clusca” català és un dels dos refe­rents euro­peus del sec­tor; l'altre és Hon­gria, on es fan la majo­ria dels rodat­ges euro­peus de la com­pa­nyia Pri­vate Media Group, que té la seu a Sant Cugat del Vallès i cotitza en el mer­cat electrònic nord-ame­ricà Nas­daq. Nas­cut l'any 1965 al vol­tant de la revista sueca Pri­vate -que va ser la pri­mera publi­cació porno a tot color-, aquest grup va ampliar l'oferta a altres for­mats i és una potència mun­dial en cinema per a adults -en la versió X de Gla­di­a­tor, pro­ta­go­nit­zada pel català Toni Ribas, hi van par­ti­ci­par 26 actrius i més de 100 extres–. Amb una plan­ti­lla de 107 emple­ats, dis­tri­bu­eix pro­ducció pròpia i de ter­cers de revis­tes, DVD i inter­net en 20 països, i asse­gura que uns 1.200 mili­ons d'usu­a­ris reben pro­duc­tes seus en el telèfon mòbil. Amb un valor en borsa actual de 28,6 mili­ons de dòlars, l'any 2009 va fac­tu­rar 25,4 mili­ons d'euros, un 21% més que en l'exer­cici ante­rior, després de com­prar les dues pri­me­res com­pa­nyies mun­di­als de venda de vídeos, però un 34% menys que el 2003. La revista For­bes clas­si­fica aquest grup entre les vint millors peti­tes empre­ses del món.

Inter­net està ple de por­no­gra­fia, però s'hi pot tro­bar de tot sense pagar res. Durant la pre­sen­tació del I Saló Eròtic de Bar­ce­lona, Sal­va­dor Diago, de la pro­duc­tora i dis­tribuïdora cata­lana IFG, va llançar un crit d'alarma davant el dany que estan pro­vo­cant les descàrre­gues d'inter­net, que creu que poden posar fi al cinema porno que es fa a Espa­nya. El negoci va per mal camí: l'any 2003 es van ven­dre 900.000 còpies de 600 pel·lícules i el 2009 es van dis­tri­buir més títols, al vol­tant d'un miler, però només se'n van ven­dre 700.000 còpies. Una altra dada que cer­ti­fica aquesta ago­nia: en el mateix període, s'ha pas­sat de rodar 50 pel·lícules anu­als a 20.

Inter­net també ha fet tron­to­llar l'acti­vi­tat dels sex shops, el nom­bre dels quals s'ha mul­ti­pli­cat per 2,5 en sis anys, però tenen un futur molt negre: pràcti­ca­ment no es venen pel·lícules i les cabi­nes per mas­tur­bar-se han que­dat obso­le­tes davant la como­di­tat de fer-ho a casa i de franc. Un altre refe­rent euro­peu de la indústria del sexe, la Sala Bag­dad de Bar­ce­lona, en canvi, explota al màxim les noves tec­no­lo­gies. El plan­ter de la indústria porno espa­nyola, des de la seva ober­tura, l'any 1975, ha expan­dit el negoci sense aban­do­nar el for­mat fun­da­ci­o­nal de sexe en viu. Per inter­net es pot interac­tuar amb els seus 20 artis­tes, i en l'última edició de la fira inter­na­ci­o­nal Fitur de Madrid va pre­sen­tar Bee­box-Bag­dad TV per a hotels, un ser­vei de tele­visió interac­tiva que per­met veure els xous del Bag­dad i con­nec­tar en directe amb la noia que es tria i amb el qual espe­rava tan­car l'any 2010 amb 50.000 habi­ta­ci­ons con­nec­ta­des.

La decadència del porno tra­di­ci­o­nal i les seves difi­cul­tats d'obte­nir ingres­sos amb les noves tec­no­lo­gies con­tras­ten amb l'auge de les boti­gues de pro­duc­tes eròtics, com ara Sen­su­a­love, amb seu a Teià, fun­dada l'any 2005. En una sexy store com aquesta el que costa més és tro­bar homes sols, al con­trari del que passa als sex shops tra­di­ci­o­nals, i la cli­en­tela està for­mada sobre­tot per dones de 18 a 45 anys. Sen­su­a­love va aug­men­tar el 2009 un 11,6% les ven­des, fins a arri­bar a 2.600.000 euros, i pre­veia tan­car el 2010 amb un incre­ment de l'11%. Té 10 boti­gues a Bar­ce­lona -l'última va ser inau­gu­rada al novem­bre a Pedral­bes Cen­tre- i 5 més a la resta de l'Estat espa­nyol. “Con­ti­nu­a­rem amb la nos­tra aposta per la comer­ci­a­lit­zació i inno­vació tant en la marca com en els pro­duc­tes i con­fiem en el nos­tre ambiciós pla d'expansió a tot l'Estat, que es mate­ri­a­lit­zarà en els pròxims mesos amb noves ober­tu­res”, comenta Daniel Gallardo, direc­tor gene­ral de Sen­su­a­love, que pre­veu obrir cinc esta­bli­ments més abans que acabi el 2011. Obrir una franquícia d'aquesta cadena costa 12.000 euros de cànon d'entrada i reque­reix una inversió de 45.000 euros.

Més antiga és la cadena de mate­rial eròtic Noes­pe­cado, fun­dada el 2003 i amb seu a Mataró. Amb 18 locals fran­qui­ci­ats arreu de l'Estat (qua­tre a la demar­cació de Bar­ce­lona), també fun­ci­ona en la línia de botiga d'arti­cles eròtics, dis­tan­ci­ant-se dels sex shops (des­taca que no hi ha cabi­nes), té un ser­vei de con­sul­tes on-line amb una sexòloga i fa temps que orga­nitza reu­ni­ons tup­per­sex. Aques­tes reu­ni­ons, bate­ja­des amb aquest nom perquè s'orga­nit­zen tro­ba­des de grups de per­so­nes per mos­trar-los les pres­ta­ci­ons d'estris i pro­duc­tes eròtics –de la mateixa manera que Tup­perware pro­mo­ci­ona els seus pots de plàstic-, són un dels ser­veis eròtics menys afec­tats per la crisi. La major part de les boti­gues eròtiques n'orga­nit­zen -La Bon­bonnière de Ninon de Girona en fa cinc a la set­mana- i, a més, han sor­git empre­ses que només es dedi­quen a això i a fer de botiga sexual exclu­si­va­ment en línia. Inter­net no subs­ti­tu­eix les reu­ni­ons pre­sen­ci­als i la interac­ti­vi­tat que carac­te­rit­zen les tro­ba­des, en què s'ajun­ten fins a quinze per­so­nes, però sí ser­veix per cap­tar cli­en­tela. Cata­la­nit­zant la paraula tup­per, fa poc més de dos anys es va crear Car­ma­nyo­la­sex.cat, que orga­nitza tup­pers amb quinze asses­sors a les comar­ques de Bar­ce­lona, dos al País Valencià i dos a la resta dels Països Cata­lans. Un altre exem­ple és Picanti.cat, que garan­teix que es rebrà la comanda abans de 48 hores i regala les piles perquè els apa­rells es puguin estre­nar imme­di­a­ta­ment.

Igual que amb els tup­pers, les dones són les pro­ta­go­nis­tes d'altres acti­vi­tats que s'impul­sen per donar marxa al per­so­nal. Es veu que amb el Pila­tes no n'hi ha prou, i hi ha gim­na­sos, com els Dir, que pro­gra­men cur­sos d'estrip­te­ase, i si no se'n vol apren­dre entre màqui­nes de mus­cu­lar es pot seguir el que l'strip­per esta­tu­ni­denca Lily impa­teix -85 euros per 3 hores- a la botiga de llen­ce­ria Le Bou­doir, o apun­tar-se al que pro­grama (180 euros per 15 hores) l'escola dramàtica La Casona.

També és feme­nina la ini­ci­a­tiva La Vie en Rouge de l'escrip­tora Maite Roldán, que fa un any i mig va deci­dir llançar al mer­cat uns talo­na­ris eròtics dels quals ja n'ha venut 35.000: com­pres el talo­nari, que conté 24 talons amb pro­pos­tes eròtiques dis­tin­tes; tries el taló que més t'agrada, el sig­nes i el lliu­res a qui vul­guis que ho gau­deixi, i quan aquesta per­sona vol fer efec­tiu el cobra­ment del taló, t'ho pre­senta perquè li paguis el que li vas pro­me­tre.

L'AUGE DE LES LÍNIES 803.

El negoci més clar, per la poca inversió que reque­reix i l'alta demanda del ser­vei, és el de les tru­ca­des als telèfons eròtics 803. Es pot començar sim­ple­ment amb dis­po­sició per dir-li al cli­ent el que vol sen­tir i pagant 20 euros men­su­als de quota, el preu que demana per ges­ti­o­nar la línia l'empresa bar­ce­lo­nina Datel Enter­prise, que en canvi ofe­reix una retri­bució de 0,76 euros per minut de xer­rera. Les últi­mes dades de la Comissió del Mer­cat de les Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons (CMT) asse­nya­len que l'any 2009 es van adju­di­car a les com­pa­nyies eròtiques 20.000 números per asse­gu­rar que podran aten­dre totes les deman­des. No es pot saber quant volum de negoci sig­ni­fica això, perquè la CMT comp­ta­bi­litza els ingres­sos de les línies 803 amb les 806 de con­cur­sos i tarots i les 807 d'infor­mació pro­fes­si­o­nal, però la fac­tu­ració con­junta d'aquests tres nego­cis va sumar 116,7 mili­ons d'euros fa dos anys.

Per triar i remenar

A l'esquerra, una de les novetats de la marca Sensualove, Spiral of Passion (29,50 €), un joc eròtic que consisteix a recórrer un laberint de caselles amb propostes cada vegada més picants. Al centre, El Conillet Vibrador (18 €), el primer producte etiquetat en català de Carmanyolasex.cat, es posa a la base del penis (o d'un vibrador), i les orelles estimulen el clítoris. A la dreta, Tenga Fel·lació Total (10,5 €), un dels ginys masturbadors que ven Picanti.cat.

El paper residual del ‘pit i cuixa' en cuixé

En el ram del paper, a l'Estat hi ha 3 editores -l'any 2003 n'hi havia 25-, que publiquen 16 revistes pornogràfiques. No s'escapen de la crisi general de la premsa escrita les revistes d'informació general o d'“estil de vida” (nomenclatura de l'Oficina de Justificació de la Difusió) que amenitzen les seves planes amb reportatges de dones despullades. Interviú, nascuda l'any 1978 amb la vocació declarada de satisfer les necessitats d'informació política i de sexe dels lectors, té una difusió mitjana d'uns 56.000 exemplars, però en les seves èpoques glorioses havia venut 700.000 exemplars cada setmana i el 1991 va arribar a vendre'n més d'1 milió quan va publicar les fotos de la sex symbol del moment, Marta Sánchez, en pilotes.

L'edició espanyola de Play Boy venia el 2009 una mitjana de 9.000 exemplars, la meitat dels 18.000 de Primera Línea, i Man se situa poc més per sobre dels 13.000.

Dotze grans prostíbuls al bordell d'Europa

J.P

Un 32% dels homes espanyols han contractat alguna vegada els serveis d'una prostituta, segons dades de l'Enquesta de Salut 2009 que esgrimeix Carmen Briz, portaveu d'Hetaira, col·lectiu que entre altres coses reclama el reconeixement de la professió i que es creï un marc laboral perquè puguin ser donades d'alta com a autònomes o treballadores de règim general. El negoci sexual que molt probablement gira més no es pot quantificar perquè, tot i no estar prohibit si no hi ha proxenetisme pel mig, no està reconegut com a activitat econòmica. En això també som una potència, si hem de fer cas del líder de CiU Josep Anton Duran i Lleida, que va definir Catalunya com “el prostíbul de l'Europa del sud” arran de l'obertura en un polígon industrial de la Jonquera del macroprostíbul Paradise, amb 80 habitacions i en el qual els Mossos van comptar en la primera batuda que hi van fer, a l'octubre, 125 prostitutes i 188 clients. “Aquesta comarca s'ha convertit en el puticlub de França”, es lamentava per la seva part l'alcalde, Jordi Cabezas.

A Catalunya hi ha 12 establiments que es poden qualificar de macroprostíbuls per la seva grandària, i 7 són a la demarcació de Girona. A més del de la Jonquera, a l'entorn del tram final de la carretera N-II a l'Alt Empordà hi ha el New Baby Doll de Siurana, el Gran Madam's de Capmany i el Lady's Dallas d'Agullana. S'hi afegeixen La Paloma Blanca de Medinyà (Gironès), l'Edén del Pla de l'Estany i l'Eclipse de Mont-ras (Baix Empordà), aquests dos últims del mateix propietari del Paradise, José Moreno, detingut diverses vegades per acusacions de tràfic de persones i blanqueig de capital.

Després del tancament del Riviera i el Saratoga a Castelldefels (Baix Llobregat), a la demarcació de Barcelona només hi ha dos grans prostíbuls: el Vaji de Sant Fruitós de Bages i el Nederland d'Orís (Osona). Al sud, hi ha l'Estel de Bellvei (Baix Penedès), que patrocina la festa major i l'equip de futbol infantil del poble i que l'alcalde, Josep Pons, va esmentar com “una de les millors empreses que hi ha al polígon”, i el Privée, a la carretera de Reus a Salou (Baix Camp). Lleida només en té un, el Punt X de Torrefarrera (Segrià)

Nacho Vidal Actor

El triomfador a Hollywood

Nascut a Mataró, va anar a viure de molt petit a Enguera (València) i va començar en el món del porno als 21 anys amb una prostituta amb qui es va presentar en un càsting al Bagdad, on el va conèixer el director José María Ponce. El 1998 va conèixer l'actor Rocco Siffredi, que el va introduir a Hollywood, on ha protagonitzat més de 2.000 pel·lícules (en un mes en va rodar 47)i també ha treballat de director i productor de cine X. Va ser el primer actor català que va fer aquest pas, i després el van seguir altres, com ara Toni Ribas i Sophie Evans.

En la seva introducció en el mercat americà segur que hi va influir la grandària del seu penis, que segons ell fa uns 27 centímetres de llargada i un gruix que es diu que no entra en un got de cubata. Mida no tan difícil de confirmar, no només perquè es pot veure en moltes pel·lícules, sinó perquè sovint, quan anava borratxo, Vidal tenia el costum de treure-se'l i plantificar-lo sobre la taula del restaurant on anava a sopar. Qui n'estigui enamorat/ada, en pot demanar una rèplica firmada al seu web oficial. O no en ven gaires o fa rebaixes, perquè dimecres anava a 90 euros (vegeu la foto) i divendres al matí l'oferia a 70.

Ara viu a Colòmbia, dedicat a la música i la cria de cavalls, però no s'ha retirat del cinema. Acaba de rodar el llargmetratge convencional Impávido, en el qual no practica sexe i ni tan sols surt despullat. Deu ser perquè, com deia fa tres anys, el llargmetratge porno està obsolet. Internet ha passat a ser una finestra, més que de pornografia, de “diferents morbos i fetitxes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.