Economia

La xarxa mediterrània de Disbesa Darnés

facturació El grup, amb seu a Torroella de Montgrí, va tancar l'exercici del 2010 amb una facturació de 293 milions d'euros distribució La seva xarxa s'estén des de la Jonquera fins a Estepona (Màlaga) amb 20 centres de distribució que arriben a 85.000 clients, la majoria dels quals del sector de l'hostaleria i de la restauració

El Grup Disbesa Darnés de distribució comercial va tancar l'exercici del 2010 amb una facturació de 293 milions d'euros, una quantitat pràcticament idèntica a la del 2009. Tot i que el públic no especialitzat probablement la continua associant amb la distribució de begudes, el grup no ha parat d'incorporar productes a la seva cartera comercial amb l'objectiu d'arribar a cobrir el cent per cent de les necessitats dels sectors de l'hostaleria i de la restauració, el seus clients principals. Actualment disposa de 4.000 referències de productes i té 1.300 treballadors fixos arreu de l'Estat espanyol. En molts centres, a més, com els magatzems de Torroella de Montgrí, Figueres, Palafolls, Palamós, Tossa i Girona, el nombre de treballadors s'ha duplicat.

Les últimes grans inversions del grup van ser la compra d'una distribuïdora alacantina, el 2009 (sis milions d'euros), i l'obertura d'un centre nou a València l'any passat (1,5 milions), de manera que la xarxa de Disbesa Darnés s'estén des de la Jonquera fins a Estepona (Màlaga), per tota la franja mediterrània, a més de la Comunitat de Madrid. Aquest any no preveu fer cap inversió important, i treballarà per fidelitzar els clients. La crisi també ha repercutit en el sector de la distribució, i en els últims sis mesos s'ha notat una tendència a la baixa pel que fa al consum.

L'empresa no dorm

Una de les claus per mantenir-se fort en el sector, en temps difícils, és que les empreses responguin amb rapidesa a qualsevol contratemps, siguin capaces d'adaptar-se a un mercat canviant, avançar-se a la competència i donar valor afegit als seus productes. La rapidesa i l'adaptació són clau en l'èxit del Grup Disbesa Darnés. Els directius del grup han pres decisions arriscades (l'expansió a Alacant) però amb el temps s'ha comprovat que són encertades per expandir-se en un moment en què moltes empreses optaven per tàctiques més conservadores. La resposta ràpida també es trasllada al client, que rep la comanda en un termini màxim de 24 hores. L'empresa no dorm, sempre hi ha gent treballant, camions repartint o carregant als magatzems.

Actualment, Disbesa Darnés cobreix el 70% de les necessitats del sector de l'hostaleria, ja que entre els 4.000 productes hi ha des de plats i gots fins als productes de neteja, els embotits, els làctics, la fruita i la verdura i les begudes. A més, té marques pròpies, entre les quals La Flor del Cafè, Cremalat i Bodegues Trobat, i més línies de negoci, com la venda automàtica (gestió de màquines expenedores) i la logística a tercers. De fet, és més fàcil de concretar quins són els productes que a Darnés no toquen: carns, peixos i congelats. Fa poc que l'empresa ha tancat un acord per distribuir Codorniu. Algunes altres grans marques que Disbesa Darnés distribueix són Font Vella, Schweppes, Pepsi i Mahou San Miguel.

La cervesa mana

Tot i l'amplíssima gamma de productes, el negoci de la distribució continua estretament vinculat a la cervesa, que és el primer producte pel que fa a volum de venda, el que té més marge de negoci i el primer producte de consum en qualsevol bar. De fet, la cervesa és utilitzada per les distribuïdores per obrir mercats. Ja fa molts anys que Disbesa Darnés va apostar per Mahou San Miguel, que és el grup més important arreu de l'Estat espanyol, seguit del grup Heineken i, en tercer lloc, Damm, tot i que aquesta última, a Catalunya, ja hi té molt d'arrelament.

El sector també va molt lligat a la temporada turística i, en aquest sentit, les previsions d'aquest any són bones. La inestabilitat a la zona sud del Mediterrani amb les crisis dels països àrabs ha fet millorat les previsions turístiques a Catalunya i a l'Estat espanyol en general, però per altra banda, també ha fet apujar el preu del petroli. La distribució, per tant, serà més cara i, en aquest sentit, l'estalvi que pot representar limitar la velocitat d'autopista a 110 a una empresa de proximitat com Darnés, que no toca l'autopista, no el notarà. En canvi, a Darnés veuen amb més preocupació la prohibició de fumar als bars, que farà tancar els locals on principalment els homes anaven a fer la cervesa i a fumar. Si els bars se'n ressenten, també ho farà la distribució. Amb la crisi, la demanda ha baixat, però els camions han de continuar fent el repartiment: menys volum de venda amb un augment del cost; mentrestant, el marge comercial no ha fet més que baixar.

Una dada curiosa és que les vendes van lligades al temps: quan plou, el nombre de comandes de begudes baixa proporcionalment de 10 a 3. Amb mal temps, les terrasses dels bars es buiden.

De pares a fills

Josep Darnés, conseller delegat del grup, explica que la transició en una empresa familiar és vital i admet que si cap fill no hagués continuat, ja fa anys que hauria buscat comprador. Darnés considera que aquesta transició ha quedat ben lligada amb la seva filla, Susi Darnés, i el seu gendre, Pau Figueras, que fa anys que van assumir la direcció de l'empresa. “Si la família no continua el negoci és impossible, però quan veus que tenen fusta i ganes, els dónes suport fins a l'últim moment”, diu Josep Darnés. Tot i que està retirat, l'empresa és part de la seva vida, i no se n'ha desvinculat perquè encara l'il·lusiona.

293
milions d'euros
va ser la quantitat de facturació del 2010, pràcticament la mateixa que en l'exercici anterior.
4.000
referències
de productes, des de les begudes fins a productes de neteja i, des del 2005, també fruita i verdura són les que el públic identifica ràpidament amb Darnés.
20
centres
de distribució són els que tenen a Catalunya, Madrid, Andalusia, Castelló, Alacant i València.
1.300
treballadors fixos
, són els de la plantilla, doblada a l'estiu en moltes demarcacions.
1.100
vehicles
és el nombre de vehicles de què disposen entre els comercials, camions de repartiment, de transport, industrials i elevadors.
1956
és l'any
del naixement de Casa Darnés a la Bisbal i J. Santaeulàlia a Barcelona.
1989
és l'any
de la fusió del Grup Disbesa amb Darnés
85.000
és el nombre de clients
dels quals, 30.000 són a Catalunya.

El naixement

Miquel Darnés, nascut el 1919 a la Bisbal d'Empordà, va posar la primera pedra del gegant de Disbesa Darnés. Compaginava la feina de taxista a la Bisbal amb la compravenda de begudes, l'embrió de l'empresa que després va crear. El taxi americà de Darnés, un Chevrolet, va ser el primer vehicle de repartiment, i les primeres vendes van ser de xampany de Peralada, ja que aprofitava que portava turistes al castell per anar a les caves i comprar-hi el xampany –encara sense marca– que venia als bars de la Bisbal. Res no feia pensar que al cap de mig segle pogués passar a ser la primera empresa de distribució de l'Estat espanyol pel que fa al volum de facturació.

Va obrir el primer magatzem de begudes el 1958 a la Bisbal, i el 1969 s'hi va incorporar Josep Darnés, el seu fill gran (Jafre, 1945), quan només tenia 15 anys. Junts van començar la primera expansió de l'empresa, distribuint per la Bisbal i pels pobles dels rodals. El consum dels bars de costa era molt més alt que a la Bisbal, de manera que aleshores Miquel Darnés va decidir ampliar el negoci a les poblacions costaneres, una decisió que en aquell temps semblava molt agosarada, i va aprofitar l'empenta del naixement de la indústria turística. El 1972, la mort prematura de Miquel Darnés va fer que Josep Darnés assumís, potser precoçment, la direcció de l'empresa. Quan el pare va morir, Josep Darnés ja treballava en l'expansió a Barcelona. Paral·lelament, Fèlix Santaeulàlia també tenia una distribuïdora de begudes a Barcelona, i el 1982 totes dues empreses es van aliar per formar el gran grup que actualment és besa Darnés. Junts van comprar una distribuïdora a Lliçà de Vall i la planta productora de gasoses Chap. El 1991 van crear la central de compres de la distribució catalana Bmark.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.