Economia

Aeroports

L'impacte a Ponent

La salvació russa i anglesa

Campanya per convèncer els operadors turístics britànics i de països de l'Est per fer viable l'aeroport de Lleida-Alguaire

Foment retarda l'autorització per operar vols fora de l'espai Schengen, que s'espera per l'estiu

L'aero­port de Lleida-Alguaire ha superat i amb nota el seu pri­mer any de vida, amb 61.769 viat­gers, un 25% més del pre­vist, i 2.656 ope­ra­ci­ons, entre avi­ació gene­ral i comer­cial. No obs­tant això, en l'inici d'aquesta tem­po­rada d'hivern tot ha començat a fallar fins al punt que s'ha posat en dubte la seva via­bi­li­tat. Ara, la solució la tenen els rus­sos i els britànics, amb el permís de Madrid.

I és que l'estiu pas­sat hi havia sis des­ti­na­ci­ons, però a par­tir de l'1 de juny, només n'hi haurà una, a Palma, i entre juliol i agost s'hi afe­gi­ran rutes a Menorca i Eivissa, totes noli­e­ja­des per Air Nos­trum.

Rya­nair, Vue­ling i Pyre­nair han anat ple­gant per dife­rents motius. Els pri­mers, perquè tin­drien pro­ble­mes econòmics i collen les admi­nis­tra­ci­ons per exi­gir més diners a canvi de man­te­nir els vols. Els segons, per sobre­cos­tos que no es com­pen­sa­ven amb l'ocu­pació i els ter­cers, van dei­xar pen­jada la cam­pa­nya d'esquí per pro­ble­mes finan­cers que els han atu­rat com­ple­ta­ment, fins i tot a l'aero­port d'Osca, la seva base. La Gene­ra­li­tat busca noves com­pa­nyies que aug­men­tin l'ope­ra­ti­vi­tat de l'aero­port i suplir amb altres línies aèries les rutes tan­ca­des. Tan­ma­teix, els esforços del govern se cen­tren a tan­car acords, i sem­bla que més d'un està avançat, amb ope­ra­dors rus­sos, d'Ucraïna, angle­sos i irlan­de­sos per por­tar esquia­dors set­ma­nal­ment a Lleida en vols xàrters i amb paquets que inclo­uen esta­des a les pis­tes cata­la­nes i andor­ra­nes.

Aquest pro­jecte, però, depèn que el Minis­teri de Foment doni l'auto­rit­zació perquè des de Lleida-Alguaire es pugui volar fora de l'espai Schen­gen, pre­ci­sa­ment a Gran Bre­ta­nya i països de l'Est, a més d'algun estat escan­di­nau. El decret està redac­tat, però des de Madrid fa un any que en demo­ren l'apro­vació i ara, segons el govern, es pre­veu que a l'estiu el con­ce­dei­xin i es pugui pre­pa­rar tot l'ope­ra­tiu dua­ner per a la pro­pera cam­pa­nya d'hivern.

La Gene­ra­li­tat insis­teix que aposta per l'aero­port Lleida-Alguaire, però aquesta mala ratxa ha aler­tat les ins­ti­tu­ci­ons llei­da­ta­nes. Donen suport al govern, però recla­men una aposta ferma i deci­dida, com han exi­git l'alcalde de la Pae­ria, Àngel Ros, i el pre­si­dent de la Dipu­tació, Jaume Gila­bert. El dele­gat del govern, Ramon Farré, va voler trans­me­tre dijous un mis­satge opti­mista, i va afir­mar que no els atu­ra­ran entre­bancs tem­po­rals com el de Rya­nair, que s'aco­mi­ada de Lleida de manera “abu­siva, inde­guda i contrària a dret”. I va voler garan­tir que hi haurà vols després de l'octu­bre, mes en què acaba el com­promís d'Air Nos­trum.

Ahir, 112 viat­gers van arri­bar de Milà a Alguaire amb Rya­nair, i 99 des de Frank­furt, en avi­ons que tenen capa­ci­tat per a 180 pas­sat­gers. Aquesta quan­ti­tat d'usu­a­ris ha estat la tònica dels vols de Rya­nair a Alguaire, amb una ocu­pació dels avi­ons del 50% al 60% durant el pri­mer any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.