Creix un 30% a l'Ebre el nombre d'usuaris de la via navegable
L'Idece dóna avui el tret de sortida a la campanya de navegabilitat entre Ascó i la desembocadura, que s'allargarà fins al 2 de novembre
Uns 40 professionals han aconseguit el títol de patró en aigües continentals
L'Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (Idece) dóna avui el tret de sortida a la campanya de navegabilitat entre Ascó i la desembocadura, més de 100 quilòmetres de via navegable. Una campanya que s'allargarà fins al 2 de novembre i que presenta dues novetats: l'adquisició d'una petita embarcació per netejar els marges del riu dels municipis riberencs i els primers titulats com a patrons d'embarcació en aigües continentals. “Hi ha unes quaranta persones que s'han tret el títol de patró, una de les mancances de la navegació fluvial”, va explicar el director de l'Idece, Jordi Borràs.
Pel que fa al nombre d'usuaris de la via navegable continua incrementant-se. Concretament, el 2010 va augmentar un 30% el nombre d'usuaris i, segons l'Idece, es va arribar a les 26.644 persones respecte de les 20.005 del 2009 i les 19.456 del 2008. També va incrementar-se el nombre d'embarcacions de motor que van navegar pel tram català de l'Ebre, i que van arribar a 2.656, i les piragües, que van ser-ne 7.733. Les accions de promoció i la posada en marxa del llagut turístic (amb 53 places) van ser dos dels factors que van permetre l'increment del nombre d'usuaris la temporada passada. “La navegabilitat és una aposta de futur i una opció per al desenvolupament turístic del territori”, va manifestar el delegat del govern a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarès. Actualment, hi ha una desena d'empreses turístiques que operen al riu.
Retirada de macròfits
Tot i que el cabal de l'Ebre era ahir de 285 metres cúbics per segon al seu pas per Tortosa i la majoria dels macròfits quedaven amagats sota l'aigua, l'empresa que fa el manteniment de la via ja ha començat a retirar-ne. “Cada any hi ha més problemes amb les algues perquè l'aigua del riu és més transparent i el cabal més escàs”, va assenyalar Borràs. Malgrat que els darrers anys ha fet el manteniment del riu Copisa, aquesta temporada ha estat Servidel l'empresa que ha guanyat el concurs i que es farà càrrec de la senyalització amb boies del tram navegable entre Amposta i Ascó, la retirada de macròfits (que s'enganxen a les hèlixs de les embarcacions), la neteja dels marges del riu als municipis que ho sol·liciten i el servei de vigilància, per al qual disposa de dues embarcacions. El cost d'aquestes actuacions és de 550.000 euros.
També a partir d'avui s'obrirà la resclosa de Xerta, per tal de superar l'assut, un servei gratuït que es pot utilitzar diàriament entre les deu del matí i les set de la tarda. Finalment, el director de l'Idece va avançar que està negociant amb la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) i l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) perquè s'agiliten els tràmits per aconseguir els permisos per poder navegar pel riu.
LA XIFRA
LA FRASE
Servei de descontaminació
A més del manteniment de la via navegable, l'Idece també es fa càrrec del servei de descontaminació gratuït de la plaga del musclo zebrat de les embarcacions. Un servei que s'ofereix als embarcadors de Móra d'Ebre, Móra la Nova, Xerta, Tortosa i Amposta. Tot i que la població de musclo zebrat s'ha estabilitzat a l'Ebre, segons els tècnics de la CHE, és necessari prendre mesures per evitar l'expansió de la plaga en altres llocs que encara no han estat colonitzats. També aquesta campanya es prendran mesures per evitar que la plaga del cargol poma que afecta el marge esquerre del delta de l'Ebre s'expandeixi a través de la navegació. En aquest sentit, s'ha constatat que les larves del mol·lusc invasor s'enganxen a les embarcacions al tram final de l'Ebre. “S'establirà un servei de neteja gratuït de les larves de cargol poma de les embarcacions, per frenar l'expansió del mol·lusc invasor”, va manifestar el delegat del govern a l'Ebre. De moment, però, no s'han concretat els punts de desinfecció de les embarcacions.
Un altre dels serveis inclosos en el manteniment de la via navegable és l'habilitació d'un centre de control i comunicació permanent per atendre les incidències dels usuaris.