Economia

Dos llaguts bessons

L'Ajuntament construeix una embarcació turística amb el suport de la Generalitat i que tindrà capacitat per a 53 passatgers

Entrarà en funcionament aquesta temporada i complementarà l'oferta de ‘Lo sirgador'

L'oferta d'embar­ca­ci­ons flu­vi­als al tram català de l'Ebre incre­menta a poc a poc. Si fa un any s'estre­nava el pri­mer lla­gut turístic bate­jat amb el nom de Lo sir­ga­dor, aquesta tem­po­rada s'hi afe­girà un germà bessó, Lo roget. Tot i que la Gene­ra­li­tat va pre­veure des d'un prin­cipi la cons­trucció de dos lla­guts turístics, final­ment es va optar per cons­truir-ne un i des­ti­nar recur­sos a la seua pro­moció i dei­xar que la ini­ci­a­tiva pri­vada s'aven­turés a encar­re­gar una altra embar­cació. Però no ha estat cap empresa la que s'ha deci­dit a apos­tar per la nave­gació en lla­gut, sinó que és l'Ajun­ta­ment d'Ascó que ha finançat la major part del cost de la segona embar­cació que aquesta tem­po­rada nave­garà per l'Ebre. Així, l'Ajun­ta­ment d'Ascó s'ha fet càrrec del 75% del pres­su­post de Lo roget, men­tre que la Gene­ra­li­tat n'ha assu­mit el 25% res­tant. Pel que fa al cost de l'embar­cació turística, ha estat d'uns 190.000 euros.

La cons­trucció de Lo roget està total­ment aca­bada i d'aquí a pocs dies es farà la prova d'esta­bi­li­tat de l'embar­cació al port de Sant Car­les de la Ràpita, per després tras­lla­dar-la a l'embar­ca­dor d'Ascó. Tant Lo sir­ga­dor com Lo roget són embar­ca­ci­ons que evo­quen els lla­guts tra­di­ci­o­nals que fins a prin­ci­pis del segle XX trans­por­ta­ven mer­ca­de­ries per l'Ebre, però incor­po­ren dos motors amb 90 cavalls de potència per nave­gar, men­tre que la vela té una fina­li­tat pura­ment orna­men­tal. Tenen una eslora de 15 metres, una mànega de 3,80 metres, un pun­tal de cons­trucció d'1,40 metres, un calat de mig metre i una capa­ci­tat de 53 pas­sat­gers. Lo sir­ga­dor incor­pora ele­ments muse­ogràfics i un sis­tema d'àudio que explica la història dels lla­guts tra­di­ci­o­nals i repro­du­eix la con­versa entre dos patrons d'embar­cació. En el cas de Lo roget, encara no està clar de quins ele­ments muse­ogràfics dis­po­sarà, però també recor­darà la història d'aques­tes embar­ca­ci­ons tra­di­ci­o­nals. Pel que fa a la deno­mi­nació del segon lla­gut turístic, l'Ajun­ta­ment d'Ascó ha optat pel nom d'un ban­do­ler morisc que va evi­tar la seua expulsió el 1609 i es va refu­giar a la zona. Un cop l'Ajun­ta­ment rebi l'embar­cació i els per­mi­sos per poder nave­gar per la via flu­vial, el següent pas serà la con­vo­catòria d'un con­curs públic per adju­di­car l'explo­tació del ser­vei turístic.

Coin­ci­dint amb la Set­mana Santa i l'inici de la tem­po­rada de nave­ga­bi­li­tat, Lo sir­ga­dor reprendrà els viat­ges pel riu. Llaüts de l'Ebre, l'empresa que explota el ser­vei turístic, ofe­rirà iti­ne­ra­ris entre Tor­tosa i Mira­vet. De fet, la idea és que Lo sir­ga­dor se cen­tre aquesta cam­pa­nya en el tram comprès entre Tor­tosa i Mira­vet, men­tre que la part nord, de Mira­vet a Ascó, es reser­varà per a Lo roget. El 2010 es va incre­men­tar un 30% el nom­bre d'usu­a­ris de la via nave­ga­ble, un incre­ment que res­pon, en part, a l'entrada en fun­ci­o­na­ment del lla­gut turístic, ja que de les embar­ca­ci­ons que nave­guen pel tram català de l'Ebre és la que té més capa­ci­tat per a pas­sat­gers. Una capa­ci­tat que aquesta tem­po­rada es dupli­carà amb l'entrada en ser­vei del lla­gut bessó que sol­carà també les aigües de l'Ebre.

‘Lo roget'
L'Ajuntament d'Ascó ha batejat el llagut turístic amb el nom d'un bandoler morisc que va evitar la seua expulsió el 1609 i es va refugiar a la zona. L'embarcació és idèntica a ‘Lo sirgador', que es va posar en marxa l'estiu passat.
53
passatgers
és la capacitat de l'embarcació turística, que navegarà pel tram comprès entre Miravet i Ascó.
75%
del pressupost
del llagut turístic ha anat a càrrec del consistori d'Ascó, mentre que la resta l'ha finançat la Generalitat. Ha costat uns 190.000 euros.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.