Economia

La Catalunya desconeguda

Tan sols un 10% dels set milions de turistes que pernocten a Barcelona visiten l'entorn de la ciutat

Els agents del territori es marquen el repte d'integrar altres atractius turístics de l'àrea d'influència

Bar­ce­lona ha pas­sat de tenir 1,7 mili­ons de turis­tes l'any 1990 a tenir-ne més de 7 mili­ons en l'actu­a­li­tat. La poten­ci­a­li­tat de la marca turística Bar­ce­lona ha situat la ciu­tat en el top ten de les des­ti­na­ci­ons inter­na­ci­o­nals i el sec­tor ha cres­cut enor­me­ment. Ara bé, la immensa majo­ria d'aquests visi­tants no sur­ten dels límits de la ciu­tat i, per tant, mar­xen sense des­co­brir espais tan interes­sants del país com ara el mones­tir de Mont­ser­rat, el Museu Dalí de Figue­res i el pas­seig marítim de Sit­ges, per posar-ne alguns exem­ples.

Dades de l'ofi­cina tècnica de turisme de la Dipu­tació de Bar­ce­lona indi­quen que apro­xi­ma­da­ment un 90% dels turis­tes que per­noc­ten a la ciu­tat no en sur­ten, un hàbit que els agents del sec­tor volen cor­re­gir. “La marca turística de Bar­ce­lona té un poten­cial enorme que cal apro­fi­tar, ens tro­bem davant d'un repte molt impor­tant”, explica el comis­si­o­nat de Turisme de la Dipu­tació de Bar­ce­lona, Fran­cesc Vila. Es tracta de situar tots els actius turístics de la zona d'influència de Bar­ce­lona sota un mateix parai­gua per tal de crear siner­gies posi­ti­ves que con­tri­bu­ei­xin al rellançament del turisme.

Aquest nou àmbit ter­ri­to­rial és voluntària­ment difús, tot i que hi ha qui el mesura com “l'espai on es pot arri­bar des de Bar­ce­lona i tor­nar-hi a dor­mir”. “No s'ha de caure en l'error de traçar línies admi­nis­tra­ti­ves, perquè els turis­tes no tenen aquesta visió”, explica Vila, que ahir va par­ti­ci­par en les jor­na­des de debat Des­ti­nació Bar­ce­lona: on comença, on acaba, que van aple­gar diver­sos agents turístics, tant públics com pri­vats, per refle­xi­o­nar sobre la coor­di­nació turística i ana­lit­zar la poten­ci­a­li­tat dels atrac­tius turístics de l'entorn de Bar­ce­lona.

Espon­jar el mapa

El direc­tor de Pro­moció Ter­ri­to­rial i Turisme de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, Joan Tor­re­lla, con­si­dera que l'ampli­ació ter­ri­to­rial de la Des­ti­nació Bar­ce­lona “per­metrà espon­jar el mapa turístic i, per tant, garan­tirà unes millors con­di­ci­ons del ser­vei”. Així mateix, aquest procés d'inte­gració turística topa a vega­des amb un punt de vista extre­ma­ment loca­lista exis­tent entre els pro­mo­tors de cer­tes zones del ter­ri­tori. “És cert que tenim cul­tu­res orga­nit­za­ti­ves dife­rents, però no es tracta de per­dre la iden­ti­tat local, sinó de saber gua­nyar-ne una altra”, des­taca Vila.

Un exem­ple d'aquesta volun­tat és la recent cre­ació de la marca turística Costa de Bar­ce­lona, en què s'englo­ben els actius de les comar­ques del Maresme, el Baix Llo­bre­gat, el Gar­raf i l'Alt Penedès, i en què s'ha con­vi­dat a par­ti­ci­par també el Vallès Occi­den­tal i el Vallès Ori­en­tal. Aquest nou parai­gua té com a objec­tiu millo­rar l'eficàcia de la pro­moció turística d'aques­tes comar­ques, sobre­tot pen­sant en els turis­tes de fora de l'Estat espa­nyol. La nova marca subs­ti­tu­eix les ini­ci­als de Costa de Bar­ce­lona-Maresme i Costa del Gar­raf. “Haig de con­fes­sar que al prin­cipi no ho tenia gaire clar, però un cop enge­gada, veig que aquest és el camí”, comenta el pre­si­dent del Gremi d'Hote­lers del Maresme, San­ti­ago García-Nieto.

Públic i pri­vat

Aquest hote­ler con­si­dera que és essen­cial una bona col·labo­ració entre l'àmbit públic i el pri­vat per tal de gene­rar ocu­pació i, en aquest sen­tit, des­taca la ini­ci­a­tiva impul­sada pels empre­sa­ris del Maresme, amb el suport de les ins­ti­tu­ci­ons, per atreure turisme sènior euro­peu. “Tenim plans per allot­jar prop de 40.000 per­so­nes amb aquest pro­grama i ho farem per­dent-hi diners, però és neces­sari per crear valor a la zona”, asse­nyala. García-Nieto creu que el pri­vat ha d'inver­tir, però a canvi demana suport públic. “Cal millo­rar les infra­es­truc­tu­res del país per garan­tir una bona mobi­li­tat”, sen­ten­cia.

10%
dels visitants
van dedicar part del viatge a recórrer l'entorn de la capital catalana.
7
milions de turistes
van pernoctar a la ciutat de Barcelona l'any 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.