Opinió

Avui comencem a construir el demà

De la filosofia xinesa del Taiji, en surt el yin i el yang, que és un concepte de la dualitat fonamental del tot. Seguint la seva filosofia, la llum i la foscor, el silenci i la remor, la vida i la mort, l'èxit i fracàs... formen part d'un mateix tot. Així doncs, és bo recordar avui més que mai que en el bell mig d'aquesta profundíssima crisi també hi ha la seva part contrària: l'esperança de la motivació. I, de la mateixa manera que no podem amagar la realitat diària, també és bo que de vegades intentem trobar en aquest yin que és la passivitat, el yang de l'activitat i la motivació. Aquest anys que hem començat podria ser el pitjor de la crisi econòmica, però aquest fet no ens ha d'ocultar que encara, i malgrat tot, en el nostra país hi ha impulsos positius, que realment són pocs, però poden ser el fruit d'una germinació més esplendorosa. I per exemplificar el que dic, posaré tres notícies d'aquesta setmana passada que em semblen altament positives i que hem de destacar convenientment perquè ens adonem que encara tenim futur.

La revista National Geographic, i la guia Frommer's han triat Girona com una de les millors destinacions turístiques del 2012, i l'Associació d'Hostaleria de Girona per commemorar aquest fet i donar més relleu a la ciutat van començar una campanya de màrqueting que ha estat un èxit rotund, demostrant-nos una vegada més que la iniciativa privada encara té moltes potencialitat i capacitats per reinventar-se. El Girona 10, que és el nom d'aquesta iniciativa, va portar a la ciutat visitants que han ocupat 2.400 places hoteleres i s'han servit 10.000 menús en un cap de setmana. L'interès pel turisme cultural es demostra amb les visites guiades al call jueu, que amb aquest dos dies se'n van fer tantes com en el darrer trimestre de l'any passat. El comerç també s'hi va apuntar tímidament, i realment l'impacte econòmic i publicitari de la campanya ha estat tot un èxit. Ha estat una iniciativa lloable i d'èxit, però ara haurien d'anar en compte de no cremar l'invent per massa repeticions: no caiguem en el baix cost.

També aquesta setmana ens informaven que la línia aèria Vueling, invertiria 325 milions d'euros per comprar cinc avions més i obrir 23 noves rutes des de l'aeroport del Prat. Un altra iniciativa d'una empesa catalana privada que malgrat la crisi, ha sabut veure més el yang, i és de valorar aquesta iniciativa perquè estem massa acostumats a veure com en aquest sector, el manteniment de línies aèries o les obertures de noves rutes, només són moneda de canvi per anar a les institucions públiques a treure'n subvencions.

I una altra notícia positiva és la que ens ha arribat de l'empresa Frit Ravich de Maçanet de la Selva, que és una firma fundada per Josep Maria Viader el 1963 i que el 2010 i el 2011, malgrat la crisi, han augmentat el seu nombre de vendes un 10 % cada any i la Judith Viader, directora general, anuncia una inversió de 15 milions d'euros en un nou centre logístic que serà operatiu l'any vinent. El mèrit d'aquesta empresa és que del seus 134 milions d'euros de facturació, el 75% és al mercat català, el 22% al mercat espanyol i només exporta el 3%. És a dir, el gros de les seves vendes i la seva expansió ho fa en un entorn econòmic molt difícil, i se'n surt amb una constatació ben clara del realisme d'aquella famosa frase: “ho van fer perquè no sabien que era impossible”. Diu el seu eslògan i que he agafat com a títol: “avui comencem a construir el demà.”Crec que aquests exemples d'emprenedoria d'avui, si es van multiplicant, tindrem un millor demà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.