Gran angular

Disseny per captar turistes

és el percentatge d'empresaris que incorporen el disseny en els negocis de forma integral i des de les primeres fases del projecte

28


El gran pati tri­an­gu­lar inte­rior tot de vidre al vol­tant del qual es dis­po­sen les tau­les dels comen­sals va pro­vo­car un petit cisma fami­liar a can Roca. Amb la reforma del local on el negoci fami­liar orga­nit­zava ban­quets de casa­ment i comu­ni­ons, renun­ci­a­ven a molts metres qua­drats on posar-hi tau­les en favor d'un nou con­cepte de gas­tro­no­mia que esta­ven impul­sant els fills Joan, Josep i Jordi per al qual l'espai havia de ser un aliat de la bona gas­tro­no­mia. “El pare em va dei­xar de par­lar durant molts mesos”, reco­neix amb sorna el xef Joan Roca, d'El Celler de Can Roca.

Ell en culpa les inte­ri­o­ris­tes San­dra Tar­ru­e­lla i Isa­bel López. A elles van recórrer els tres ger­mans per fer rea­li­tat el seu somni i des d'ales­ho­res l'idil·li amb el dis­seny no ha dei­xat de créixer. Hi han tro­bat una eina eficaç d'expressió de la seva inqui­e­tud i cre­a­ti­vi­tat: “El dis­seny ens pro­por­ci­ona les res­pos­tes a les neces­si­tats que se'ns gene­ren fruit del nos­tre incon­for­misme”, diu Roca.

En el cas d'El Celler de Can Roca, con­si­de­rat el segon millor res­tau­rant del món per la pres­ti­gi­osa revista Res­tau­rant, el dis­seny ha for­mat part inte­gral i bàsica del pro­jecte empre­sa­rial des del pri­mer moment, amb ell han cres­cut. No és el més habi­tual.

ENQUESTA.

L'estudi Dis­seny per al turisme, encar­re­gat per FAD i el Gremi d'Hotels de Bar­ce­lona, revela que per al 72% dels hotels i res­tau­rants el dis­seny és un recurs esporàdic, bé de tipus fun­ci­o­nal, d'imatge externa o estilístic, men­tre que només per al 28% es tracta d'un mètode que ho impregna tot i des dels esta­dis ini­ci­als del pro­jecte. Curi­o­sa­ment, gai­rebé tres quar­tes parts dels empre­sa­ris del sec­tor enques­tats es mos­tren con­vençuts que apos­tar pel dis­seny és apos­tar per l'èxit en el negoci, “més per la via d'aug­men­tar la satis­facció del cli­ent i la seva fide­li­tat que no per atreure'n més”, explica Xavier Fina, direc­tor gene­ral d'ICC Con­sul­tors, autora de l'estudi.

En canvi, per a Àlex i Bibi­ana Serra, cre­a­dors de la cadena Gatro­oms, amb esta­bli­ments a Bar­ce­lona, Berlín, París i Lis­boa, el dis­seny ha de ser­vir també per cap­tar més cli­ents. En aquest cas, el dis­seny forma part de l'ADN d'aquests esta­bli­ments “urbans, cèntrics, a bon preu i amb un aire modern i jove”, explica Bibi­ana Serra.

Els dos ger­mans pen­sen que el secret del seu èxit és que a través del dis­seny han pogut sin­to­nit­zar i donar res­posta a un nou tipus de turista urbà: “El dis­seny ens ha aju­dat a dife­ren­ciar-nos i a ser com­pe­ti­tius en preu, i tot i que a vega­des el dis­seny s'asso­cia amb luxe, nosal­tres estem demos­trant que no té perquè ser així”, afirma.

Per la seva banda, Àlex Serra insta l'admi­nis­tració i els empre­sa­ris a fer-hi una aposta clara, perquè la rea­li­tat mos­tra una certa dua­li­tat: al cos­tat de grans ini­ci­a­ti­ves empre­sa­ri­als que són refe­rents inter­na­ci­o­nals en dis­seny con­viu la gran massa d'esta­bli­ments turístics que pequen d'una gran uni­for­mi­tat: “Totes les ter­ras­ses dels bars són cal­ca­des, no hi ha un veri­ta­ble interès per sin­gu­la­rit­zar l'oferta; Berlín, Lon­dres o Lis­boa ens estan dei­xant enrere”, es lamenta. Als poders públics els demana nor­ma­ti­ves que no fre­nin les apos­tes arris­ca­des en dis­seny. En aquest sen­tit, la direc­tora de Turisme, Marian Muro, també creu que “la nor­ma­tiva ha de ser prou fle­xi­ble per accep­tar solu­ci­ons inno­va­do­res i no ser una coti­lla”.

Un altre cas de fe en el dis­seny és el de l'hos­tal Spa Empúries, creat el 1907 però que ha estat refor­mat inte­gral­ment més recent­ment. Gui­llermo Arquer, pro­pi­e­tari de l'esta­bli­ment, que ha obtin­gut una cer­ti­fi­cació LEED per a edi­fi­cis sos­te­ni­bles, asse­gura que ha tro­bat en el dis­seny la res­posta als seus neguits per una arqui­tec­tura i una eco­no­mia res­pon­sa­ble.

Per a Oriol Rovira, pro­pi­e­tari del res­tau­rant Els Hos­tals de la loca­li­tat de Sagàs (Ber­guedà), el dis­seny ha estat també clau quan va deci­dir obrir un altre esta­bli­ment a Bar­ce­lona. El va ano­me­nar com el seu poble natal i va voler tras­lla­dar les sen­sa­ci­ons de la seva terra i la seva filo­so­fia de tre­ball.

ORÍGENS.

Jordi Clos, pre­si­dent del Gremi d'Hotels, recorda que no va ser fins als vui­tanta que es van obrir els pri­mers allot­ja­ments que apos­ta­ven pel dis­seny des­ta­cant d'una planta molt estàndard. A poc a poc es va anar ges­tant una sen­si­bi­li­tat al vol­tant d'aquesta qüestió, de forma que a prin­ci­pis dels noranta es funda a Bar­ce­lona Design Hotels, un segell inter­na­ci­o­nal que reu­neix els prin­ci­pals hotels de dis­seny del món.

Per aju­dar els hote­lers i res­tau­ra­dors a incor­po­rar el dis­seny, FAD i Gremi d'Hotels han sig­nat un con­veni per ofe­rir ser­veis de con­sul­to­ria a preus com­pe­ti­tius als interes­sats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.