Economia

TERRES DE L'EBRE

La navegació perilla pel poc cabal de l'Ebre

L'Idece recomana que les embarcacions de motor no naveguen pel tram de Bítem, que es tornarà a dragar

El baix cabal de l'Ebre i la falta de reser­ves hídri­ques als embas­sa­ments difi­cul­ta­ran enguany la nave­gació flu­vial. Així ho va mani­fes­tar ahir el direc­tor de l'Ins­ti­tut per al Desen­vo­lu­pa­ment de les Comar­ques de l'Ebre (Idece), Jordi Borràs, que va reco­ma­nar que les embar­ca­ci­ons de motor no nave­guen pel tram de Bítem, un tram d'uns 150 metres que s'haurà de tor­nar a dra­gar. La tem­po­rada de nave­gació pel tram català de l'Ebre començarà demà i s'allar­garà fins al novem­bre. “El cabal del riu és menys de la mei­tat del que teníem fa un any per aques­tes matei­xes dates”, va asse­nya­lar Borràs. En aquest sen­tit, el cabal de l'Ebre al pas per Tor­tosa era ahir de 144 metres cúbics per segon –es reco­mana no nave­gar amb menys de 100 metres cúbics per segon.

Tot i que fins ara no s'acu­mu­len gai­res algues al riu, el poc cabal fa pre­veure a l'Idece que la tem­po­rada de nave­gació també es com­pli­carà per la presència de macròfits, que s'engan­xen a les hèlices de les embar­ca­ci­ons.

Pel que fa al cost del man­te­ni­ment de la via nave­ga­ble, serà de 535.000 euros i l'Idece pre­veu adju­di­car el ser­vei al maig, després que el con­curs con­vo­cat quedés desert. “Estem pre­pa­rant el con­veni nego­ciat i espe­rem poder adju­di­car el ser­vei de man­te­ni­ment a una de les cinc empre­ses que es van pre­sen­tar al con­curs”, va expli­car el direc­tor de l'Idece. Men­tre no s'adju­dica el man­te­ni­ment, s'ha con­trac­tat una empresa de vigilància durant un mes.

LA XIFRA

144
metres cúbics per segon
era el cabal del riu Ebre al pas per Tortosa ahir, i amb menys de 100 no es pot navegar.

LA FRASE

L'objectiu és potenciar la navegació fluvial perquè té un retorn important en el territori
Jordi Borràs
DIRECTOR DE L'INSTITUT PER AL DESENVOLUPAMENT DE L'EBRE

Creix un 13% el nombre d'usuaris

El nombre d'usuaris de la via navegable es va incrementar un 13,3% el 2011, segons l'Idece, i es va arribar a 30.200 persones. Així, malgrat els problemes amb les algues, el nombre d'embarcacions de motor va créixer un 10,2% (2.925) i el de piragües, un 34,8% (10.428). “La navegació fluvial registra un creixement important, és una inversió que té un retorn important en el territori”, va dir Borràs. L'Idece projecta ampliar el tram navegable fins a Riba-roja d'Ebre (ara s'acaba a Ascó), per la qual cosa haurà de superar el tram de la nuclear d'Ascó i restablir el pas de la resclosa de Flix. “La crisi no ens permet fer ara grans inversions”, va admetre Borràs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.