Empreses

Suar lluint les quatre barres

Mercatala és una empresa del Lluçanès que fabrica i ven roba esportiva amb l'estelada i simbologia catalana com a principal disseny

La marca diu que la qualitat és prioritària i només treballa amb fabricació catalana

Joan Car­les Mer­ca­dal mirava per tele­visió les eta­pes del Tour de França i tenia un somni: “Pen­sava que seria molt maco veure com els ciclis­tes pugen un coll de mun­ta­nya i els mar­ges de la car­re­tera estan plens d'afi­ci­o­nats ves­tits amb mallots de sim­bo­lo­gia cata­lana.” Per fer rea­li­tat el somni, Mer­ca­dal no es va posar a dor­mir sinó que va dedi­car-se a peda­lar per donar forma al seu pro­jecte, un pro­jecte que final­ment ha arri­bat a la meta i que ha bate­jat amb el nom de Mer­ca­tala.

Es tracta d'una línia de roba espor­tiva que busca com­bi­nar la bona qua­li­tat del gènere amb un dis­seny que enal­teix la iden­ti­tat naci­o­nal cata­lana. L'este­lada i les qua­tre bar­res i els colors groc i ver­mell pre­do­mi­nen en la setan­tena de pro­duc­tes que, després d'haver començat fa un any amb un catàleg de tan sols mitja dot­zena d'arti­cles, ja ofe­reix Mer­ca­tala a la seva pàgina web.

Tant se val la moda­li­tat espor­tiva que es vul­gui prac­ti­car, perquè sem­pre hi haurà una este­lada sota la qual poder suar. Des de totes les peces de l'equi­pa­ment ciclista (mani­guets, camals, mit­jons i guants inclo­sos) fins a pan­ta­lons i samar­re­tes per córrer, pas­sant per banya­dors, tova­llo­les i cas­quets de pis­cina, Mer­ca­tala busca donar cober­tura a totes les neces­si­tats que pugui tenir l'espor­tista que tin­gui ganes de ves­tir els colors del país.

UN BUIT DE MER­CAT.

“Tret de la indu­mentària de les selec­ci­ons cata­la­nes, on molts cops hi ha molt dis­seny i poca ban­dera, no hi havia una roba espor­tiva de qua­li­tat amb els colors de Cata­lu­nya. Era una oferta que no exis­tia o que almenys nosal­tres no vam saber tro­bar enlloc”, explica Joan Car­les Mer­ca­dal. Parla en nom seu i en el de la seva pare­lla, que a diferència d'ell sí que té experiència en el ram tèxtil i l'acom­pa­nya en aquesta ini­ci­a­tiva empre­ne­dora, però també en nom dels seus amics i col·labo­ra­dors amb els quals surt a peda­lar sovint i amb els quals per car­re­te­res, pis­tes i cor­ri­ols del Lluçanès pro­ven cada nova peça abans de posar-la a la venda. “És que al ciclista o al cor­re­dor l'enga­nyaràs una vegada i prou. Si la roba no és de qua­li­tat, no tor­narà a con­fiar mai més en aque­lla marca”, diu Mer­ca­dal en una con­versa telefònica que l'ha sorprès fent una tra­ves­sia amb bici­cleta pel Piri­neu ara­gonès.

Està con­vençut de la qua­li­tat del pro­ducte que ven i no dubta a com­pa­rar-lo amb els arti­cles que puguin ofe­rir mar­ques de repu­tat pres­tigi (i estu­diat màrque­ting) inter­na­ci­o­nal. La línia empre­sa­rial no es basa a sacri­fi­car qua­li­tat en bene­fici d'una rebaixa de preus, i és per això, diu, que hi ha qui pot tro­bar els arti­cles de la marca cars (un banya­dor costa 28 euros, un con­junt de mallot i pan­ta­lons de ciclisme 100 euros o uns pan­ta­lons curts de córrer 26 euros).

SEGELL CATALÀ 100%.

I és que, més enllà dels colors iden­ti­ta­ris, la qua­li­tat dels arti­cles és un dels aspec­tes que més busca mimar la marca i per això, i per ser con­seqüent, ni es plan­teja fer venir el gènere de països llu­nyans (com per exem­ple el sud-est asiàtic) que per­me­ten tre­ba­llar a un preu més baix però amb dub­tes sobre la qua­li­tat. “Tot és de fabri­cació cent per cent cata­lana.”

En aquest sen­tit, la tra­dició tèxtil que té el país en molts dels seus ter­ri­to­ris queda ben repre­sen­tada en el catàleg de pro­duc­tes. Així ho deta­lla el seu res­pon­sa­ble quan revela que “la roba de ciclisme i la de córrer es fabri­quen en tallers de Móra d'Ebre i de Girona, els mit­jons i les tova­llo­les pro­ve­nen del Maresme i els cas­quets de natació, de l'Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat”.

Tot i que en aquest pri­mer any de vida el catàleg de pro­duc­tes no ha parat de créixer i evo­lu­ci­o­nar, a mitjà ter­mini Mer­ca­tala vol pro­var sort amb la comer­ci­a­lit­zació d'altres peces de roba no tan específiques per a la pràctica de l'esport (és el cas de des­su­a­do­res o jer­seis). Mer­ca­dal explica: “Al prin­cipi, per a mi tot això de fer roba era com posar-me en un labe­rint, però de mica en mica vas conei­xent gent que tre­ba­lla bé i altra gent que et demana nous pro­duc­tes.”

Mal­grat que actu­al­ment els arti­cles només es poden com­prar per inter­net, la marca ja ha ini­ciat con­tac­tes per dis­tri­buir el gènere en algu­nes boti­gues -bàsica­ment de la Cata­lu­nya cen­tral- dedi­ca­des al mate­rial espor­tiu.

Mer­ca­dal explica: “Tot i que vam arren­car en plena crisi, hem tin­gut bona aco­llida”, i hi afe­geix que a banda de l'incre­ment de ven­des que ha expe­ri­men­tat la web (mig cen­te­nar de ven­des men­su­als), els arti­cles tenen èxit entre els afi­ci­o­nats quan Mer­ca­tala munta parada en esde­ve­ni­ments espor­tius popu­lars i mar­xes ciclis­tes com per exem­ple Terra de Remen­ces o el Cabrerès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.