Economia

Gas Natural projecta un dipòsit subterrani al Bages

La companyia tramita els permisos per construir un magatzem de combustible en uns jaciments salins a Balsareny

La infraestructura implicarà una inversió de 350 milions i donarà feina a 240 persones

Gas Natu­ral Fenosa ha posat en marxa la maquinària admi­nis­tra­tiva que ha d'obte­nir els per­mi­sos per cons­truir un impor­tant magat­zem sub­ter­rani de gas en uns jaci­ments salins a la comarca del Bages, al terme de Bal­sa­reny.

Així ho va anun­ciar ahir a la premsa José María Egea, direc­tor gene­ral de pla­ni­fi­cació energètica de la com­pa­nyia cata­lana, que va xifrar la inversió total en prop de 350 mili­ons d'euros que “dona­ran un impor­tant impuls soci­e­conòmic al ter­ri­tori” i que gene­ra­ran uns 200 llocs de tre­ball, d'entrada, durant la cons­trucció, i dona­ran feina a unes 40 per­so­nes més en el període d'explo­tació.

El pro­jecte, a la pre­sen­tació del qual va assis­tir Josep Canós, direc­tor gene­ral d'Ener­gia, Mines i Segu­re­tat Indus­trial de la Gene­ra­li­tat, par­teix, segons els seus res­pon­sa­bles, d'exhaus­tius estu­dis de via­bi­li­tat tècnica i medi­am­bi­en­tal. Es tracta de la cons­trucció de vuit cavi­tats dins d'una estruc­tura salina a 900 metres de pro­fun­di­tat loca­lit­zada gràcies a un seguit de pros­pec­ci­ons i anàlisis dutes a terme des del 2009 en col·labo­ració amb Iber­po­tash per detec­tar l'even­tual presència d'hidro­car­burs a la zona. Tot i que aquest aspecte ha que­dat des­car­tat, sí que s'ha con­fir­mat una infor­mació geològica que fa via­ble la cons­trucció d'aquest tipus d'infra­es­truc­tu­res, força comu­nes en països com ara Ale­ma­nya i França.

El magat­zem, que té data d'aca­ba­ment pre­vista el 2017, afecta unes 10 hectàrees i, segons Egea, podrà alber­gar fins a 3.200 gigawats hora (GWh). Amb aquesta capa­ci­tat es podria donar ser­vei domèstic i cor­po­ra­tiu de gas durant 140 dies, que es redui­rien a 14 si s'hi afe­gis­sin les neces­si­tats de les cen­trals de cicle com­bi­nat que pro­du­ei­xen elec­tri­ci­tat a par­tir del gas natu­ral.

Garan­ties ambi­en­tals

Tot i l'enver­ga­dura del pro­jecte, els res­pon­sa­bles van garan­tir que no impli­carà cap modi­fi­cació de les con­di­ci­ons natu­rals de l'entorn. De fet, aquest tipus d'infra­es­truc­tu­res són molt comu­nes, va expli­car Joan Pujol, res­pon­sa­ble del pro­jecte de Gas Natu­ral, en països de l'entorn imme­diat, com en els casos de França i Ale­ma­nya, país on hi ha el 64% de les coves sali­nes euro­pees. Al món hi ha unes 650 reser­ves sub­terrànies, de les quals 90 estan situ­a­des en jaci­ments salins, que els experts, en gene­ral, pre­fe­rei­xen, per exem­ple, als aqüífers. Segons Pujol, la sal dóna les con­di­ci­ons d'esta­bi­li­tat i estan­qui­tat necessàries per a la segu­re­tat de les reser­ves, que tenen la garan­tia, a més, de ser incom­bus­ti­bles per l'absència total d'oxi­gen a la pro­fun­di­tat a què se situen.

Dos anys de papers

Si es com­pleix el calen­dari pre­vist, els tràmits admi­nis­tra­tius per tal d'obte­nir les auto­rit­za­ci­ons urbanísti­ques, medi­am­bi­en­tals i indus­tri­als podrien cul­mi­nar el 2014. Les cavi­tats es podrien uti­lit­zar a raó d'un parell de cavi­tats cada dos o tres anys. El pro­jecte també inclou un gaso­ducte de con­nexió amb el sis­tema de trans­port i les ins­tal·laci­ons auxi­li­ars necessàries per al bui­datge dels jaci­ments i l'extracció de sal­morra amb un sis­tema d'injecció d'aigua.

Sobre la rellevància del pro­jecte anun­ciat ahir, el direc­tor gene­ral d'Ener­gia va insis­tir que el magat­zem “té sen­tit” en ell mateix, inde­pen­dent­ment de la demora en la pre­vista con­ti­nu­ació cap a França del gaso­ducte Mar­to­rell - Hos­tal­ric - Figue­res, que al seu torn, va asse­gu­rar Canós, també és una infra­es­truc­tura “necessària per cobrir el sub­mi­nis­tra­ment de la zona”, al marge de la necessària con­nexió inter­na­ci­o­nal.

LA XIFRA

140
dies
de subministrament (14 sumant-hi centrals de cicle combinat) serà la capacitat total del magatzem.

Autoritzacions de dos ministeris

Josep Canós, director general d'Energia de la Generalitat, va explicitar, amb la seva presència durant la presentació, el suport del govern català a la iniciativa inversora de Gas Natural. No obstant això, el responsable de planificació energètica de la companyia, José M. Egea, va insistir que perquè el projecte sigui viable, més enllà de les garanties geològiques, cal el vistiplau de dos ministeris, el de Medi Ambient i el d'Indústria. Per Canós, es tracta d'un “projecte estratègic” que s'emmarca en els plans energètics del govern. La reserva donaria amplitud a l'emmagatzematge d'energia a Catalunya i podria ser la solució en un moment de crisi “si hi hagués problemes en els gasoductes que connecten amb la resta de l'Estat”, va comentar Canós, que també va valorar l'efecte “dinamitzador” per a la comarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.