Empreses
La potència de ser local
50 anys de Taurus
L'empresa catalana líder en el sector del petit electrodomèstic celebra el mig segle de vida amb l'orgull d'haver innovat per a tres generacions
La companyia d'0liana, amb filials a 10 països i presència a 80, té set fàbriques i set centres d'enginyeria repartits pel món
El grup Taurus ha portar a l'extrem l'afirmació que la globalització va posar de moda: “Siguis local per ser global.” I ho ha fet amb un èxit esfereïdor, driblant la crisi, exportant, apostant per la innovació –entesa com a invenció i funcionalitat– i aprofitant qualsevol oportunitat per expandir-se. Enguany, a Taurus, celebren cinquanta anys i ho van celebrar oficialment el 13 de juliol passat a Oliana, a l'Alt Urgell, a la seu del grup des que va néixer.
Tot i ser presents en més de vuitanta països i de tenir filials pròpies a deu més, Àngel Riudalbàs, director executiu del grup, assegura que Taurus “no és una multinacional. Nosaltres som una empresa multilocal”, amb el centre de gravetat a Oliana. “Tenim filials a molts països, fet que ens dóna una gran capacitat de venda, de penetració en els mercats i d'innovació, entre altres avantatges, però alhora som locals perquè les nostres filials tenen autonomia per fer i desfer en funció de les necessitats del país on són”, explica Riudalbàs. Segons ell, aquesta manera d'actuar “és molt més àgil i flexible” que si fossin una multinacional. “Nosaltres donem una plataforma però cada país decideix el que agafa o no del grup, depenent del que li convé”, diu el director executiu.
Taurus és la companyia de referència del petit electrodomèstic al nostre país des del seu naixement, el 1962. A hores d'ara, són ja tres les generacions que han tingut a les seves mans alguna torradora, molinet de cafè, batedora, fregidora o aspiradora de la marca. L'empresa va néixer amb de Francesc Betriu i Jordi Escaler, a Oliana, un poble a tocar dels Pirineus que no arriba a 2.000 habitants i que és conegut pel seu pantà. Als anys setanta van incorporar la marca Turmix però no va ser fins al 1993 que Ramon Térmens i Jorge Tornini la van adquirir.
El nou equip va apostar per la internacionalització i el desenvolupament de productes propis i va marcar un perfil que continua vigent en què s'adapten des del director fins a l'últim treballador: austeritat, feina, compromís, humilitat, prudència i cultura empresarial. Térmens, president del grup i accionista majoritari, reivindica, però, “el dret al fracàs, perquè els èxits comencen pels errors”. Per ell, avui dia s'ha de fer servir, a més de la intel·ligència emocional i racional, “la intel·ligència creativa i, per tant, s'ha d'admetre que qualsevol èxit implica un error previ”.
L'estratègia de Taurus és comprar marques locals, conegudes pels consumidors i ja introduïdes en el mercat, però que es troben en una situació precària o que necessiten una empenta per créixer, però en cap cas no es consideren “fagocitadors de companyies”. “Nosaltres els donem suport perquè es desenvolupin”, explica Riudelbàs. I amb aquesta estratègia de taca d'oli, Taurus ha fet marxar set fàbriques al món –dues a la Xina– i set centres d'enginyeria interconnectats –“de manera que tots saben en què s'està investigant en cada moment”, explica Térmens–, llança 250 productes nous per any i té 450 projectes nous en desenvolupament.
En expansió contínua
El grup també s'ha expandit en línies de negoci. El 2009, va entrar en el bricolatge, amb la compra de Casals; en el d'estris per la llar, amb Monix; i en estètica i perruqueria professional, amb Windsor. Una de les últimes incorporacions ha estat la firma Lavacan, que comercialitza una màquina de rentar gossos i gats per a professionals. “Després d'un any d'investigació, hem reduït les mides de la màquina i hem passat d'un preu de venda de 20.000 a 4.000 euros.” El departament rastrejador de Taurus no descansa. Fa unes setmanes, va incorporar una altra marca sud-africana. “És un pas més en el procés d'expansió”, assegura Térmens. Les marques del grup són setze, però... “ara estem mirant al Perú i Xile, i també a Indonèsia, Tailàndia i Malàisia”, i confessa que “els Estats Units els deixem per una mica més endavant”. A Taurus, els anys no els pesen.