Plusfresc obrirà 8 supermercats a Barcelona i Tarragona d'aquí a 3 anys
La cadena de distribució encara és líder a les comarques de Lleida i ja té 66 botigues
Plusfresc ha detectat que el client també valora l'empresa per tenir valors
La cadena de supermercats Plusfresc preveu obrir 8 establiments fins al 2015 i especialment a les comarques de Barcelona i Tarragona, on ja tenen un peu i on creuen que “hi ha oportunitats interessants i el nostre concepte pot tenir bona acceptació”, segons explica el director general de l'empresa, Xavier Esquerda.
La cadena disposa de 66 supermercats, la majoria dels quals a les comarques de Lleida, on són líders des de fa anys, però des de fa un anys han començat a créixer pausadament cap a Barcelona, amb botigues a Manresa i a l'Hospitalet, i amb cinc més a les comarques de Tarragona, a Flix, Horta de Sant Joan, Cambrils, la Pineda i Vilafortuny. També té presència a la Franja de Ponent, amb establiments a Nonasp i Mequinensa.
Plusfresc és el resultat de l'empenta d'una família que encara en controla el 100% i que va començar al 1929 amb un petita botiga d'alimentació i drogueria, el Momotombo, al centre de Lleida. Rafel Pujol i Carmen Solanes van engegar el negoci, que ja dirigeix la tercera generació. Rafel Pujol, fill del fundador, és el president i l'artífex de l'espectacular creixement actual.
Rafel Pujol és químic i les dificultats familiars el van fer tornar d'Alemanya, on vivia i treballava, per ajudar, i va ser el pioner en implantar a Lleida el concepte de botigues d'autoservei amb productes a preu més baix. Així va néixer als anys 70 el Plus Discount i al final de la dècada ja van disposar d'un bon nombre de franquícies. Però l'arribada del Pryca a Lleida, el 1986, amb preus més baixos, els va fer perdre vendes i es van reinventar, segons explica Esquerda.
L'aposta va ser als anys 90 amb la nova marca Plusfresc, és a dir, amb supermercats més grans, disseny més modern i, sobretot, prioritzant la venda de producte fresc.
La filosofia de l'empresa no ha canviat i ara aquesta és una de les característiques bàsiques de les 66 botigues, amb peix fresc del dia de la llotja de Tarragona, fruites i verdures que en molts casos són de les terres de Lleida i comprades directament al pagès, igual que les carns.
El director general, Xavier Esquerda, feia referència a aquesta qualitat com a fet diferencial respecte a altres cadenes, i també que fan una especial atenció en el tracte al client i al compromís i benestar del miler de treballadors de l'empresa.
Això es tradueix en enquestes, entrevistes i estudis sobre clima laboral i satisfacció del consumidor.
Xavier Esquerda explicava que “dins el nostre sector som petits en relació amb les grans cadenes de distribució que operen a l'Estat i, per tant, hem de buscar la diferència per seguir sent competitius”. El director general de l'empresa hi va afegir: “busquem una compra positiva, que per al client sigui còmoda, fàcil, agradable i amb un bon tracte i evitant la cursa d'obstacles que es troben en altres llocs.”
Una altra de les característiques de Plusfresc són les polítiques mediambientals, ja que van ser dels pioners de disposar de contenidors per a la recollida de piles i ara amplien aquesta recollida de residus a olis de cuina i bombetes, a més de separar plàstics i cartó i paper al seus magatzems del polígon El Segre, de Lleida.
I encara una tercera característica de l'empresa, el compromís social i amb el territori. Durant anys han patrocinat esdeveniments i equips esportius, i ara han prioritzat, a causa de la crisi, la donació d'aliments a diverses entitats. Es tracta de contingents d'aliments en bon estat que ja no són comercialitzables, ja sigui pels pocs dies que els queda per caducar (en aquest cas es congela el peix o la carn) o per defectes d'embalatge. Aquests aliments es donen a entitats com el Banc dels Aliments, la Fundació Arrels de Lleida o el Cotolengo de Barcelona, per citar-ne alguns exemples. També es deriva a beneficència fruita, verdura i ara hi incorporen el pa del dia anterior. Fins i tot, en el cas que aquest sigui sec, es porta a protectores d'animals. L'objectiu és “evitar llençar el màxim possible d'aliments que poden tenir un altre ús”, segons Esquerda. El director general de Plusfresc manifestava en aquest sentit que “hem comprovat que la gent valora comprar a una empresa amb valors i, lògicament, que té uns preus competitius”.
L'empresa, tot i ser familiar, es professionalitza. El consell d'administració el formen els propietaris i el comitè de direcció ja és totalment professional.
Marques blanques a causa de la crisi
Rafel Pujol també és un dels fundadors de la central de compres Euromadi (abans Selex Ibérica) juntament amb altres cadenes de supermercats d'arreu de l'Estat. Es tracta d'una de les principals centrals amb més d'un miler de referències i que comercialitza productes d'alimentació amb la marca blanca Alteza, de drogueria amb la firma Selex, i d'higiene, amb la Crow.
Xavier Esquerda explicava que la crisi ha accentuat la demanda d'aquest tipus de productes i que fer front a la competència també els suposa una bona opció per mantenir les vendes amb qualitat i bons preus. Esquerda hi afegia que fins ara hi havia un equilibri entre les marques líders i blanques, però que la recessió ha provocat un augment d'aquest tipus de vendes, tot i que no afecta, per ara, la venda de producte fresc.
Plusfresc obrirà 8 supermercats a Barcelona i Tarragona d'aquí a 3 anys