Un estudi de la UPC avala la concentració de tots els polígons de l'Alt Penedès
El treball proposa concentrar més de mil hectàrees de sòl industrial a tocar de l'autopista
Fa uns tres anys, l'anterior president del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, el republicà Ramon Xena, va impulsar un debat entre els agents econòmics i polítics de l'Alt Penedès per reclamar-los la necessitat de concentrar els polígons industrials i aturar «la taca» que representa que cada municipi pugui tenir més d'un polígon industrial i no sempre situats a tocar d'una gran via de comunicació. Xena va proposar mancomunar els polígons però no es va acabar de definir, principalment, per les dificultats legals que comporta el repartiment de beneficis i despeses dels polígons entre diversos municipis. La proposta de concentració dels polígons, que va servir ahir al matí per obrir la segona edició del Congrés d'Art i Paisatge Vitivinícola, que es tanca aquest vespre a Subirats, va posar un altre cop sobre la taula el debat, però en comptes de buscar una mancomunitat de zones industrials va proposar la creació d'una mancomunitat de municipis de l'Alt Penedès «o, en el futur, la mateixa vegueria» que gestionés la creació d'aquesta estructura. El grup de recerca de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona xifra en 591 hectàrees de zona industrial les que ara hi ha repartides al territori, a les quals cal afegir les 289 que preveu el pla director de l'Alt Penedès i el pla metropolità per desenvolupar en els propers anys. Segons l'estudi, l'única manera de protegir el territori i evitar un impacte sobre el paisatge vitivinícola és la concentració d'aquesta àrea industrial, la qual permetria l'alliberament de les actuals zones i l'ordenació del territori. El pla d'ordenació paisatgística proposa la creació d'una àrea de 307,25 hectàrees, principalment entre la Granada i Vilafranca del Penedès, amb una densitat de 3,5 metres quadrats de sòl industrial i logístic per cada metre quadrat de sòl, la qual cosa generaria un espai de 1.075,37 hectàrees concentrades i «directament connectades a l'autopista».
El coordinador del Segon Congrés d'Art i Paisatge Vitivinícola i vicepresident del Patronat de Turisme de Subirats, Pere Guilera, va celebrar ahir la proposta i es va comprometre a fer arribar la ponència i la resta de propostes del congrés al Consell Comarcal perquè la valorin i presentin la proposta com a al·legacions al pla territorial metropolità, ja que encara està obert el termini d'exposició pública i presentació d'al·legacions. El congrés, que ahir va analitzar diverses gestions paisatgístiques a l'Estat francès, Itàlia i Alemanya, continua avui, entre altres termes, amb les propostes que es planteja per a la integració del TAV i les rotondes a la comarca.
Els talussos del TAV, la «porta del Penedès»
L'arquitecte Miquel Vidal presentarà aquest migdia l'estudi El talús del TAV, de barrera a porta del Penedès, realitzat pel taller internacional de recerca funcional Land Art, el qual proposa convertir els 2.200 metres del tram del TAV per la comarca –una distància que es recorre en 30 segons a una velocitat de 300 quilòmetres per hora– en una panoràmica semblant a la que es poden trobar els usuaris de l'autopista quan travessen el territori. La proposta, que inclou diverses alternatives, preveu la construcció de diverses estructures vegetals, amb el cep com a figura predominant, que doni una percepció d'unitat visual al viatger del tren d'alta velocitat. El congrés presentarà avui a la tarda un informe crític del catedràtic de Belles Arts de la UB, Miquel A. Planas, sobre les intervencions que s'han fet fins ara a les rotondes a la comarca i en què es recomana una unitat visual entorn dels elements del vi i del cava, ja que la majoria de les intervencions fetes als municipis cauen en «errors d'arquetips i de pobresa estètica».